Influencers i Danmark

Influencers i Danmark har vist sig særdeles effektive, når vi taler om online marketing. Se blot dette trend-diagram:

Influencer trend i Danmark

Ifølge finans.dk, så er omsætningen, via de 14 største bureauer, steget fra 67 til 108 mio kroner på blot ét år.

Influencers i Danmark skaber direkte kontakt til via deres sociale medier såsom Instagram og YouTube m.m. til deres følgere. Det er en kæmpe fordel for dig som repræsenterer et brand, en organisation eller en virksomhed!

Influencerne har en - for dig - værdifuld og tæt kontakt med deres følgere. Derfor har influencer marketing overhalet en lang række andre former for marketing. Du går derfor glip af blandt andet:

  • Godt indhold (content) til brug og genbrug i din markedsføring
  • Salg
  • Tilmelding til event, nyhedsbreve osv.
  • Troværdig markedsføring
  • Brand awareness
  • Interaktion med dit website
  • Osv.

hvis du ikke bruger danske influencere som en del af din markedsføringsstrategi.

Før vi lige ser på hvad "influencer" egentlig betyder, så lad os se på, hvad danske influencers kan skabe af værdi for din markedsføring (ud over de punkter du allerede lige har læst): 

  • Høj grad af troværdighed og autencitet
  • Du kan vælge lokale influencers, eller influencers der dækker hele Danmark
  • Høj grad af engagement blandt følgerne - specielt hos micro-influencerne
  • Dine reklamer er relevante for influencernes følgere
  • Du kan vælge imellem kategorier, som bedst passer til dit produkt eller dine services
  • Du kan sætte turbo på din markedsføring i forhold eksempelvis et event, eller strække din kampagne over lang tid

Hvad betyder influencer på dansk 

Diffinitionen på en influencer er:

En influencer er en person, som har en indflydelse på andre personer.

På dansk oversættes ordet en 'influencer' til: En influenter. Influenter kan derfor have stor indflydelse på deres følgere, eller abonnenter - hvis vi taler om YouTube.

Influenterne kan rykke holdninger og skabe følelser hos deres følgere, idet at influenterne har skabt en troværdi profil, selvom influenterne ikke personlig har mødt deres følgere. Blandt influenterne skelner man mellem micro og mega influenter. Hvilken type influent du vælger, kan afhænge af dit budget, tidshorisont og den tid du ønsker at bruge på din influenter marketingkampagne. 

Vælger du at bruge influenter websitet Loggershut, så har alle influenterne gennemgået en kvalitetssikring, før du får adgang til influenterne. På den måde sparer du tid, da det grove sorteringsarbejde allerede er gjort, og du ved, at influenterne på Loggershut.dk reelt er interesseret i at markedsføre services og produkter til din fordel.

Ole Holdgaard er grundlægger at Loggershut, og som så mange andre gode idéer her i verden, så blev idéen skabt ud fra tankegangen, at det her problem må kunne løses, så det vil blive lettere at få adgang til danske influencers, der ønsker at tjene penge via deres sociale medier. Ole blev nemlig hurtigt træt af at bruge store mængder tid på at finde influenter på egen hånd. Derfor blev Loggershut udviklet, og Danmark har taget mod konceptet med kyshånd, da Loggershut skaber værdi - både for de danske influenter og virksomheder. 

 

Og nu er vi så klar til at se på, hvilke danske influencers, der bedst matcher din målgruppe:

Danske influencers

På influencer websitet Loggershut.dk er der mange danske influencers - både micro influencers og influencers med mange følgere, eller abonnenter - hvis vi taler om YouTube.

Og det er let for dig, for hver dansk influencer er lagt sig i en kategori, hvori influenten synes, at influenten bedst kan markedsføre dit produkt eller din service. Kategorierne, der kan vælges imellem er blandt andet: Sport, skønhed, underholdning, kunst/musik/humor/bøger/litteratur og gadgets/gaming/teknologi, men også livsstil.

