Tilbage til FAQ

Ordbog

ESP

ESP betyder Emotional Selling Proposition eller Emotional Selling Point. 

ESP fokuserer på de følelsesmæssige effekter, som opfattes som en værdi, når kunden vil købe et produkt eller en service.

Arbejder en virsomhed succesfuld med at skabe ESP´er hos kunden, kan det være svært for konkurrenterne at kopiere, da salgsbudskaberne appellerer til det følelsesmæssige eller holdningsmæssige. Det vil sige, her handler det ikke om at købe en specifik funktion, som dækker et behov hos kunden. Her handler det om at kunden emotionelt tillægger et produkt eller en service en værdi. Af samme grund behøver ESP ikke være den samme for to forskellige kunder. 

Eksemper på brands, der slår på følelser:

  • Kreativ leg og børns læring (LEGO)
  • Sikkerhed (Volvo)
  • Føl, at du har en ung hud (Ole Henriksen)
  • Vindermentalitet (Just do it - Nike)
  • Køreglæde (Freude am fahren - BMW)

Brands kan også slå på følesler med ironisk distance. Det hedder: Ironic Selling Proposition (ISP)