Tilbage til FAQ

Ordbog

Scarcity

Scarcity betyder knaphed, og brugers inden for online salg. Via scarcity lægger man et psykologisk pres på en køber, så et køb alt andet lige bliver gennemført. 

Derfindes en lang række eksempler på, hvordan scarcity kan formuleres og bruges overfor potentielle kunder:

  • Booket 15 gange indenfor den sidste time
  • Lige nu ser 4 andre personer på den samme vare
  • Denne vare er lige blevet solgt - du kom desværre for sent
  • Du er meget tæt på at miste denne mulighed
  • Kun 1 styk tilbage på lager
  • Vil du have varen i morgen, skal du bestille nu
  • Kun 3 varer tilbage til specialpris, hvor du sparer 40%
  • Det bedste tilbud i dag
  • Få en gratis vare med, hvis du køber nu
  • Kom forrest i køen. Book din plads her
  • Dette tilbud slutter om 7 minutter, og 3 sekunder
  • Auktion - varen tilfalder den højestbydende
  • Varen er midlertidigt udsolgt - book til næste levering
  • Lige kommet på lager
  • Få varen før jul
  • Få den perfekte Valentines day
  • Gratis i 2 måneder
  • Fås aldrig mere til samme lave pris
  • Denne uges bestseller

De fleste eksempler er meget direkte, mens andre er mere implicitte. Eksempelvis der står "kun": Denne uges bestseller. Men kunden kan selv regne ud, hvis der er tale om en bestseller, så må jeg nok heller skynde mig at købe, for at være sikker på at få varen. 

Laver du influenter marketing, kan du instruere influenten i at lave en tekst, der indeholder scarcity.