Tilbage til FAQ

Ordbog

Content bank

En content bank er et sted, hvor du opbevarer kreativer, som du enten selv har lavet, eller fået influensers til at hjælpe dig med at lave.

Kreativer kan være fotos og videoer. Keativerne kan du så uploade og gemme i Dropbox, på Google Drive eller på din server.

Det er centralt, at du ofte opdaterer din content bank med nye kreativer, og genbruger "gamle" kreativer, så du får mest muligt glæde ud af din content bank - både i forhold til at spare tid, og for ikke hele tiden at skulle ud og købe nyt indhold til dine social media kampagner.

Genbruger du indhold fra et tidligere influensersamarbejde, kan du dog ikke gøre det uden foregående aftale, da influenserne har kreativ ophavsrettighed til deres materiale. Du skal derfor betale for at bruge det content, som influenserne har lavet for dig til enhver tid. Prisen på at genbruge materialet kan du dog allerede færdigforhandle, hvis du blot klargør det i dit influenser pitch.

For at en conten bank ikke går i glemmebogen, og dermed er spildt arbejde, kan det være en god idé, at køre efter følgende procesmodel:

  1. Skab en idébank med kreative idéer til fremtiden
  2. Læg en opgave ind i din kalender på ugentlig eller månedlig basis, hvor du har fokus på din content bank
  3. Producer løbende indhold - enten selv - eller via influensers
  4. Sikre dig, at kvaliten ikke falder, men derimod forbliver på et højt kvalitetsniveau
  5. Strukturer indholdet i din content bank, så du har et godt overblik, og let kan klikke dig frem til det relevante content, som du søger
  6. Brug dit content i diverse marketingkampagner
  7. Evaluer løbende, hvad der der godt indhold, og hvad der ikke virker så godt. Så ved du, hvad du skal have skabt mere af i fremtiden

Kombinerer du ovenstående med en god content marketing strategi, så bliver du godt kørende.