Hvad er en influencer?

Hvad er influencers, og hvad vil det sige at være en influencer?

Influencer betyder

En influencer er f.eks. en blogger, youtuber eller instagrammer med mange følgere.

Det som en influencer laver er, at en influencer når ud til rigtig mange mennesker og derfor kan give deres følgere inspiration. Ordet influence, som betyder indflydelse ligger også i ordet influencer. Influencer betyder på dansk nemlig influent. Med andre ord er en influencer en der har en stemme som bliver hørt af flere.

En influencer er egentlig bare en normal person (ligesom alle andre). Men det der er med en influencer er, at der er mange mennesker der følger med i personens liv. Alle influencere har en kategori. Kategorien fortæller om hvad influencerens blog/kanal/profil handler om.

Det kunne f.eks. være kategorien livsstil. Influceren lægger et par gange om ugen billeder/blogs/videoer op af hverdagen, da influencerens kategori er livsstil.

Pointen med influencerens opslag er at inspirere følgerne eller gøre dem opmærksom på noget.

Der er en række væsentlige punkter, hvor en influencer kan gøre en forskel for dit brand:

  1. Influencerne viser personlighed
  2. En influencer forstår sin målgruppe
  3. Influencerne er gode til at engagere sig med sine følgere eller abonnenter
  4. Indholdet af posts og video er konsistent, så budskabet er logisk og sammenhængende. Det giver indhold (content) af høj kvalitet

 

Youtube influencer

Lad os antage at en youtuber får et sponsoreret indhold til en video. Youtuberen viser produktet frem på video for at inspirere følgerne, men også for at gøre dem opmærksomme på produktet. På den måde er det super smart for virksomhederne at få reklame fra influencere.

Dog skal hver eneste post ikke være sponsoreret, da det personlige kan forsvinde fra influencerens profil.

Hvordan man tjener penge som youtuber, kan du læse mer om her: Tjen penge som Youtuber.

Hvad er influencer marketing

Det smarte ved samarbejde mellem en influencer og en virksomhed er, at det gavner begge parter.

Lad os f.eks. antage, at en virksomhed tilbyder en blogger et bestemt beløb + nogle af deres produkter for en reklame på influencerens blog. Dette kaldes også sponsoreret indlæg, hvilket er vigtigt at pointere, hver gang noget er sponsoreret indhold!

Influenceren laver god reklame om produktet på bloggen til sine mange følgere.
Følgerne læser positivt om produktet og køber (eventuelt) fra virksomheden.

På den måde har både influenceren tjent penge, modtaget lækre produkter og virksomheden har fået potentielle kunder og god reklame. 

Mange virksomheder er begyndt at få øjnene op for marketing på de sociale medier og brugen af influencere.

Alt foregår nemlig på de sociale medier i dag og meget af vores inspiration kommer også derfra. Derfor er det smart for virksomhederne, at få god reklame fra en populær influencer.

Hvad er en micro-influencer?

Der er dog flere former for influencers, som er delt ind efter anerkendelse. Der kan være stor forskel på, hvor stor effekt, som du opnår ved makedsføring og salg via de forskellige grupper. Effekten kan måles i: Engagement rate.

Engagement rate

Engagement rate udregnes som følger: 

  • Engagements x 100 / impressions.

Med andre ord: Det er den procentdel af mennesker, som eksempelvis har set en post eller et youtubeklip og efterfølgende har lavet en interaktion.

Micro-influencers

Micro-influencers er de mindre influencers på sociale medier. Hvor mange der er tale om er der ikke umiddelbart en klar definition af, da antallet ses i forhold til landets størrelse. I Danmark kan en micro-influncer eksempelvis være en influencer, som har op til 15-20 følgere. I større lande, taler man om op til 50.000 følgere.

Tager man en engagement rate på Instagram vil du se, at jo færre følgere, jo bedre engagement rate. Det skyldes at de første følgere, til en influencer, er væsentlig mere tro og interagerende overfor influenceren.

Eksempler på Instagram som medie:

  • Under 1.000 følgere = 6-8% engagement rate
  • Under 5.000 følgere = ca. 5% egagement rate
  • Under 10.000 følgere = ca. 4% engagement rate

Derud over er det interessant i valget af micro-influencers, at prisen alt andet lige er lavere end hos de følgende to kategorier af influencers. Det vil sige, at du få mere for dit marketingbudget.

Macro-influencers

Er mellemgruppen for anerkendelse. Her ligger vi typisk i niveauet 50.000 - 100.000 følgere.

Det gode ved denne gruppe af macro-influencers er, at de alt andet lige ikke har skyhøje priser, og stadigvæk har en fin interaktion med deres følgere.

Vælger man Instagram, så kan man forvente en engagement rate på ca. 3%. Vælger man Twitter som medie, så lander engagement raten alt andet lige noget lavere, nemlig i niveauet 0,5%.

For et post på Instagram via en macro-influencer, vil det ca. koste 1.000 - 2.000 danske kroner.

Mega-influencers

Mega-influencers er de største, som næsten alle kender til. Det vil sige, at de har 100.000+ følgere.

Mega influencers bruges som regel til at lancere store events eller til markedsføring som kvantitativt skal nå langt ud på kort tid. 

Et par ulemper kan være:

  • Den høje pris som du skal betale som virksomhed, for at bruge mega-influenceren til din markedsføring eller dit salg
  • Mange af følgerne er gamle/relativt inaktive, og andre følgere er blot følgere, fordi alle andre er det. Det er med til at sænke engagement raten. Det er ikke usædvanligt at engagement raten her ligger på 1 - 2,5% på Instagram.

Hvad er god stil?

Der findes utrolig mange influencers i hele verden, både store og små.

De bedste influencere har deres egen stil, og deres personlighed skinner tydeligt igennem. Det kan være deres gode stil, deres humor, eller deres fantastiske billeder og tekster.

Der findes forskellige influencers, hvilket er fedt, da en influencer ikke behøves at være EN bestemt type.

Vælger du eksempelvis at bruge micro-influencers, så kan der godt være en udfordring i, at micro-influencerne ikke endnu er helt skarpe på, hvad de gerne vil vise med deres sociale profiler på Instagram, YouTube osv. Men det er ikke så afgørende for dig i denne sammenhæng, da engagement raten er væsentlig højere, som tidligere beskrevet i denne artikel.

Find influencer

Og det er let at finde en influencer, uanset, om du vælger en micro-influencer, macro-influencer, eller en mega-influencer. Du skal blot lige være opmærksom på, at der er væsentlig forskel i måden, hvorpå at virksomheder kan hjælpe dig. Der findes fuldservicebureauer, websites som i udpræget grad kun baserer deres service på at crawle andre websites, og så er der websites som bruger en kvalitativ tilgang.

Med Loggershut vil det være nemt for dig at finde influencers, da processen er som følger:

Micro-influencer

 

Influencer inden for boligindretning

hvad er en influencer

Influencer i dejlige omgivelser

dansk influencer

Mode influencer

danske influencers