Livsstil kan dække over flere ting, hvorfor livsstil er opdelt i underkategorierne: 

Mode Interiør og design
Skønhed Rejser
Mad Hobby
Kæledyr Hus og have
Forældre Transportmidler
Udendørsliv  

Du kan også bruge køn som kriterie i din segmentering, og kombinere det med overnstående kategorier. Resultatet bliver eksempelvis: Danske mandlige influencers, der viser modetøj.

Reelt kan du blive endnu skarpere idet du også kan vælge alderen på din influencer, og hvilket medie, som du ønsker at bruge til din markedsføring.

Find danske influencers

I stedet for at lave en tilfældig søgning på internettet a la: Find influencers i Danmark, så har Loggershut også det let for dig i denne sammenhæng. Via segmenteringen så du finder de danske influencers, som passer til dit brand eller event, henholdsvis din virksomhed, organisation eller service.

Influencers i Danmark

Men for at gøre det endnu lettere for dig, at vælge de - for dig - bedste danske influencers, så kan du også vælge, hvilket eller hvilke medier, som du ønsker at bruger til din branding. De to største sociale medier, når vil taler influencer marketing, er: YouTube og Instagram. 

Youtubere og instagrammere har hver især deres fordele og ulemper, hvilket vi ser på her:

Danske Youtubere

Danske youtubere har følgende karakteristika:

Fordele
Den mest brugte søgemaskine blandt unge
Længerevarende videoer i forhold til Instagram stories
Man ser som regel mange videoer, når man er på YouTube
Det er let at komprimere meget information i en relativ kort video
Let for youtuberen at virke naturlig og skabe en relation til seerne
Toneleje og gestikulering kan bruges til at underbygge pointer eller udsagn
Statistikker via Google Analytics
Youtubere kan lave undertekster - er godt da mange videoer bliver set uden lyd på
Ulemper
Dyrere at producere end Instagram posts og stories
Færre seere vælger at blive YouTube abonnementer, i forhold til at blive følgere via Instagram
Reklamer fylder en del på YouTube i forhold til på Instagram

Danske influencers på Instagram

Ser vi på danske influencere på Instagram, er der følgende fordele og ulemper:

Fordele
Visuelle fotos i kombination med en forklarende tekst er optimal
#dit-brand giver dit brand mere styrke og længere holdbarhed
Detaljerede statistikker, når influenceren har en Instagram business account
Følgere på Instagram er langt mere flittige til at kommentere, synes godt om og dele indhold i forhold til eksempelvis Facebook, som efterhånden er blevet lidt old school
Influenceren kan bruge geotags og dermed let vise, alle de fotos, som relaterer til din lokation
Du kan skabe knaphed og dermed incitament til at få influencerens følgere til at købe dit produkt ved, at bruge Instagram stories, som kun vises i 24 timer, før videoen automatisk bliver slettet igen.
Det er let at redigere via filtre, indsætte badges og sjove elementer, eksempelvis emojis
Ulemper
Specielt de små instagrammers har brug for tid, før de finder deres egen stil
Dårlige fotos har ingen nævneværdig effekt
Rektangulære fotos viser ikke alt og kan virke sjuskede
Langt fra alle influencers oplyser email-adresse

Micro influencers Danmark

Micro influencers fra Danmark giver dig mange fordele, eksempelvis:

  • For det samme budget kan du få væsentlig flere micro influencers, i forhold til, hvis du køber det større mega influencers
  • Engagement raten er generelt bedre hos micro influencers sammenlignet med mega influencers
  • Micro influencerne er ofte ivrige for at vise, at de kan lave et godt resultat som influencer
  • Du er måske den første som sender et produkt i bestemt kategori til micro influenceren, så glæden er stor, så du får maksimalt udbytte i forhold til markedsføring

Lad dig ikke forblænde af influencers med mange følgere. De store danske influencere kan være gode, men der er også risiko for at de ikke er. Fokuser i stedet for på engagement raten, som beskriver interaktionen mellem influenceren og følgerne, mål på antal delinger, kommentarer og synes godt om. Det kommer vi tilbage til.

