Tilbage til FAQ

Ordbog

ROAS og ROI

ROAS er en forkortelse af det engelske udtryk: Return On Advertising Spend.

ROAS

Har du brug 2000 kr på marketing, eksempelvis via en influent - og denne influent har genereret en omsætning på 5000 kr via salg foretaget at influenten´s følgere, så har du en ROAS på: 2,5.

ROAS er altså et udtryk for, den faktor, som du får igen i omsætning, når du bruger penge på annoncering.

Men ROAS tager ikke højde for din avance på produktet. Tjener du 40% i avance, og vil bruge det i din udregning, skal du udregne, det man indenfor digital marketing kalder for POAS.

ROI

Lidt i den samme boldgade ligger begrebet ROI.

Hvor man i ROAS udelukkende taler om omsætningen skabt på basis af markedsføringsomkostningerne, så er ROI lidt mere defus. Det er nemlig forskelligt, hvad man tager med, når man udregner ROI.

Hvad skal man tage med, når man taler om omkostninger, der skal fratrækkes investeringen?

  • "Kun" annoncekroner?
  • Lønninger til marketingpersonalet?
  • Omkostninger til det lokale som marketingmedarbejderen arbejder i?

For at dit ROI tal kan bruges til en kvalitativ måling, er det derfor vigtigt, at du har definere, hvilke omkostninger, som du vil medtage i din ROI-beregning.

En god måde at teste på, om din ROAS er god, eller kan blive endnu bedre, er ved at lave en A/B-test.