Tilbage til FAQ

Ordbog

CTR

CTR betyder Click Through Rate, og har det mere mundrette navn på dansk: Klikfrekvens.

Klikfrekvens er forholdet mellem antal klik og antal visninger.

Er der 1000 visninger, og 100 klikker på en side, e-mail eller en annonce, så siger man at der er en CTR på: 100/1000 x 100 for at få tallet i procent. Det vil sige 10%.

Hvad er en høj CTR?

Det afhænger af, hvilken branche og hvilket produkt du har. Arbejder du i marked med ultra høj konkurrence, så skal du måske være glad for at få en CTR på 10%, hvorimod er du den eneste, der tilbyder et produkt i din niche, så er alt under 25% måske utilfredsstilende.

Du kan derfor bruge CTR til at måle succes, når vil taler om en online reklamekampagne. Og en CTR kan også variere i forhold til, om du bruger Instagram, Facebook, Twitter eller Google Ads.

Er der ikke tale om en markedsføringskampagne, men de organiske søgeresultater, så kan en CTR på 5% være fin, hvis du ligger som nummer 2 eller lavere. Hvorimod ligger du nummer 1, er det ikke udsædvanligt at have en CTR på 10% eller højere.