Tilbage til FAQ

Ordbog

Personas

Personas er en af hjørnestene, når vi taler om kommunikation og content marketing.

Pointen er nemlig at du definerer din kernekunde. Det gør du ud fra følgende skabelon:

Kald personenn et navn, som du altid kan referere til fremadrettet. Eksempelvis: Tom, Kirsten, August eller Linette

  • Hvad kan du sige om Kirsten i forhold til:
    • Alder 
    • Bopæl
    • Civilstand (gift, ugift, har x-antal børn eller ingen børn)
    • Job
  • Hvilke behov har Kirsten?
  • Hvilke udfordringer har Kirsten?
  • Hvad motiverer Kirsten?
  • Hvilken rolle spiller Kirsten på jobbet?

Når du har defineret din persona, så ved du også, hvordan du skal kommunikere med Kirsten.

  • Hvis Kirsten er en analytisk type, skal du give mange data, og vise stastistikker, der underbygger din vejledning i salget
  • Er Kirsten en ledertype, der tager hurtige beslutninger, skal du komme frem med din pointer så hurtigt som muligt - og fjerne al støj, som kan hindre et køb

På den måde får du ikke kun én Kirsten i din butik, men mange kunder, der ligner Kirsten.

For mere inspiration, se denne korte video.