Tilbage til FAQ

Ordbog

Reach Efficiency Rate

Reach efficiency beskriver, hvor effektiv en kampagne er i forhold til at nå ud til en unik og demografisk målgruppe. Reach efficiency fokuserer derfor på, hvor mange unikke personer, der vil se en reklame, post eller andet kreativt indhold lavet af en influent. Reach efficiency bruges derfor som målepunkt, når man måler awareness og ToFu-marketing.

Derfor er det i denne sammenhæng også interessant at beskæftige sig med Gross Rating Point, som du kan læse mere om her: GRP

Udregningen for rech efficiency rate er som følger:

Du tager den gennemsnitlige rækkevidde som influenten har over en given periode - og dividerer med antallet af følgere, som influenten har. Tallet ganger du med 100, så du får tallet i procent.

Så har du en influent med 50.000 købte følgere, og derfor ingen interaktion mellem influenten og følgerne, vil det tydeligt fremgå, at det til være en katastrofe at lave et influencersamarbejde i dette tilfælde.

Omvendt hvis influenten er vildt god til at interagere med sine følgere - hvilket mikroinfluenter som hovedregel er - så kan du se, når du beder om influenten´s statistikker, og sammenholder med en reach efficiency rate, så gælder det blot om at komme igang med at lave et influentsamarbejde. På den måde kan du opnå en bedre ROI eller ROAS på dine influentkampagner.

Tager vi nogle helt konkrete eksempler - som dog kun skal bruges som tommelfingerregler - så kan du gå ud fra at en rech efficiency rate på:

  • >10% er katestrofal, med mindre du kun kører en influencerkampagne for at få adgang til godt content
  • 10-20% er ret dårlig, og der er ingen grund til at være tilfreds, men mindre man som ved >10% fokuserer på at få nogle gode kreativer fra influenterne
  • 30-45% er stadigvæk i den lave ende, men katastrofen er udeblevet
  • 45-60% er der tale om en reach efficiency rate, der ligger på et gennemsnitligt niveau
  • 60-80% nu kan du begynde at få armene over hovedet, for din kampagne er vellykket
  • >80% din influenter marketing kampagne har været ikke mindre end fantastik. Du hører til blandt toppen af poppen

Og man kan sige, at jo bedre indholdet, som influenten skaber, er - jo bedre vil indholdet præstere, fordi at indholde når ud til flere på eksempelvis Instagram. Sponsoreret indhold kan dog vise sig at præstere lidt dårligere end såkaldt normalt indhold. Det skyldes, at der er tale om kommercielt indhold, som følgerne, måske er knap så interesseret i.

Det er også vigtigt at holde sig for øje, at de helt store megainfluenter har sværre ved at opretholde en høj rech efficiency rate i forhold til influenter, der har en mindre følgerskare. For at se flere forskelle på mikro og mega influenter, så klik her.