Influencer marketing

Influencer marketing bliver i denne artikel med fokus på: 

Hvad influencer marketing er, og hvilke kriterier man kan vælge ud fra, når man vælger influencers og sociale medier.

Hvad er influencer marketing

Influencer marketing er - modsat traditionel marketing - en personlig måde at markedsføre produkter og services på. Som virksomhed eller brand bruger man en person, som udmærker sig ud fra forskellige kriterier, i forhold til den specifikke målgruppe man søger at markedsføre sig overfor. Med andre ord, så skyder traditionel reklame med spredehagl, hvorimod influencer marketing rammer mere målrettet. Det har også den fordel, at modtagerne af marketingbudskabet føler, at budskabet er langt mere relevant, og derfor har modtagerne i højere grad lyst til at prøve eller købe et produkt. 

Når man skal finde en god influencer, så er der som nævnt en række kriterier, som virksomhederne kan vælge influencers ud fra. Det kan eksempelvis være valg af socialt medie såsom: Instagram, YouTube, Facebook, Twitch eller Snapchat. Det er i den sammenhæng vigtigt at nævne, at det ikke nødvendigvis er antallet af følgere eller abonnenter (YouTube), som er afgørende for, om en influencer er god eller ej. Det er i højere grad interaktionen mellem influenceren og følgerne, som er relevant.

Det er også helt centralt at vælge en influencer, som repræsenterer den niche, hvori virksomheden ønsker branding. Lidt længere nede i denne artikel ser du nogle eksempler herpå.

For nogle brands er det væsentlig, om der er tale om en lokal influencer. Det kan være et lokalt diskotek, museum eller en butik. Vælger man lokalitet som kriterie, så er det ikke kun influencerens lokalitet, som man skal se på, men også hvorfra i landet følgerne kommer. Denne viden kan man eksempelvis få, hvis influenceren har en virksomhedsprofil på Instagram.

Hvorfor bruge influencer marketing ?

Influencer marketing på de sociale medier er blevet kæmpe stort i løbet af de sidste år. Det er det blandt andet fordi:

  • de unges primære søgemaskine er YouTube
  • influencer marketing benytter sig af en troværdig afsender (influenceren), og læserne eller seerne (følgerne eller abonnenterne) føler, at de har fundet en online veninde eller ven, som de har stor tillid til
  • ikke mindst så har detailbutikker, brands og virksomheder, men også offentlige organisationer fundet ud af, at influencer marketing er billigere og samtidig mere effektiv i forhold til gammeldags og traditionel markedsføring
  • influencers bruger apps til at lave filtre, sjove tekster, Instagram stories eller videoer, så influencerens indhold kan gøres meget personligt
  • både unge og de voksne bruger smartphones hele døgnet rundt, og vi sidder og surfer imens vi ser tv, er blandt venner og vi er på farten

Slutresultatet for dig ved at bruge influencer marketing kan derfor være, at du får:

  • hype om dit brand
  • flere sign ups til et event
  • mere salg
  • bedre return of investment (ROI)
  • værdifuld feedback fra din kundemålgruppe via kommentarfeltet i influencernes posts
  • få idéer fra kundemålgruppen om, hvordan dit produkt eller din service kan bruges i en ny kontekst
  • slå dine konkurrenter, som ikke bruger influencer marketing endnu
  • få influencers til at vise, hvordan dit produkt virker et utal af gange, da influencer-videoer er lettilgængelige hele døgnet rundt

Og pilen for influencer marketing peger kun én vej, og det er opad:

Danmarks Radio kørte i forsommeren 2018 på alle platforme: Radio, TV og internet, en hel uge med influencer marketing som tema. I juli kom Yousee så med deres egen TV-serie om influencers - en hudløst ærlig beretning om fire danske influencers uredigerede hverdag.

Derfor er der et kæmpe peak midt i 2018. Men som det også ses af nedenstående graf, så er interessen for influencer marketing nu landet på et højere og stadigvæk stigende niveau:

influencer marketing trend

Ambassadører til dit brand

Sidder du lige nu med en kildende fornemmelse i maven, fordi det kan være lidt angstprovokerende at lade andre personer om at markedsføre dit produkt eller din service, så kan du roligt tørre sveden af panden. Ja, det vil være influencerne som sætter rammen for, hvordan dit produkt eller din service bliver fremvist, men influencerne kan skabe en troværdighed og en scene, som du ikke selv kan skabe, uanset om du sidder med et stort marketingbudget eller ej.

