Hvad er en influencer?

Hvad er en influencer, og hvad betyder influencer marketing? Det ser vi på her:

Influencer definition

En influencer er f.eks. en blogger, youtuber eller instagrammer med mange følgere.

Breder vi emnet mere ud, så betyder det at være influencer eller influent, som det hedder på dansk, at en person bruger sit netværk af følgere eller abonnenenter på de sociale medier til at formidle budskaber om services, produkter eller brands. Influenser og influenzer - som influencerne også kaldes, påvirker derfor deres fans via den indflydelse som influencerne har på deres følgere.

En influent laver derfor en video, story eller en post mod betaling fra en virksomhed, organisation eller eksempelvis en hotelkæde. Det indhold, som influenten laver kan være en gennemgang af et produkt, dvs. hvordan et produkt virker eller ser ud. Men det kan også være at deltage i et event i en butik - at spise på restaurant, eller noget helt tredje. 

Influencers kan være nogle der har deres egen blog (bloggere), videokanal såsom YouTube (vloggere), eller er online på Instagram (instagrammere) - TikTok, Twitch (gaming) osv.,

Hvornår er man influencer?

En influencer er egentlig bare en normal person (ligesom alle andre). Men det der er med en influencer er, at der er mange mennesker der følger med i personens liv. Alle influencere har en kategori. Kategorien fortæller om hvad influenceren's blog/kanal/profil handler om.

Det kunne f.eks. være kategorien livsstil. Influenceren lægger et par gange om ugen billeder/blogs/videoer op af hverdagen, da influenceren's kategori er livsstil.

Pointen med influenceren's opslag er at inspirere følgerne eller gøre dem opmærksom på noget.

Der er en række væsentlige punkter, hvor en influencer kan gøre en forskel for et brand:

  1. Influencerne viser personlighed
  2. En influencer forstår sin målgruppe
  3. Influencerne er gode til at engagere sig med sine følgere eller abonnenter
  4. Indholdet af posts og video er konsistent, så budskabet er logisk og sammenhængende. Det giver indhold (content) af høj kvalitet

 

Hvad er forskellen på en blogger og en influencer?

Her er der tale om en udbredt misforståelse - at der er forskel på en blogger og en influencer.

Det kan der være - hvis bloggeren ikke ønsker at lave sponsoret indhold - men vælger en blogger at lave sponsoreret indhold på vegne af et brand eller en virksomhed, så er bloggeren samtidig en influencer.

Mange virksomheder bruger bloggere til at skrive gode og dybegående vejledninger om deres produkter. En blogger, der skriver om hendes familie kan derfor skrive om produkter, der vedrører tøj til børn, legetøj, ting til at lave aktiviteter med børnene - eksempvis bagning osv.

Hvad laver en influencer?

En influencer kan bruges til mange ting. Eksempelvis som:

Medie

  • En influencer står både for produktionen af kreativer (artikler, posts, stories eller videoer). Derefter distriburere influenceren det skabte kreativ via de sociale medier

  • En influencer får dog ikke mediestøtte, og har ikke en redaktion eller en redaktør, hvorfor en sammenligning med et mediehus, er en journalistisk stramning

Anmelder

  • Influencers anmelder både produkter og services overfor deres følgere

Kommentator

  • Influencers bliver brugt som kommentatorer til forskellige events - mange gange for at tiltrække det unge publikum

Aktivist og meningsdanner

  • Det er som hovedregel influenceren selv, der vælger - det vil sige ikke betalt samarbejde - hvis der sker ytringer, som en del af samfundsdebatten

Reporter

  • Man kan opleve at influencers agerer som reporter i forbindelse med rejser til feriedestinationer. På den måde tager influenceren forbrugerens briller på

Stofområde

  • Der skriver meget om influencers i de danske medier, og på den måde kommer influencer frivilligt eller ufrivilligt til at være et stofområde i dagblade, magasiner, online medier og tv-shows

At være influencer henholdsvis at bruge influencers i Danmark er blevet utrolig populært over de senste år. Se blot denne trend-kurve:

influencer marketing trend

Influencer eksempel

Lad os et influencer eksepel på en youtuber, som laver en sponsoreret video. Youtuberen viser produktet frem på videoen for at inspirere følgerne, men også for at gøre dem opmærksomme på produktet. På den måde er det super smart for virksomhederne at få reklame fra influencere.

