Influencer marketing

Du får her den ultimative guide til influencer marketing. Du får derfor belyst alle sider og processor indenfor influencer marketing. Det kan derfor være en god idé, enten at klikke sig videre til nogle af nedenstående afsnit, eller bruge denne artikel som et opslagsværk, hvor du kommer tilbage engang imellem. Da artiklen er så omfattende, så vil der også være links til emner, hvor du har mulighed for at fordybe dig. Og skulle du blive glad for det du læser, og blive inspireret, så del gerne artiklen med dine venner og dit professionelle netværk.

Influencer marketing bliver i denne artikel med fokus på: 

Hvad influencer marketing er, og hvilke kriterier man kan vælge ud fra, når man vælger influencers eller brand ambassadører fra de sociale medier.

Ved du allerede, hvad influencer marketing er, så kan du springe videre til en af følgende sektioner:

Og ellers starter vi med at undersøge, hvad influencer marketing er:

Hvad er influencer marketing

Influencer marketing er - modsat traditionel marketing - en personlig måde at markedsføre produkter og services på. Som virksomhed eller brand bruger man en person, som udmærker sig ud fra forskellige kriterier, i forhold til den specifikke målgruppe man søger at markedsføre sig overfor. Med andre ord, så skyder traditionel reklame med spredehagl, hvorimod influencer marketing rammer mere målrettet. Det har også den fordel, at modtagerne af marketingbudskabet føler, at budskabet er langt mere relevant, og derfor har modtagerne i højere grad lyst til at prøve eller købe et produkt. 

Når man skal finde en god influencer, så er der som nævnt en række kriterier, som virksomhederne kan vælge influencers ud fra. Det kan eksempelvis være valg af socialt medie såsom: Instagram, YouTube, Facebook, Twitch eller Snapchat. Det er i den sammenhæng vigtigt at nævne, at det ikke nødvendigvis er antallet af følgere eller abonnenter (YouTube), som er afgørende for, om en influencer er god eller ej. Det er i højere grad interaktionen mellem influenceren og følgerne, som er relevant.

Det er også helt centralt at vælge en influencer, som repræsenterer den niche, hvori virksomheden ønsker branding. Lidt længere nede i denne artikel ser du nogle eksempler herpå.

For nogle brands er det væsentlig, om der er tale om en lokal influencer. Det kan være et lokalt diskotek, museum eller en butik. Vælger man lokalitet som kriterie, så er det ikke kun influencerens lokalitet, som man skal se på, men også hvorfra i landet følgerne kommer. Denne viden kan man eksempelvis få, hvis influenceren har en virksomhedsprofil på Instagram.

Lad os grave et spadestik dybere for at finde ud af, hvor man skal bruge influencer marketing:

Hvorfor bruge influencer marketing ?

Influencer marketing på de sociale medier er blevet kæmpe stort i løbet af de sidste år. Det er det blandt andet fordi:

  • de unges primære søgemaskine er YouTube
  • influencer marketing benytter sig af en troværdig afsender (influenceren), og læserne eller seerne (følgerne eller abonnenterne) føler, at de har fundet en online veninde eller ven, som de har stor tillid til
  • ikke mindst, så har detailbutikker, brands og virksomheder, men også offentlige organisationer fundet ud af, at influencer marketing er billigere og samtidig mere effektiv i forhold til gammeldags og traditionel markedsføring
  • influencers bruger apps til at lave filtre, sjove tekster, Instagram stories eller videoer, så influencerens indhold kan gøres meget personligt
  • både unge og de voksne bruger smartphones hele døgnet rundt, og vi sidder og surfer imens vi ser tv, er blandt venner og vi er på farten
  • unge kvinder i alderen 16-29 er i særdeles modtagelige overfor influencer marketing, viser en undersøgelse fra Publicis Media og Verizon Media (2019). Derfor er blandt andet brancherne indenfor: Skønhed, mode, accessories og fødevarer vilde med influencer marketing, idet der skabes meget salg via influencers
  • influencers er blevet en vigtig del af kunderejsen. Det ses blandt andet indenfor: Boligindretning, hvor man som potentiel køber, søger inspiration hos influencerne
  • stigende brug af ad blocking, som influencerne undgår
  • hvem vi kan stole på, er under forandring. Det vil sige, vi vælger selv, hvem vi vil stole på, herunder hvilke influencers, som vi gerne vil følge
  • vi hører og ser i mindre grad main stream tv og radio. I stedet for vælger vi selv podcast program (niche) og influencers

Slutresultatet for dig ved at bruge influencer marketing kan derfor være, at du får:

  • hype om dit brand
  • flere sign ups til et event
  • mere salg
  • bedre return of investment (ROI)
  • værdifuld feedback fra din kundemålgruppe via kommentarfeltet i influencernes posts
  • få idéer fra kundemålgruppen om, hvordan dit produkt eller din service kan bruges i en ny kontekst
  • slå dine konkurrenter, som ikke bruger influencer marketing endnu
  • få influencers til at vise, hvordan dit produkt virker et utal af gange, da influencer-videoer er lettilgængelige hele døgnet rundt

Og pilen for influencer marketing peger kun én vej, og det er opad:

Danmarks Radio kørte i forsommeren 2018 på alle platforme: Radio, TV og internet, en hel uge med influencer marketing som tema. I juli kom Yousee så med deres egen TV-serie om influencers - en hudløst ærlig beretning om fire danske influencers uredigerede hverdag.