Den nye form for markedsføring: Influencer marketing, har som præmis, at du giver influencerne lov til at fortælle om dit brand. Det elsker influencernes følgere på de sociale medier, da influencerne taler i øjenhøjde. Til gengæld er det vigtige nu, at du tjekker (eller får Loggershut til det) influencernes content historik. På den måde vil du kunne finde influencers og dermed også gode ambassadører, som er gode for dit brand, hvor der er et fælles værdigrundlag mellem dit brand, og hvad influenceren står for.

Vælger du at bruge en micro-infleuncer, eller en af de større influencers, flere gange, så kan du opnå, at influenceren fremstår som en ambassadør for dit brand. Det kan eksempelvis ske ved, at influenceren laver et post om at han eller hun glæder sig til at skulle til et event i din virksomhed. Til selve eventet, vil din brandambassadør så igen lave posts for dig på de sociale medier. Når du så efter et halvt år lancerer et nyt produkt, så kommer dine brandambassadører i spil igen. Derved kan du skabe en positiv dominoeffekt. At bruge #dit-brand i denne sammen, kan også være en god idé.

Hvorfor engagement rate så vigtig?

Når man vælger influencers, så er én af de ting som man ser på: Engagement rate.

Antallet af følgere på en instagramprofil er kun en retningspil, men reelt fortæller antallet af følgere ikke altid så meget. Det kan skyldes flere ting, at influencerne:

  • kan tilkøbe sig følgere i eksempelvis Vietnam, Indien eller Kina. I det tilfælde sidder der hundredvis af medarbejdere og arbejder ud fra falske Facebook-profiler og andre konti på nettet. De bliver på den måde falske følgere, forstået på den måde, at de kun tilmelder sig som følger, men efterfølgende aldrig vil interagere med influenceren
  • brænder ud på de sociale medier, eksempelvis hvis studielivet kræver mere tid, eller man stifter familie. En ikke aktiv SoMe-konto vil hurtigt ebbe ud, så følgerne finder andre og mere interessante influencers
  • laver en helt ny Instagramkonto fordi den gamle Instagramkonto ikke var nok nicheorienteret eller kommerciel

Så tilbage til engagement raten. Hvorfor er denne procentsats så vigtig? Det er egagement rate fordi, at dette tal viser antal: Synes om, kommentarer og delinger - målt i forhold til antal visninger, som der har været på en post. Med andre ord kan man sige, at engagement raten viser niveauet for interaktion som en influenceren får på deres indhold på de sociale medier.

Tager vi influenceren som har købt sig til en lang række inaktive følgere, så vil der på en influencerpost ikke komme ret mange kommentarer, likes eller delinger. Hvis der er et nomalt antal, eller mange visninger, så vil influenceren få en dårlig engagement rate. 

Helt generelt kan man bruge følgende retningspile for engagement raten, hvis vi bruger Instagram som eksempel:

  • < 1.000 følgere = 8%
  • < 5.000 følgere = 5-6%
  • < 10.000 følgere = 4%
  • < 100.000 følgere = 2-2,5%

Det viser med al tydelighed, at engagement raten falder, jo flere følgere en influencer har. Det kan skyldes at man som følger føler sig mere connected til en influencer, hvis man er en af de første følgere til en såkaldt micro-influencer. Er man derimod nummer 100.002, som begynder at følge en megainfluencer, så er der tale om mainstream, og du vil som følger ikke have den samme ven/veninde følelse med megainfluenceren.

Derfor kan det i høj grad betale sig at bruge micro-influencers, hvilket vi ser nærmere på i det næste afsnit:

Micro- versus megainfluencers

Der kan være fordele og ulemper ved at bruge micro eller megainfluencers, men sidder du med et relativt stort kampanebudget, så det være interessant at overveje, om du skal lave en god kombination af at bruge både micro- og megainfluencers.

Her er fordele og ulemper listet.

Vi starter med ulemperne:

Micro Mega
Ikke sikkert, at den sociale profil er så strømlinet endnu Arbejder via fordyrende agenter
Kan være svære at have en dialog med i forhold til manglende feedback Kan have konkurrenceklausuler
Kan være svære at få til at overholde deadlines Lidt for stringent og iscenesat profil, så autenticiteten mistes
Skal du betale mange microinfluencers, skal du lave mange udbetalinger  

Og fordelene er:

Micro Mega
Væsentlig billigere end megainfluencerne Kan på kort tid nå ud til mange
Du kan købe mange microinfluencers for det budget, som du alternativt ville bruge på megainfluencers Mulighed for stærkere styring af konteksten som dit brand eksponeres i qua der laves storyboard m.m.
Højere engagement rate Nicheorienteret
Mere tilbøjelig til at gå den ekstra mil i forhold til megainfluencers, som måske er blevet lidt metaltrætte og mætte  

Så det er din strategi og dit markedsføringsbudget, som vil være afgørende for, om du vælger at bruge enten/eller - eller - både/og, når du vælger micro- og megainfluencers. Vælger du micro-influencerne, kan du gøre det selv eller få hjælp i forhold til ovenstående ulemper. I begge tilfælde kan du bruge Loggershut.

