Tilbage til FAQ

Ordbog

Konkurrenceparameter

Konkurrenceparametre er afgørende for, hvor kunderne beslutter sig for at købe en given ydelse eller et produkt.

Ikke alle produkter og services har de samme motiver for at blive købt, så derfor kan konkurrenceparametrene også afhænge af købssituationen.

Men til fælles har konkurrenceparametrene, at de skal skabe værdi for kunden.

Der er en række konkurrenceparametre:

  • Kvalitet
    • Hvor god er kvaliteten på: Produktet, servicen eller ydelsen?
  • Hastighed
    • Hvor hurtigt får kunden det kunden køber?
    • Hvor hurtigt kan kunden komme i kontakt med den sælgende virksomhed?
  • Pålidelighed
    • Kommer varen til det aftalte tidspunkt, som lovet på ordrebekræftelsen?
    • Leveres vare til den aftalte pris?
  • Fleksibilitet
    • Kan et køb kombineres med andre tilbud?
    • Kan varen leveres på en anden adresse, end hvor man bor (eksempelvis en arbejdsplads)?
    • Kan varen pakkes ind som en gave?
    • Kan kunden vælge mellem forskellige muligheder for forsendelse?
  • Kundetilpasning
    • Kan produktet skræddersyes kundens behov?
  • Pris
    • Hvor meget koster produktet?
    • Kan der opnås rabat?
  • Eftersalgsservice
    • Kan der laves en serviceaftale?
    • Kan der opgraderes til en nyere model?
  • Bæredygtighed
    • Hvor stor del af produktet kan genanvendes?
    • Produktet giver mindre slid på naturen

Her kan du se mere om, hvordan man skaber en konkurrencemæssig fordel ved at bruge danske influencere.