Derfor er der et kæmpe peak midt i 2018. Men som det også ses af nedenstående graf, så er interessen for influencer marketing nu landet på et højere og stadigvæk stigende niveau:

influencer marketing trend

Dertil kommer at Slots- og Kulturstyrelsen har lavet en analyse af branchen indenfor influencer marketing. Der omsættes i Danmark nu for 100 mio kroner, hvilket svarer en fordobling på blot to år. Du kan læse mere om analysen her.

Men før det hele bliver så rosenrødt, så lad os også se på ulemperne ved influencer marketing:

Ulemper ved influencer marketing

Når man taler om ulemper ved influencer marketing, så afhænger det i høj grad af øjnene, der ser. Men lad os se på nogle af de ting, der kan være i spil:

En præmis for influencer marketing er, at det er influencerne, som selv styrer produktionen af content (posts, videoer og stories). Lader du ikke influenceren gøre det, så kan en influencer post komme til at virke uægte. Idet al influencer marketing handler om at skabe troværdig marketing, så er det et absolut no-go, at du overtager styringen. Du kan give indspil i dit influencer pitch, men heller ikke mere. Hvordan man laver en jobbeskrivelse til influencerne kan du læse mere om her: Hvordan laver man et influencer pitch?

Skal man lære en ny sportsgren, så tager det tid, og man skal træne. Sådan er det også med influencer marketing. Du kan ikke forvente at være verdensmester fra dag 1. Sørg derfor at starte med de små micro-influencers, og brug ikke hele kampagnebudgettet på den første influencer-kampagne. Afsæt derimod tid og økønomi til at lære, og være bevidst om, at der er tale om en lærende proces. Er du det, så kan du holde eventuelle frustrationer væk, og få stor glæde af at optimere ud fra de erfaringer, som du gør dig undervejs.

Det kan være en tidskrævende proces at arbejde med micro-influencers. Ikke alle micro-influencer har den rutine, der gør, at de ved alt om formalia og processer. Vælger du at bruge micro-influencers, så skal du derfor have en portion tålmodighed, og du skal skal også bruge tid på at læse hele denne artikel, og andre artikler, for at være godt klædt på til opgaven.

Er du blevet lidt i tvivl om, hvordan du skal lave influencer marketing, så kan du læse mere her: Hvorfor bruge influencer marketing?

Hvis ikke, så er du klar til at vælge kampagne type:

Valg af kampagne type

Der er som udgangspunkt to kampagnetyper indenfor influencer marketing:

  1. Den salgsorienterede kampagne
  2. Kampagnen, der styrker dit brand

Lad os se på, hvad disse to kampagnestrategier dækker over, idet de har stor betydning for, hvordan influenceren skal kommunikere:

1. Salg

Idet der er tale om at influenceren skal genere salg og bliver målt herpå, så er det vindue som influenceren har til at kommunikere budskabet til sine følgere, relativt lille. Influenceren skal derfor meget klart og tydeligt gøre det klart hvilke fordele der er ved din service eller dit produkt, og give følgerne en direkte vej, så et køb kan gennemføres. Med andre ord er der tale om et: WHY og et HOW, som følgerne skal være fristet af.

 

Influencer marketing eksempler

Som nævnt i afsnittet om, hvad influencer marketing er, kommer der her nogle eksempler på, hvordan man kan vælge socialt medie:

Make up

Instagram fotos og stories, samt YouTube video egner sig begge meget fint til at promovere make up produkter.  

Gaming udstyr

Gaming er spil, hvor videoerne kan være både korte og lange. Derfor er Twitch, YouTube og Mixer de helt rigtige medier i denne sammenhæng. Gamerne laver videoer, hvor de viser, hvordan man bedst muligt kommer igennem spillet; når en given highscore osv. På Loggershut.gg er der fuldt fokus på streamers og gamers. Er du interesseret i dette, så klik videre for at se mere om: Esports marketing

Mad

Som influencer skal man være meget dygtig, hvis man kan lave en video om at lave mad, men det kan selvfølgelig lade sig gøre. Derimod er Instagram et velegnet medie for restauranter og hoteller at bruge, når influencerne skal vise en bestemt stemning frem til influencernes følgere.

Nederst på denne side ses nogle konkrete måder, hvorpå influencers bruger deres personlige stil til at fremvise produkterne. Men før du når dertil, så lad os fokusere på, det 2. strategivalg:

2. Brand awareness

I forhold til salgsstrategien, så er tilgangen her lidt anderledes. Her er der i højere grad tale om storytelling og nudging overfor følgerne. Selvfølgelig kan en post, video eller en story genere et salg, men det er ikke det primære fokus i brand awareness strategien. 

På denne måde skabes en præference hos influenceren´s følger, overfor dit brand. Der er tale om toppen af salgstragten, men ikke desto mindre, så er dette touch point vigtigt på mere end én måde:

  1. Ikke alle produkter egner sig til en push strategi. Det kan være at dit produkt ligger i den lidt dyrere end af pris-skalaen, og derfor kræver en moden overvejelse
  2. At skabe likability omkring dit brand kræver tid
  3. I modsætning til for blot få år siden, så kan en kunderejse kan bestå af mange touch points. Et soft entry kan derfor være at have en eller flere influencers til at introducere dit brand til deres følgere

Se også denne korte video om brand image og brand management:

Nu hvor vi har gennemgået de to første strategier, så er det tid til at gennemgå den sidste strategi, som kombinerer de første to strategier.

3. Kombiner salg og brand awareness

Er influencerne gode til at skabe salg, så skaber du et overskud (ROI/ROAS), som du kan læse mere om, længere nede i artiklen under afsnittet: Influencer marketing KPI´er.

Dette overskud kan du så kombinere med din brand awareness strategi. På den måde opnår du øjeblikkeligt salg, og en pipeline af gode leads, som vokser sig købsmodne i løbet af din planlagte customer journey.

Med andre ord kan man også sige: Skaber du salg via influencers, så får du både branding og content gratis! Vil du gerne vide mere om, hvordan du får lavet godt content, som har en lang række fordele for dig, så klik her: Content Marketing

Så for at få succes med en af de tre strategier, så er næste skridt, at du kan se på, hvilke typer influencers, som du kan have glæde af at bruge:

Micro- versus mega-influencers

Der kan være fordele og ulemper ved at bruge micro eller mega-influencers, men sidder du med et relativt stort kampanebudget, så det være interessant at overveje, om du skal lave en god kombination af at bruge både micro- og mega-influencers.

Her er fordele og ulemper listet.

Vi starter med ulemperne:

Micro
Ikke sikkert, at den sociale profil er så strømlinet endnu
Kan være svære at have en dialog med i forhold til manglende feedback
Kan være svære at få til at overholde deadlines
Skal du betale mange micro-influencers, skal du lave mange udbetalinger
Mega
Arbejder via fordyrende agenter
Kan have konkurrenceklausuler
Lidt for stringent og iscenesat profil, så autenticiteten mistes
 

Og fordelene er:

Micro
Væsentlig billigere end megainfluencerne
Du kan købe mange microinfluencers for det budget, som du alternativt ville bruge på megainfluencers
Højere engagement rate
Mere tilbøjelig til at gå den ekstra mil i forhold til megainfluencers, som måske er blevet lidt metaltrætte og mætte
Mega
Kan på kort tid nå ud til mange
Mulighed for stærkere styring af konteksten som dit brand eksponeres i qua der laves storyboard m.m.
Nicheorienteret
 

 

Så det er din strategi og dit markedsføringsbudget, som vil være afgørende for, om du vælger at bruge enten/eller - eller - både/og, når du vælger micro- og megainfluencers. Meget tyder dog på, at de store mega influencer er ved at tabe terræn til micro influencerne. Det skyldes blandt andet, at der er har været en række uheldige sager blandt de største influencers. Blandt andet har Forbrugerombudsmanden politianmeldt fire mega influencers. Dertil kommer, at mega influencerne er så dyre, at de har tendens til at koste mere end de kan generere i omsætning.

Vælger du micro-influencerne, kan du gøre det selv eller få hjælp i forhold til ovenstående ulemper. I begge tilfælde kan du bruge Loggershut. Det kan du også, hvis du gerne vil bruge influencers som har endnu færre følgere, men som også kan give dig en række fordele. Det kan du læse mere om her:

Og nu melder tanken sig måske hos dig - hvad koster det, at lave influencer marketing? For at få svare, kan du vælge at lave en gratis testkonto hos Loggershut, eller læse videre nedenfor:

Hvad er en influencer værd?

Hvad er en influencer værd? Det kommer an på øjnene der ser. Lad os se på de to perspektiver:

  1. Influencer perspektiv
  2. Brand perspektiv

Influencer perspektiv

En nano, micro, macro eller mega influencer kan se vidt forskelligt på, hvad en influencer er værd. Her kommer nogle parametre, som du i din dialog med den enkelte influencer afgør, hvad der der vægter højest, og derfor skal tillægges mest værdi. Vigtigst er dog at huske, at der sjældent kommer noget godt ud af, ikke at lave er win-win samarbejde.

Goodwill
Er der match imellem, hvad influenceren og branded ønsker at vise? Det vil begge parter alt andet lige have interesse i
Produktion
Har influenceren frie hænder til at komme med det bestilte content?
Skal influenceren bruge tid på at hente produktet i din butik eller på posthuset?
Skal influenceren bruge egne ting for at dit produkt indgår i et stemningsfyldt billede?
Hvor lang tid tager det at lave en eller flere posts og videoer?
Er der en økonomisk byrde for influenceren, for at kunne lave godt content. Eksempelvis transport, entrebillet eller noget helt tredje?
I hvilken kvalitet skal influencerens content produceres (lyd, lys og billedekvalitet)?
Distribution
Ligger der i samarbejdsaftalen, at influenceren skal svare og vejlede sine følgere via kommentar-sporet?
Hvor stor overlap er der i audience i forholdt til influencerens og din målgruppe?
Rettigheder
Skal det gode influencer content bruges på andre social platforme? Eksempelvis via Facebook, hvor der kan laves segmenteringer, og efterfølgende re-targeting kampagner
I hvor lang en periode skal det ønskede influencer content genbruges?
Hvor lang tid sparer brandet ved at genbruge influencerens content?
Undgår brandet at bruge professionelt mandskab og professionelt udstyr?

