TikTok influencer marketing

TikTok influencer marketing er på vej til at blive stort. Vil du være en af de første til at markedsføre dit brand via TikTok, eller vil du blot gerne vide, hvad TikTok er, før du kaster dig over influencer marketing via TikTok, så læs videre her:

Hvad er TikTok

TikTok er en app, som startede under navnet: Musically. Det startede som en app, hvor man kunne lave musikvideoer. Det vil sige fans lavede efterligninger efter deres idoler. Sidenhen har platformen også tiltrukket stand-up komikere, og målgruppen er blevet en del ældre. 

Hvor TikTok startede med at have børn som målgruppe, er kernemålgruppen i dag steget til at være 16-24 år. Det har stor betydning, når vi taler influencer marketing. Børn under 18 år, skal nemlig have deres forældres skriftlige accept, for at må lave reklame for et givent produkt - ikke blot på TikTok - men helt generelt.

Hvor det i starten kun var muligt at lave 15 sekunders videoer, kan du man nu lave en video på helt op til 1 minut.

App´ens popularitet er i kraftig vækst. Ifølge 'Sensor Tower' var TikTok mere dowloaded i USA, i første kvartal af 2019, i forhold til både Instagram, Facebook og Snapchat, som kom på de efterfølgende pladser.

Da forældrene og bedsteforældre gjorde deres indtog på Facebook, begyndte de unge at sive væk fra Facebook. Indtil videre, så har de unge TikTok for sig selv. Den dag, hvor far prøver at lave en stand-up video på TikTik, eller bedstemor synger en sang, så må det forventes, at de unge flytter deres forkærlighed til en nyt social medie. Men indtil videre, så har de unge altså TikTok for sig selv.

TikTok marketing

Hvorfor bruge TikTok til din marketing? Ganske enkelt af følgende tre gode grunde:

  1. Har du målgruppen 16-24 år er mediet interessant for din brand
  2. Væksten i antal downloads er høj
  3. Mere end 1 mia downloads i verden

Blandt de første store internationale brands, der så mulighederne for at komme i kontakt med det unge og købekraftige publikum var tøjmærkerne: Calvin Klein og Levi's.

Så lad os se et par eksempler, for at få et godt indtryk af mulighederne for markedsføring via influencers på TikTok:

@edenharvzofficial

Reply to @shannon.snm Oh mum ##transition ##tutorial ##transitions ##fyp

♬ original sound - Eden

I ovenstående eksempel, er det helt oplagt at få TikTok-influenceren til at lave et sponsoreret post for accessories såsom caps og solbriller.

Og i det næste eksempel er det en genial måde at bruge en TikTok-influencer til at promovere:

  • Biografbilletter
  • Snacks herunder også popcorn
  • Sodavand
  • Ting til at trylle med

@wianmagic

Their reactions 😂🍿 #magic #foryou @ster_kinekor #tiktok

♬ Sugarcrash! - ElyOtto

 

TikTok influencers

Det gode spørgsmål er nu, hvordan kommer jeg i kontakt med de mest succesfulde TikTok influencers? Det gør du via TikToks website, som du finder et link til her.

Al kommunikation foregår på engelsk, og du må forvente en del ventetid. 

Det blev nævnt tidligere i denne artikel, men det kan ikke understreges nok. Hvis du laver samarbejde med en TikTok influencer, som er under 18 år, så skal du have influenceren's forældres skriftlige samtykke. Dertil kan du ikke forvente, at du får hjælp af TikTok.

Ønsker du alternativt at komme i kontakt med den samme målgruppe, men blot via andre sociale medier, kan du gør det via nedenstående blå boks: