Tilbage til FAQ

Ordbog

Sociale købsmotiver

Sociale købsmotiver, er motiver, hvor købet afhænger af, hvad andre personer synes om købet. Man inddeler det sociale købsmotiv i 4 underkategorier af købsmotiver, nemlig: 

  • Bandwagon-motivet - er at købe som alle andre, og på den måde få en social accept
  • Snob-motivet er det modstte af brandwangon-motivet, da køberen her ønsker at skille sig ud fra mængde, ved at købe noget, som de andre ikke har
  • Veblen-motivet er købe dyrt - og på den måde at vise, at man har råd - modsat de personer, som man ellers omgås
  • Thrifty-motivet er for at opnå respekt fra omgangskredsen, ved som "købmand" at have lavet et godt køb - man har fået meget for sine penge

Arbejder man med købsadfærd, ser man også på trends i købsadfærden. Går man analytiksk til værks, så kan man arbejde med det, man kalder for insights management