Tilbage til FAQ

Ordbog

CAC

CAC er en forkortelse for Customer Aquisition Cost.

På dansk er en CAC lig med prisen for, hvad det koster at skaffe en kunde. Derfor er CAC en helt cental værdi at have fokus på eksempelvis, når man gerne til tiltrække nye kunder via danske influencere.

Man udregner CAC som følger:

Antallet af kunder divideret med marketing- og salgsomkostningerne, der var forbundet med at skaffe kunderne - i en given periode. 

Kostede det dig 5000 kr at skaffe 10 nye kunder vil CAC være: 5000/10 = 500. Det vil sige, at du har betalt 500 kroner for at skaffe en ny kunde.

Sætter CAC i forhold til livstidsværdien for en kunde (CLV), at det bliver interessant.

For det er ret afgørende, om du tjener 10.000 eller 100.000 kr på en kunde.

Tager du CLV/CAC, så får du en faktor, som er rigtig god at fokusere på:

Tjener du 10.000 pr. CLV og du får 10 nye kunder. Har du derfor en omsætning på sigt, der svarer til 100.000 kr. Da du kun har brugt 5000 kr til at skaffe omsætningen på 100.000 kr, vil du have en faktor 20:1 for CLV/CAC.

Som hovedregel kan du regne med, at en faktor 3:1 er flot, og har du mere end 3:1, så skal du bruge nogle flere markedsføringskroner, så din omsætning stiger.

Har du derimod tæt på 1:1 eller en lavere faktor end det, så taber du penge på at skaffe nye kunder. I det tilfælde skal du måske ind og vurdere:

  • Rammer du den rigtige målgruppe med din markedsføring?
  • Er det essentielt for din forretning at købe sig til nye kunder, for at få testet dine produkter?
  • Hvad kan du ændre, for at minimere dine markedsføringsomkostninger - og stadigvæk få nye kunder (eventuelt på en nye måde, som du ikke har prøvet før - det kunne eksempelvis være influencer marketing)