Tilbage til FAQ

Ordbog

KPI

KPi står for Key Performance Indicators, hvilket beskriver en virksomheds målsætninger.

Overordnet kan målene vedrøre:

  • Strategi
  • Økonomi
  • Drift
  • Marketing
  • Salg

KPI´er kan bruges, når man ønsker at måle i forhold til interne mål - eller i forhold til branche index. KPI´er derfor gode til at måle, om virksomheden har opnået sine mål - vækster - og om virksomheden har succes. Omvendt kan en KPI også bruges til risikostyring, eksempelvis: Hvor mange kontrakter har virksomheden mistet?

"Key" som det første ord i KPI betyder "nøgle", og KPI´er skal derfor kun bruges til nøgleområder - det vil sige: Det, der er vigtigt i virksomheden. Nøgleområderne kan dog godt være pr. afdeling i virksomheden.

Marketingafdelingen kan vælge at fokusere på:

En salgsafdeling kan have andre KPI´er:

Både marketing- og salgsafdelingen arbejder derfor med KPI´er, der viser, hvor godt det går med at få kunderne igennem salgstragten.