Tilbage til FAQ

Ordbog

Pipeline

Indenfor markedsføring og salg taler vi om forskellige former for pipelines. Her gennemgår vi de forskellige pipelines er:

Marketing pipeline

At have en god marketing pipeline er som udgangspunkt en forudsætning for at få en god salgspipeline. En markedsførings pipeline inkluderer:

  • Alle markedsføringskanaler
  • Kampagner
  • Aktiviteter, som gør, at pontentielle kunder samles op i den øverste del af salgstragten, da kunderejsen kun lige er begyndt.

Indenfor markedsføring taler vi om, at skaffe leds til TOFU.

I din marketing pipeline er det optimalt, at du har fokuseret på at have så mange potentielle kunder som muligt, der ligner din kernekunde. Vi taler her om MQLs.

Salgs pipeline

Når vi er lidt længere ned i salgstragten, og kunden begynder at være i en fase, hvor der skal vælges leverandør, så befinder vi os i BOFU-fasen

Når vi taler om en pipeline indenfor salg, så handler det om at motivere og massere de fremtidige kunder til at blive sikre i deres valg, når de er klar til at lave et køb. Her begynder vi at have en personlig kontakt med de potentielle kunder - eksempelvis via en demo. Derved skaffer man sig et kvalifiseret lead - et såkaldt SQL.

Når man arbejder med en salgs pipeline så arbejder man typisk også med CRM. Det betyder Customer Relationship Management, og fortæller, hvilken kontakt du har af med dine salgsleads. Det er hensigtsmæssigt af primært to årsager:

  • Salgsafdelingen ved, hvor langt kunden er i kunderejsen, og kan derfor være meget konkret i forhold til kunden´s behov
  • Nå man måler på salget, så er det godt, at have en masse data, så man ved, hvad der virker, og hvad der ikke virker så godt. På den måde kan man skalere det der virker, og forny de processer eller den informationer, som ikke virker så godt - overfor fremtidige kunder

Pipeline værdien

Nu hvor vi har været igennem både markedsførings og salgs pipeline, er vi klar til at tale om pipeline værdien.

For at udregne pipeline værdien, skal man fokusere på alle leads (både MQL og SQL). Værdien kan godt være lavere ved MQL end ved SQL, men når vi taler om pipeline værdien, taler vi altså om hele vores pipeline. Værdien af din totale pipeline kan eksempelvis være 150.000 kr.