Og som nævnt, så kan der være forskelle i, hvor langt influencerne er i forhold til antal opgaver, som de har lavet, og om de arbejder via en agent. Det handler derfor i høj grad om at tage en dialog i øjenhøjde, og være rimelig pragmatisk, idet begge parter gerne skulle have glæde af et samarbejde.

Det leder os frem til det andet perspektiv, nemlig: Brand perspektivet:

Brand perspektiv

Hvad en influencer er værd for dig, afhænger 100% af, hvad en ny kunde hos dig skaber af værdi (Lifetime Customer Value). Lad os eksempelvis sige, at en ny kunde har en værdi af 5000 kr for dig. Så er du reelt klar til at betale helt op til 4999 kr, for at skaffe en ny kunde, da du så vil have 1 krone i avance, og dermed også i fortjeneste. 

Ud over Lifetime Customer Value (LCV), så skaber influencerne også værdi for dig i forhold til alle de touchpoints, som skabes overfor dine nye kunder. Lad os se på et eksempel på en kunderejse:

  1. Første touchpoint er når influenceren via sin profil på de sociale medier, fortæller om din service eller dit produkt, til sine følgere eller abonnenter
  2. Der skabes online trafik til dit website, og der skabes brand awareness
  3. Bliver der lavet et salg, lægges der en cookie i din nye kundes internet-browser
  4. I salgssituationen har du mulighed for at skabe op- og mersalg
  5. Du kan vælge at udsende emails til din nye kunde, under den forudsætning, at din kunde har sagt ja tak til emails fra dig
  6. Du kan køre remarketing kampagner
  7. Din nye kunde, har nu fået en klar præference til dit brand og dit website, hvorfor du blive en foretrukken leverandør

Sagt med andre ord, så opnår du via influencers en lang række værdiskabende faktorer:

  1. Online trafik (research fasen)
  2. Online trafik (købsfasen)
  3. Gensalg (samme produkt sælges via abonnement, eller når kunden er færdig med at bruge dit produkt, og vil købe en ny)
  4. Mersalg (der lægges mere i indkøbskurven)
  5. Opsalg (et bedre produkt eller service)
  6. Branding (markedsføringsværdien)
  7. Email-liste (modtager af målrettet information fra dig via emails)

Vælger du ikke blot at bruge én influencer, men flere influencers ad gangen, så er det en rigtig god idé, at bruge en form for sporing af, hvorfra salget kommer. Der er tre måder, som mange brands bruger, når de laver influencer marketing:

  1. Unik kode pr. influencer, som bruges i din webshop. Eksempelvis: Lise20 - hvis Lise´s følgere får 20% rabat ved online køb
  2. Affiliate platform
  3. Google Analytic´s kampagne URL bygger

I alle tre tilfælde giver du før kampagnestart sporingskoden til de af dig udvalgte influencers.

Bruger du sidstnævnte, så kan du i Google Analytics se, hvorfra din trafik kommer og, om der er skabt et salg (under den forudsætning af, at du har opsat et konverteringsmål). For at finde ud af, om en specifik influencer har skabt trafik og salg til din webshop, klikker du i Google Analytics på: Anskaffelse > Oversigt > Referral

Går vi et spadestik dybere, så kan vi se på, hvilke KPI´er (Key Performance Indicators) som er vigtige:

Influencer marketing KPI´er

Der er en række KPI´er som er interessante for dig. Det er ikke sikker at alle KPI´er er lige relevante, så lad os gennemgå de mest anvendte KPI´er her:

  • Impressions
  • Reach
  • Engagement rate
  • Conversions
  • ROI / ROAS

så lad og starte med de kvantitative data, og bevæge os ned af mod de kvalitative data:

Impressions

Impressions er antallet af gange, som influencerens post, story eller video er vist. Det har ingen betydning, om følgerne har klikket, synes godt om eller delt opslaget. Så er det kvalitet i sig selv? For langt de fleste brands er dette tal relativt uinteressant, med mindre: At man ønsker brand awareness, og derfor er øverst i salgstragten. 

Reach

Reach er en betegnelse for, hvor langt ud influencerens budskab kommer målt i forhold til antal personer. Kommer influenceren langt ud, så er der tale om et højt reach. Et eksempel herpå er mega influencers. Det har mange følgere, og har derfor et langt reach.

En god og let måde at øge sin reach på er ved at få influenceren til at tekste sine videoer. Delinger er også med til at styrke reach, og i særdeleshed de første delinger. 

CPC

Cost per Click (CPC) er et delmål, som kan bruges til at måle trafikken fra influencerens post over til dit website eller din webshop.