Influencers Danmark

Influencers fra Danmark, er i høj kurs, når vi taler om de sociale medier. Ikke nødvendigvis forstået på den måde, at influencerne er dyre, for du kan blot vælge micro-influencers frem for mega-influencers. Men i høj kurs forstået på den måde, at influencerne er meget eftertragtede for virksomhederne, men også for de unge at blive influencer. 

Det handler blandt andet om at iscenesætte på den rigtige måde. Scenen kan være hos influenceren privat eller eksempelvis på et at de favoritlokationer i Danmark, som er specielt velegnede til Instagram. 

Når en influencer fra Danmark har lavet en Instagram business account, så kan man få viden om, hvorfra følgerne til influenceren kommer. Det kan have betydning for dig, som primært ønsker at lave lokal branding, eller for dig, som gerne vil bruge hele Danmark som dit markedsføringsområde. I følgende tilfælde kan der være tale om faldgruber, hvis du ikke har kendskab til om følgerne til influencerne:

  • Influenceren bor i Danmark, men har en engelsksproget profil
  • Den danske eller i Danmark herboende influencer har en international profil, som kun få danskere vil være interesseret i, eksempelvis: Afrikanske elefanter

Det vil også være en faldgrube kun at tænke, at et brand kun passer til danskere med nordisk udseende. Der er rigtig gode eksempler på at skønhedsprodukter i forskellige farver vises bedst via personer med en smuk glød i huden.

Her kan du læse mere om, hvordan du kan lave branding i Danmark via influencers 

Nedenfor giver vi andre eksempler indenfor influencer marketing:

Influencer marketing eksempler

Som nævnt i afsnittet om, hvad influencer marketing er, kommer der her nogle eksempler på, hvordan man kan vælge socialt medie:

Make up

Instagram fotos og stories, samt YouTube video egner sig begge meget fint til at promovere make up produkter.  

Gaming udstyr

Gaming er spil, hvor videoerne kan være både korte og lange. Derfor er YouTube det helt rigtige medie i denne sammenhæng. Gamerne laver videoer, hvor de viser, hvordan man bedst muligt kommer igennem spillet; når en given highscore osv. 

Mad

Som influencer skal man være meget dygtig, hvis man kan lave en video om at lave mad, men det kan selvfølgelig lade sig gøre. Derimod er Instagram et velegnet medie for restauranter og hoteller at bruge, når influencerne skal vise en bestemt stemning frem til influencernes følgere.

Nederst på denne side ses nogle konkrete måder, hvorpå influencers bruger deres personlige stil til at fremvise produkterne:

Influencer Marketing Manager
Vi skaber dynamik i din Influencer Marketing

 

Influencer marketing platform

Bruger du en influencer marketing platform, som en gør-det-selv platform, så skal du være opmærksom på, om det er en kæmpe database eller et såkaldt influencer network, som tilbyder dig millionvis af influencers, hvor der er fokus på kvantitet, eller du vælger en platform, hvor der i er færre influencers, men til gengæld er der fokus på kvalitet fremfor kvantitet.

Mange influencer marketing platforme har den store ulempe, at det ikke er let at se, hvordan kun kan kontakte influencerne. Både i forhold til den første kontakt, men også i forhold til en adresse, hvis du skal fremsende et produkt. Det der i første omgang kan se ud som om, at du får adgang til et hav af både micro- og mega-influencers, kan derfor godt ende op med, at du får væsentlig mere arbejde ud af dine anstrengelser.

Du kan derimod vælge en influencer marketing platform såsom: Loggershut.dk, hvor du ved, at et menneske har siddet og haft en holdning til, om en given influencer har potentiale til at blive en god influencer for dig eller ej. Robotter kan mange ting, men følelser og se billeder i de store helheder, er der, hvor robotter fejler.

Influencer marketing agency

Loggershut.dk er fint som gør-det-selv influencer marketing platform, men ønsker du udvidet service, herunder:

  • finde de for dig bedste influencers
  • at få tjekket om influencerne overholder markedsføringsloven
  • eventuel betale honorar til influencerne
  • har tæt kontakt til SoMe-influencerne, så tidsplanen overholdes
  • analysere på effekten af din marketingkampagne

så skal du kontakte Loggershut og bede om en Enterprise pakke.

Nedenfor kan du som annoncør vælge den model, som passer dig bedst, når du gerne vil lave influencer marketing.

 

Influencer marketing på Instagram

influencer marketing

Influencer viser en række produkter

influencer marketing eksempel

Produktet gøres personligt

influencer viser produkt