De gode micro influencers kan være svære at finde via #hashtags eller i fora. Vælg i stedet for et influencer netværk, hvor det hårde arbejde er gjort for dig. En faldgrube er her at bruge et influencer netværk, som er baseret på crawling af internettet. Her er der nemlig stor risiko for, at du for kvantitet, frem for kvalitet. Gå i stedet efter en udbyder såsom Loggershut.dk, hvor du får adgang til micro influencers, som er blevet scannet manuelt af en person, og ikke fundet via en internet robot. Herved får du også adgang til alle de relevante data, og kan kommunikere direkte med micro influencerne.

Influencer Marketing Manager
Skab dynamik via influencers i Danmark

Makro influencers

I denne kategori ligger blandt andet de gode influencers med mindst 10.000 følgere. På Instagram gør det en væsentlig forskel, for der får influencerne pludselig en "swipe up funktion". Den er interessant for dig, fordi influenceren kan lave en post eller story, og tilbyde sine følgere at swipe up og gå direkte i din webshop. Det vil sige: Ingen friktion eller forstyrrelser i købsprocessen.

Det er bevidst med mange salgscases, at  det er en stor fordel. Ulempen kan være, at danske makro influencere er dyrere i forhold til micro influencere. Men det bør du lade komme an på en prøve. Du laver ganske enkelt en række samarbejdsaftaler og markedsføringskampagner med både nogle micro og makro influencere. Derved får du skab en A/B-test, og du kan efterfølgende vælge den kategori af influencere, som er bedst til at skabe salg for dig i forhold til det beløb, som du giver den enkelte influencer.

Det er i denne sammenhæng vigtigt, at du ikke blot tager én micro influncer og én makro influencer. Du kan nemlig være uheldig eller meget heldig med den ene influncer, og derved få et skævt indtryk. Et absolut minimum i en A/B-test - i forhold til antal influencere, er tre.

Mega influencers

I denne kategori finder du influencers med mere end 100.000 følgere. Det er typisk kendte skuespillere, tv-værter, kendte fra modeverden, eller dygtige unge, der igennem en årrække har bygget deres social media profil op. Og ingen tvivl om, at det har koste blod, sved og tårer. At få 100.000 følgere er lig med et gigantisk arbejde. Det er som at gå op af det stejleste bjerg.

Til gengæld, så kan mega influencers, som er nået til toppen af bjerget nyde den gode udsigt, og se ud i horisonten, at der ikke lægere er så mange influcencer-konkurrenter. Derfor er prisen for et influencersamarbejde også højere. Det skyldes:

  1. Lavere konkurrence idet der ikke er så mange mega influencere i Danmark
  2. Mega influencers bruger som hovedregel et bureau eller en agent
  3. Du kan via mega influencers opnå en høj rækkevidde. Dvs. nå ud til mange følgere på kort tid
  4. Mega influencers er professionelle, og det er ikke sjældent set, at mega influencers bruger de sociale medier som deres levevej og levebrød

Du skal derfor op med den helt store pengepung, for at indgå et samarbejde med en mega influencer. Så er du helt ny i dette "game", så start med micro influencere, og bevæg dig langsomt op i kategorien af makro influencere - når du har budget og erfaring nok, til at du gerne vil prøve næste skridt på stigen.

Så nu vil du måske gerne vide, hvad koster en influencer?

Hvad koster en influencer?

 

Liste på danske influencers

Vil du hurtig igang, og gøre det super let, så skal du blot klikke på vores: Liste på danske influencers.

Af oversigten vil det fremgå, at du kan søge imellem ikke mindre end 17 kategorier af danske influencers. Lad os tage et eksempel:

  • Du vil gerne markedsføre og sælge tøj. Det vil derfor være oplagt, at du bruger en influencer i kategorien: Mode.
  • Men det kan også være at det tøj du sælger vil være interessant for mødre, der gerne vil være smart klædt på. Derfor kan du også med fordel søge influencers i kategorien: Forældre.

Er du stadigvæk lidt i tvivl, så er du meget velkommen til at kontakte os - eller klikke på nedenstående boks, så du bliver klædt på til at lave influencer marketing med succes 👇