Tilbage til FAQ

Ordbog

USP

USP er et begreb, som blev introduceret i 1940´erne. USP betyder Unique Selling Proposition eller Unique Selling Point.

USP hander derfor om 3 elementer:

  • Unikke egenskaber ved et produkt eller en service
  • Salg
  • Positionering

Så sælger man eksempelvis en cykel, så gælder det om at finde ud af, hvordan denne cykel adskiller sig fra de andre cykelmodeller i markedet. Det kunne være:

  • Har et titanium stel og er derfor let
  • Har flere eller indvendige gear
  • Fælgen er i en spcialfarve
  • Elbatteri, som holder længere, end konkurrerende produkter

USP virker kun godt, hvis det er kunden, som opfatter USP som værdiskabende. USP fokuserer på egenskaber og specifikationer - modsat Emotional Selling Proposition (ESP).

Arbejder man med content marketing, bruger man aktivt sine USP´er, så kunden via sine kunderejse, både tager en købsbeslutning på et oplyst grundlag, og begynder at tillægge USP´erne værdi.