Tilbage til FAQ

Ordbog

GRP

GRP er en forkortelse for Gross rating point.

GRP måler effekten på en reklame, og dermed også hvor godt genkender målgruppen en reklame. Eller hvor mange gange skal målgruppen se en reklame, for at kunne huske reklamen eller budskabet i reklamen?

Lad os se på, hvordan gross rating point udregnes:

  • 1 GRP svarer til at nå 1% af det potentielle publikum - med ét budskab. 
  • 2 GRPs svarer til, at man når ud til 1% af det potentielle publikum 2 gange - eller når ud til 2% af det potentielle publikum, men kun én gang.
  • Når du ud til et større publikum, og dette publikum bliver eksponeret for budskabet eller reklamen flere gange, vil regnstykket blive: Mårettet reach på 30%, der har set budskabet 3 gange = 90 GRP

Det gælder derfor om at have den laveste mulige frekens på antal visninger af budskabet, men den højeste mulige reach - for at spare penge på marketingbudgettet og få ROAS på en reklamekampagne.