En let måde at gøre det på, er ved at sætte #valgfrit-navn efter din landingsside´s internetadresse (url), eksempelvis https://loggershut.dk/influencer-marketing#influencer1

Denne url giver du så videre til influenceren, som bruger denne unikke url i sin influencer post.

For at evaluere din influencer kampagne, så tjekker du via din Google Analytics konto, hvor mange kliks influencer kampagnen har givet. Dette tal dividerer du op i dine samlede omkostninger for influencer kampagnen.

CTR

I samme boldgade som CPC ligger CTR, som betyder Click Through Rate. Her er der tale om en procentsats, og der tages også udgangspunkt i antal kliks fra influencerens post til dit website.

Når du har antal kliks til dit website, kan du gange dette til med 100, for at få antal procent. Dette tal dividerer du så med det samlede antal visninger (impressions), som influencerens post har haft. Lad os sige, at 150 har klikket sig videre til dit website, og der har været 1000 visninger, så er regnestykket: (150 x 100) : 1000 = 15% (CTR).

Engagement rate

Når man vælger influencers, så er én af de ting som man ser på: Engagement rate.

Antallet af følgere på en instagramprofil er kun en retningspil, men reelt fortæller antallet af følgere ikke altid så meget. Det kan skyldes flere ting, at influencerne:

  • kan tilkøbe sig følgere i eksempelvis Vietnam, Indien eller Kina. I det tilfælde sidder der hundredvis af medarbejdere og arbejder ud fra falske Facebook-profiler og andre konti på nettet. De bliver på den måde falske følgere, forstået på den måde, at de kun tilmelder sig som følger, men efterfølgende aldrig vil interagere med influenceren
  • brænder ud på de sociale medier, eksempelvis hvis studielivet kræver mere tid, eller man stifter familie. En ikke aktiv SoMe-konto vil hurtigt ebbe ud, så følgerne finder andre og mere interessante influencers
  • laver en helt ny Instagramkonto fordi den gamle Instagramkonto ikke var nok nicheorienteret eller kommerciel

Så tilbage til engagement raten. Hvorfor er denne procentsats så vigtig? Det er engagement rate fordi, at dette tal viser antal: Synes om, kommentarer og delinger - målt i forhold til antal visninger, som der har været på en post. Med andre ord kan man sige, at engagement raten viser niveauet for den samlede interaktion, som en influencer får på sit indhold på de sociale medier.

Tager vi influenceren, som har købt sig til en lang række inaktive følgere, så vil der på en influencerpost ikke komme ret mange kommentarer, likes eller delinger. Hvis der er et normalt antal, eller mange visninger, så vil influenceren få en dårlig engagement rate. 

Helt generelt kan man bruge følgende retningspile for engagement raten, hvis vi bruger Instagram som eksempel:

  • < 1.000 følgere = 8%
  • < 5.000 følgere = 5-6%
  • < 10.000 følgere = 4%
  • < 100.000 følgere = 2-2,5%

Det viser med al tydelighed, at engagement raten falder, jo flere følgere en influencer har. Det kan skyldes at man som følger føler sig mere connected til en influencer, hvis man er en af de første følgere til en såkaldt micro-influencer. Er man derimod nummer 100.002, som begynder at følge en megainfluencer, så er der tale om mainstream, og du vil som følger ikke have den samme ven/veninde følelse med megainfluenceren.

Conversions

Hvad dit konverteringsmål er, skal du definere, før du igangsætter din influencer kampagne. Det kan eksempelvis være, hvis du har:

  • Et event
    • Antal fremmødte
  • En webshop
    • Antal ordre
  • En nyhedsbrevsliste
    • Nye tilmeldte til din nyhedsbrevsliste
  • En service og sælger abonnementer
    • Nye tilmeldinger til en gratis prøveperiode
    • Nye abonnenter

Hvordan du styrer din måling af konverteringer afhænger af, hvad du har valgt som mål. Hvis der er tale om fysisk fremmødte personer, så kan du enten i forbindelse med tilmeldingen lave et afkrydningsfelt over muligheder for, hvordan man har hørt om eventet. Du kan også spørge de fremmødte, når de møder frem til dit event.

Er der tale om en webshop, så kan du i afsnittet: "Hvad er en influencer værd" læse mere om, hvordan man laver konverteringssporing.

ROI / ROAS

Return on invenstment (ROI) eller Return On Ad Spend (ROAS) er dee ultimative tal, der fortæller dig, om det rent økonomisk kunne betale sig for dig, at lave en influencer kampagne. Har du investeret 1000 kr, og har du efterfølgende i profit fået mindst 1000 kr igen? Har du en positiv ROI, så er det let nok, for så er det blot at lave en ny influencer kampagne. 

Er din ROI negativ, så kan der være følgende årsager:

  • Du ønskede i højere grad branding fremfor salg
  • Influencer marketing er relativt nyt for dig, så du skal bruge den gennemførte influencer kampagne til at evaluere, hvad der gik godt, og hvad der gik mindre godt. Derved kan du lave endnu bedre influencer kampagne, for også indenfor influencer marketing gælder det: Øvelse gør mester.

