Tilbage til FAQ

Ordbog

A/B test

Laver du en A/B test er en split-test, hvor d kan du finde ud af hvilken version, der er virker bedst eksempelvis i forhold til:

Tager vi udgangspunkt i influencer marketing, kan du booke 2 eller flere influencers. Influencerne skal ikke ligne hinanden, men have hver deres fortrin. Har du mere end 2 influencers, kan du dele dine influencers op i 2 grupper, som så udgør din A/B test.

Gruppen A er dit udgangspunkt. Det kan være den gruppe af influencers, som du allerede har succes med. Gruppe B kan være en ny type af influencers, som du gerne vil test. Det kan være:

  • Billigere eller dyrere influencers
  • Influencers, som har mere end 10.000 følgere, og dermed også en swipe up funktion.
  • Influencers med en følgerskare, der er yngre eller ældre
  • Influencers, der har andre præferencer. Eksempelvis kost versus sport
  • Engagement med følgerne
  • Flere salg
  • Højere omsætning
  • En gruppe af influencers med stort set det samme antal følgere - forhold til en anden gruppe af influencers, som har dobbelt så mange følgere
  • Micro-influencers versus marcro-influencers
  • Et buskab i forhold til et andet budskab

Når du laver AB tests, kan du undersøge:

  • Konverteringsraten
  • Antal tilmeldinger til nyhedsbreve
  • Bounce rate på dit website
  • Booking af fremvisning af, hvordan dit produkt virker (demo)
  • Mere online trafik til din webshop eller dit website
  • Antal ordrer
  • Mikro-konverteringer
  • Antal forespørgsler på tilbud
  • Bookinger af møder

Uanset, hvad du vælger at teste, så får du et datagrundlag, hvorudfra du kan konkludere, hvilken test, der performer bedst. Den bedste test kan du så udvide, og/eller lave flere tests i hold til vinderen af din første A/B-test.

Faldgruben er, at man laver for lille et datagrundlag. Det er derfor farligt at konkludere en hel masse, når man eksempelvis kun tester én influent op imod én anden influent. Det er derfor en god idé, at at gøre testen større ved bruge af flere forskellige influenter, eller grupper af influenter.

A/B testing er derfor en ideel måde, hvorpå du kan teste din online marketingindsats, og dernæst køre videre med den version, som virkede bedst i testen