Tilbage til FAQ

Ordbog

B2C

B2C betyder: Business to Consumer - og på dansk: Forretning til Kunde.

Der er derfor tale om at forretninger sælger noget til kunder. 

Indenfor B2C er influencer marketing rigtig stort. De skyldes blandt andet, at:

  • Influencerne har en høj grad af autenticitet
  • Følgerskaren har selv valgt at følge en influencer
  • Influenceren har en høj grad af troværdighed

Og taler vi om B2C markedføring er der følgende karakteristika:

  • Kunden kan selv tage en beslutning
  • Kunden kan tage en hurtig beslutning, og måske baseret på:
  • Køb under 1000 kroner er i en kategori for ukomplicerede køb. I denne kategori bliver der derfor solgt mange varer indenfor:
    • Smykker
    • Fashion/tøj
    • Fastfood
    • Hudplejeprodukter 
  • Køb kan skabe lykkehormoner (endorfiner), så kunderne føler en kortvarig med dejlig glæde ved at foretage et køb
  • Kunderne søger ikke nødvendigvis en lang kunderelation målt på tid