Dog skal hver eneste post ikke være sponsoreret. Det personlige islæt kan forsvinde fra influencerens profil, hvis der kune er sponsoreret indhold.

Så lad os tage nogle gode eksempler på influencer marketing:

 

Influencer inden for boligindretning

hvad er en influencer

Influencer i naturlige omgivelser

dansk influencer

Mode influencer

hvad laver en influencer?

 

Men før vi går videre, så deler vi lige denne artikel i to, så du kommer til at læse det mest relevante indhold for dig:

  1. Vil du gerne være influencer, så klik her 👉 Bliv Loggershut influencer
  2. Repræsenterer du en virksomhed eller et brand, og gerne vil vide mere om influencer marketing, så fortsætter artiklen her 👇

Hvad er influencer marketing

Det smarte ved samarbejde mellem en influencer og en virksomhed er, at det gavner begge parter.

Lad os f.eks. antage, at en virksomhed tilbyder en blogger et bestemt beløb + nogle af deres produkter for en reklame på influencerens blog. Dette kaldes også sponsoreret indlæg, hvilket er vigtigt at pointere, hver gang noget er sponsoreret indhold!

Influenceren laver god reklame om produktet på bloggen til sine mange følgere.
Følgerne læser positivt om produktet og køber (eventuelt) fra virksomheden.

På den måde har både influenceren tjent penge, modtaget lækre produkter og virksomheden har fået potentielle kunder og god reklame. 

Mange virksomheder er begyndt at få øjnene op for marketing på de sociale medier og brugen af influencere.

Alt foregår nemlig på de sociale medier i dag og meget af vores inspiration kommer også derfra. Derfor er det smart for virksomhederne, at få god reklame fra en populær influencer.

Hvad er en micro-influencer?

Micro-influencers er de mindre influencers på sociale medier. Hvor mange der er tale om er der ikke umiddelbart en klar definition af, da antallet ses i forhold til landets størrelse. I Danmark kan en micro-influncer eksempelvis være en influencer, som har op til cirka 20.000 følgere. I større lande, taler man om op til 50.000 følgere.

Tager man en engagement rate på Instagram vil du se, at jo færre følgere, jo bedre engagement rate. Det skyldes at de første følgere, til en influencer, er væsentlig mere tro og interagerende overfor influenceren.

Eksempler på Instagram som medie:

  • Under 1.000 følgere = 6-8% engagement rate
  • Under 5.000 følgere = ca. 5% engagement rate
  • Under 10.000 følgere = ca. 4% engagement rate

Derud over er det interessant i valget af micro-influencers, at prisen alt andet lige er lavere end hos de følgende to kategorier af influencers. Det vil sige, at du få mere for dit marketingbudget.

Macro-influencers

Er mellemgruppen for anerkendelse. Her ligger vi typisk i niveauet 20.000 - 100.000 følgere.

Det gode ved denne gruppe af macro-influencers er, at de alt andet lige ikke har skyhøje priser, og stadigvæk har en fin interaktion med deres følgere.

Vælger man Instagram, så kan man forvente en engagement rate på ca. 3%. Vælger man Twitter som medie, så lander engagement raten alt andet lige noget lavere, nemlig i niveauet 0,5%.

For et post på Instagram via en macro-influencer, vil det ca. koste 1.000 - 2.000 danske kroner.

Mega-influencers

Mega-influencers er de største, som næsten alle kender til. Det vil sige, at de har 100.000+ følgere.

Mega influencers bruges som regel til at lancere store events eller til markedsføring som kvantitativt skal nå langt ud på kort tid. 

Et par ulemper kan være:

  • Den høje pris som du skal betale som virksomhed, for at bruge mega-influenceren til din markedsføring eller dit salg
  • Mange af følgerne er gamle/relativt inaktive, og andre følgere er blot følgere, fordi alle andre er det. Det er med til at sænke engagement raten. Det er ikke usædvanligt at engagement raten her ligger på 1 - 2,5% på Instagram.