ROI eller ROAS måles ved at du enten bruger:

  • Rabatkoder
  • Last click via unikke UTM links

Nu hvor de mest anvendte influencer marketing KPI´er er gennemgået, er du klar til at lægge dit budget:

Budget for influencerkampagne

Er det første gang, at du skal lave en influencerkampagne, så kan det anbefales, at du ikke laver et astronomisk budget. Denne anbefaling beror i, at når man tester, så skal der også være råd til at skalere op efterfølgende - på det tidspunkt, hvor man har fundet ud af, hvad der fungerer optimalt.

En test-kampagne bør som minimum bestå af 4-5 influencers for at du ikke kun får én sandhed - uanset om denne sandhed er korrekt eller ej.

Influencers Danmark

Influencers fra Danmark, er i høj kurs, når vi taler om de sociale medier. Ikke nødvendigvis forstået på den måde, at influencerne er dyre, for du kan blot vælge micro-influencers frem for mega-influencers. Men i høj kurs forstået på den måde, at influencerne er meget eftertragtede for virksomhederne, men også for de unge at blive influencer. 

Det handler blandt andet om at iscenesætte på den rigtige måde. Scenen kan være hos influenceren privat eller eksempelvis på et at de favoritlokationer i Danmark, som er specielt velegnede til Instagram. 

Når en influencer fra Danmark har lavet en Instagram business account, så kan man få viden om, hvorfra følgerne til influenceren kommer. Det kan have betydning for dig, som primært ønsker at lave lokal branding, eller for dig, som gerne vil bruge hele Danmark som dit markedsføringsområde. I følgende tilfælde kan der være tale om faldgruber, hvis du ikke har kendskab til om følgerne til influencerne:

  • Influenceren bor i Danmark, men har en engelsksproget profil
  • Den danske eller i Danmark herboende influencer har en international profil, som kun få danskere vil være interesseret i, eksempelvis: Afrikanske elefanter

Det vil også være en faldgrube kun at tænke, at et brand kun passer til danskere med nordisk udseende. Der er rigtig gode eksempler på at skønhedsprodukter i forskellige farver vises bedst via personer med en smuk glød i huden.

Her kan du læse mere om, hvordan du kan lave branding i Danmark via influencers

Ambassadører til dit brand

Sidder du lige nu med en kildende fornemmelse i maven, fordi det kan være lidt angstprovokerende at lade andre personer om at markedsføre dit produkt eller din service, så kan du roligt tørre sveden af panden. Ja, det vil være influencerne som sætter rammen for, hvordan dit produkt eller din service bliver fremvist, men influencerne kan skabe en troværdighed og en scene, som du ikke selv kan skabe, uanset om du sidder med et stort marketingbudget eller ej.

Den nye form for markedsføring: Influencer marketing, har som præmis, at du giver influencerne lov til at fortælle om dit brand. Det elsker influencernes følgere på de sociale medier, da influencerne taler i øjenhøjde. Til gengæld er det vigtige nu, at du tjekker (eller får Loggershut til det) influencernes content historik. På den måde vil du kunne finde influencers og dermed også gode ambassadører, som er gode for dit brand, hvor der er et fælles værdigrundlag mellem dit brand, og hvad influenceren står for.

Vælger du at bruge en micro-influencer, eller en af de større influencers, flere gange, så kan du opnå, at influenceren fremstår som en ambassadør for dit brand. Det kan eksempelvis ske ved, at influenceren laver et post om at han eller hun glæder sig til at skulle til et event i din virksomhed. Til selve eventet, vil din brandambassadør så igen lave posts for dig på de sociale medier. Når du så efter et halvt år lancerer et nyt produkt, så kommer dine brandambassadører i spil igen. Derved kan du skabe en positiv dominoeffekt. At bruge #dit-brand i denne sammen, kan også være en god idé.

NB: Faldgrube ved lokale brand ambassadører.

Ønsker du en lokal brand ambassadør, så bed altid influencerne om de demografiske statistikker på deres følgere. Alternativt kan du risikere at brand ambassadøren bor tæt på din butik eller dit event, men at følgerne ikke bor langt fra din lokation, og værste fald i udlandet.

 

Valg af influencer platform

I forhold til valg af influencer marketing platform så er der 2 trin, som du skal have en holdning til:

  1. Vil du selv finde influencerne, eller have hjælp dertil. Hvis hjælp ønskes, i så fald på hvilket niveau?
  2. Hvilken social media platform skal influencerne være på?

1. Gør det selv

Lad os starte med en influencer marketing platform, i form af en gør-det-selv platform. Så skal du være opmærksom på, om det er en kæmpe database eller et såkaldt influencer network, som tilbyder dig millionvis af influencers, hvor der er fokus på kvantitet, eller du vælger en platform, hvor der i er færre influencers, men til gengæld er der fokus på kvalitet fremfor kvantitet.

