Tilbage til FAQ

Ordbog

CLV

Customer Lifetime Value bliver ofte kaldt for CLV.

"Kundens værdi målt i en levetid” handler om at din kunde har en given værdi for din forretning igennem x antal dage - måneder.

Er du god til at skaffe kunderne til en lavere omkostning - end det du tjener på kunden i den tid, som kunden er i din forretning - så har du en god forretning og en sund forretningsmodel.

Koster et influencersamarbejde dig eksempelvis 3.000 kr, og du får 1 kunde ud af det, som ved første køb "kun" køber for 1250 kr - så kan man godt få den tanke, at det var en dårlig business case. Men køber dine kunder i gennemsnit 2,5 gang hos dig "in a lifetime", og hvert køb udgør i gennemsnit en værdi på 900 kr, så bliver regnestykket:

  • 3,5 køb á 900 kr = 3.150 kr

Det vil sige, at du tjener 150 kr pr. ny kunde du skaffer. Dette tal er blot et tænkt eksempel. Det kan være du tjener flere tusinde kroner pr. kunder, når du laver dette regnestykke.

Det man blot lige skal have for øje er, at det kan være, at du skal ofre en del penge på at starte nye nye "pipeline" af kunder op. Men at du så kan høste senere. Som metafor kan man sige, hvis en landmand ikke får sået, så er helt sikkert, at landmanden ikke har noget at høste senere hen. Og den situation er ikke ønskværdig.

Det handler derfor at få sået en masse frø - at få nye kunder ind i butikken - så din forretning kan vokse sig endnu størrre. 

Så det første du skal gøre er lige at udregne din CLV-værdi.

Da du har læst om CLV, vil du måske også gerne se, hvad CPA er.