Mange influencer marketing platforme har den store ulempe, at det ikke er let at se, hvordan kun kan kontakte influencerne. Både i forhold til den første kontakt, men også i forhold til en adresse, hvis du skal fremsende et produkt. Det der i første omgang kan se ud som om, at du får adgang til et hav af både micro- og mega-influencers, kan derfor godt ende op med, at du får væsentlig mere arbejde ud af dine anstrengelser.

Du kan derimod vælge en influencer marketing platform såsom: Loggershut.dk, hvor du ved, at et menneske har siddet og haft en holdning til, om en given influencer har potentiale til at blive en god influencer for dig eller ej. Robotter kan mange ting, men følelser og se billeder i de store helheder, er der, hvor robotter fejler.

Og det er let, som du kan se her:

Dansk influencer marketing platform

 

2. Valg af social media platform

Instagram er med afstand den bedste social media platform, når man måler på: 

  • Relevans
  • Opmærksomhed
  • Inspiration

Youtube er de unges foretrukne søgemaskine, og derfor interessant for dig. Eksempelvis: Hvordan lægger man make up? Hvordan bygger man en drone? YouTube udmærker sig i sagens natur i forhold til videoer, og derved også:

  • Unboxing
  • Længerevarende gennemgang af:
    • Tekniske features
    • Hvordan man bruger produktet

Influencer blogs har toppet. Der var engang, hvor tekst var guld, men i dag er vi i langt højere grad visuelle. Det betyder ikke, at influencer blogs ikke virker, for bloggerne har selvfølglig ændret retning, så blogs ikke kun er tekst og fotos, men inkluderer i dag også video. Imidertid så har influencer blogs den udfordring, at præmissen er fordybelse. Men i en tid, hvor vi hurtigt screener, hvad der er interessant at bruge tid på, der har influencer blogs bare fået et sværere vilkår.

Twitter bruges i høj grad af politiske influencers. Der kommunikeres i tweets. Målgruppen hos Twitter er aldersmæssigt højere end Instagram, YouTube og Snapchat, som i dagligt tale omtales som de digitalt indfødte. Twitter og Facebook har derfor en primær målgruppe, som er cirka 10 år ældre.

Facebook bruges af mange danskere hver dag. Men de unge bruger ikke Facebook til at interagere med andre med (ud over Messenger). Der er derfor tal på at kun få procent bruger Facebook til influencer marketing.

Snapchat er populært blandt de yngste teenagere, og kun interessant for brands, der specifikt ønsker at komme i kontakt med denne målgruppe. Vil du gerne i kontakt med denne målgruppe, skal du i denne sammenhæng være meget opmærksom på, at målgruppen er under 18 år. Der må på ingen måder herske tvivl om, at der er tale om reklame, og du kan med fordel læse Forbrugerombudsmandens vejledning og markedsføringsloven i forhold til markedsføring overfor mindreårige.

Når du så har gennemført din influencerkampagne, så husk at sige tak til influencerne.

Influencer pitch skabelon

Men før du når til at sige tak til influencerne, så er der en del at gøre inden da. Vi har lige gennemgået processen ovenfor, så lad os forudsætte, at du allerede har lavet din segmentering. Du er derfor nu nået til at skulle lave en god annonce til influencerne, også kaldet for et influencer pitch.

Et godt influencer pitch er vigtigt - både for dig og for influencerne. Derved kan den del misforståelser undgås, og slutproduktet bliver alt andet lige også bedre. 

Med dit influencer pitch kan du også klargøre overfor influencerne, under hvilke rammer, at du ønsker et samarbejde i forhold til en influencer marketingkampagne. Det kan både være i forhold til:

  • Tidshorisont
  • Antal posts og format
  • Fordele for influenceren

Men også mange andre ting, som du kan læse mere om her: Influencer pitch for brands

Derud over, i forhold til din influencer pitch, er det også hensigtsmæssigt at tænke på etik og regler:

Etik og regler

Indenfor influencer marketing er der også tale om etik og regler. Vi kan desværre nok ikke komme udenom, at nogle influencers bryder reglerne, men både for influencernes og deres følgers skyld, så er det helt centralt at du kender til både etik og regler indenfor influencer marketing. Derved kan du også sikre, at dit brand eller din butik ikke får dårlig presseomtale.

Lad os starte med etikken:

Etik

Vi var tidligere inde på, hvordan man skaber et ambassadørkorps af influencers.

Husk at sige tak

Både i den sammenhæng, og helt generelt, når vi arbejder med influencer marketing, så gælder det, at man skal huske at sige tak for samarbejdet til influencerne. I den sammenhæng kan det være en god idé, at du fortæller influenceren, hvorfor du har været glad for at lave et samarbejde. Det kan være at influenceren har været hurtig til at svare, har været kreativ, eller på anden vis gjort sig positivt bemærket.

Bruger du denne teknik at takke influencerne, så kan du både opnå, at influenceren selv vælger at købe dit produkt eller andre produkter, som du har i din webshop. Dertil kommer, at det også er lettere at genbruge en influencer, som du tidligere har skabt en god relation til. Og en god relation skabes let ved, at give ros, reel feedback og ved at takke for et godt samarbejde.

Det handler også om at anerkende den tid, som influencerne bruge. Det kan godt være, at man ikke lige kan se, at en post på Instagram har taget flere timer at lave, men det er et faktum, at mange influencers bruger meget tid på:

  • Planlægningsfasen
  • Lave et godt billede eller en god video
  • Redigering
  • Lægge post online
  • Svare på spørgsmål, som følgerne eller abonnenterne måtte have

Spil og gambling

Under etik hører også spil og gambling. Opfordring til hasardspil og casinospil, hvor hjernen får en hurtig straf eller belønning - afhængigt af, om man vinder eller ej, kan på ingen måder anbefales i forhold til influencer marketing. Der gives store bødestraffe i denne sammenhæng, hvis man i markedsføringsregi gør noget ulovligt. Man skal blandt huske mærkning med:

  • Rofus.nu
  • Stopspillet.dk
  • 18+ år
  • Reklame

Når du indenfor sportsbetting har set brug af influencers:

  • Unibet (Brian Laudrup)
  • 365 (Pilou Asbæk)
  • LeoVegas (Uffe Holm)

så skyldes det, at spiludbyderne laver story boards og kontrollerer reklamen 100%.

Men det er ikke kun indenfor spil og gambling, at der er specifikke regler:

Regler

Danmark var det første land til at skabe institutionen: Forbrugerombudsmanden. Det skete for at beskytte forbrugerne. Forbrugerombudsmaden har også i influencer marketing sammenhæng været efter noget af de helt store mega-influencers fordi, at influencerne ikke tydeligt havde klargjort, at der var tale om reklame. 

I forhold til at reklamere overfor de unge under 18 år, skal alle dine alarmklokker ringe.

Men det er ikke kun Forbrugerombudsmanden, som sætter regler for, hvad der tilladt, og hvad der er ulovligt. Det gør blandt andet Instagram og YouTube også. Alt dette kan du læse mere om her: Influencer marketing case study

Hjælp til influencer marketing

Synes du, at det hele virker lidt overvældende eller uoverskueligt, kan du vælge imellem følgende:

  1. Webinar
  2. Kursus
  3. Workshop
  4. Influencer marketing agency

Vi kigger lige nærmere på de 4 muligheder her, så du bliver godt klædt på til at tage et valg:

1. Influencer marketing webinar

Webinaret er for dig, der gerne gerne lige vil enten:

  • Høre lidt mere om, hvad influencer marketing er
  • Se nogle eksempler på hvad man kan gøre, og hvad man absolut ikke skal gøre
  • Søger generel inspiration
  • Høre mere om et specifikt tema, som Loggershut gennemgår

Webinaret foregår online, og der kan være mange personer, der deltager på én gang. Der vil som hovedregel være mulighed for at stille spørgsmål til sidst i webinaret.

Hvad er influencer marketing
Bliv flyvende i influencer marketing

Et webinar tager som udgangspunkt maksimum 1 time, og du kan tilmelde dig her, så du får en invitation det det næste: Webinar i influencer marketing.

2. Kursus i influencer marketing

Kurset er et personligt kursus.

Først afstemmer vi lige forventninger til kurset og dit niveau/udgangspunkt for den ønskede læring.

Kurset har som målsætning, at du bliver selvkørende og med succes kan genneføre influencer marketing kampagner.

Du opnår en meget specifik viden om både:

  • Influencer marketing
  • Hvordan kan content genbruges?
  • Hvordan positionerer du dig bedst i forhold til dine lokale, landsdækkende eller internationale konkurrenter

For at høre mere om priser og indhold, så klik her: Kursus i influencer marketing

3. Workshop

Ønsker du en workshop, så kan du invitere op til 15 personer i din virksomhed eller dit forretningsnetværk. Og vi kommer til dig uanset, hvor i landet du ønsker workshoppen.

Du kan vælge imellem en workshop, der varer:

  • En formiddag (3 timer)
  • En dag (6 timer + tid til frokost)
  • 2-delt workshop, hvor der er indlagt 1-2 uger til refleksion og test, før den afsluttende workshop

Hos Loggershut kommer vi gerne med et forslag til, hvordan workshoppen kan udformes. I den sammenhæng er det vigtigt, at du fortæller lidt om sammensætningen af deltagerne og deres forudsætninger, samt ønsket mål med webinaret.

For mere information klik her: Ja, jeg er interesseret i en workshop.

4. Influencer marketing agency

Loggershut.dk er fint som gør-det-selv influencer marketing platform, men ønsker du udvidet service, herunder:

  • Finde de for dig bedste influencers
  • At få tjekket om influencerne overholder markedsføringsloven
  • Eventuel betale honorar til influencerne
  • Har tæt kontakt til SoMe-influencerne, så tidsplanen overholdes
  • Analysere på effekten af din marketingkampagne
  • Genbruge dit content via digital marketing

så skal du kontakte Loggershut for at høre mere de mange fordele der er for dig, ved at bruge et: Influencer Marketing Agency

Giv gerne lyd, hvis du er i tvivl om noget. Vi træffes på telefon 5373 9696

 

Influencer marketing på Instagram

influencer marketing

Influencer viser en række produkter

influencer marketing eksempel

Produktet gøres personligt

influencer viser produkt