Influencer marketing
Hvad er en dårlig influencer?
En dårlig influencer er typisk kendetegnet ved en person, der ikke formår at påvirke positivt eller skabe reel værdi for sine følgere eller samarbejdspartnere.
Typiske fejl:
- Reklamerer for Coca-Cola den ene uge, og næste uge for Pepsi
- Feedet har ikke en rød tråd, dvs taler om alt muligt, og om ingenting
- Dårlige fotos, videoer og reels
- Reklamerer for produkter eller services, som det jf. markedsføringsloven ikke er tilladt at reklamere for i Danmark. Det kan eksempelvis være at skabe økonomisk frihed ved hjælp af aktieinvesteringer (influencers må i Danmark ikke være financielle vejledere, med mindre de er godkendt til det af Finanstilsynet)
- Mangel på troværdighed. Det handler om at være autentisk og have en ægte forbindelse med følgerne frem for bare at jagte likes og sponsorerede deals
Findes der gode influencers?
Ja, og de er lette at finde, hvis du bruger en influencer marketing platform, såsom Loggershut, hvor der er lavet en kvalitetskontrol af influencerne.
Herved optimerer du også den tid, som du bruger på at søge efter gode influencer. Alt det tidskrævende forarbejde er gjort for dig.
Klik for at få adgang til gode influencers:
Du kan også vælge at tage et hurtigt kursus i influencer marketing:
Der er flere måder til at finde af, om influencer marketing er godt.
Svaret afhænger af:
- Branchen
- Prisen på produktet
- Er produktet eller servicen let at købe online?
- Bruges influencer marketing allerede med succes af konkurrenterne?
- Valg af markedsføringskanal (Instagram, YouTube, TikTok osv.)
- Hvilke teknikker bruges? (Unboxing, Stories, rabatkoder, Swipe up osv.)
- Hvad skal influencer marketing bruges til? (Salg, Markedsføring eller content produktion) Måske en kombination af de tre?
Sagt med andre ord, så er svaret i høj grad betinget af, hvad du ønsker at få ud af din influencer marketing - og hvordan du arbejder med alle processerne.
Det kan du lære på en let måde:
En dårlig influencer er kendetegnet ved flere forskellige ting:
- Har købt sig til falske følgere
- Har lange svartider - eller svarer overhovedet ikke
- Laver dårlig lyssætning
- Har ikke brugt tid på redigering
- Har ikke læst influencer pitchet
- Interagerer ikke med sine følgere
- Laver dårlig omtale
- Taler ned til sine følgere
- Laver sjældent nye posts eller videoer i sit feed
- Tager en alt for høj pris i forhold til, hvad influenceren kan skabe af værdi for virksomheden eller et brand
Vil du gerne lære mere om dette emne, så se:
Arbejder du en: Kommune, region, styrelse, eller noget helt fjerde indenfor det offentlige, så er der her en interessant artikel. Se her:
Søger du en influencer kontrakt skabelon, så er der flere tilgange:
Du kan:
- Bruge en influencer marketing platform
- Tage et lille online kursus - klik her for at se mere
- Eller bruge en advokat
Før du går i gang kan det være en god idé at du tager en vurdering i forhold til dit:
- Dit behov
- Dit budget
Skal du kun bruge en influencer kontrakt skabelon engang imellem, er en influencer marketing platforme, eller et e-kursus alt andet lige, den bedste løsning for dig.
Har du et stort budget, og bruger mange - og måske de lidt dyrere - influencers, kan det være en god idé, at spørge en advokat til råds.
Men uanset hvad du vælger, så er vores råd, at du ikke laver influencer kontrakterne alt for lange, og alt for komplicerede, der tager højde for uendelige mange scenarier. Men valget er naturligvis helt op til dig.
Ja, Loggershut kan hjælpe med influencers i udlandet - da Loggershut er online i blandt andet en langt række europæiske lande (som du kan se nederst i dit skærmbillede) - og Loggershut har også en influencer marketing platform indenfor gaming.
Er du i tvivl om, hvordan du kommer igang men influencer marketing på et givent marked, er du meget velkommen til at kontakte Loggershut support.
Alle typer webshops kan have glæde af at bruge influencers til markedsføring og salg af deres produkter eller services.
Det er altså ikke afgørende, om du har en Woocommerce webshop eller måske en Shopify webshop.
Eksempelt her gælder derfor for alle typer webshops, selvom der her er fokus på Shopify influencer marketing
Influencers er super gode til storytelling, og sætte dine produkter ind i influenceren´s privat miljø - som deres følgere kan relatere til.
Men kan influencers også bruges til PR?
Svaret afhænger i høj grad af, hvor stringent en virksomhed kører sin eksterne kommunikation. Se de uddybende svar på, hvad influencer PR kan gøre for dit brand.
Der er selvfølgelig både fordele og ulemper ved influencer marketing.
Får man ikke succes med influencer marketing - i første forsøg - hvad gør man så som brand?
- Siger det er influenceren´s skyld?
- Erkender, at man skal lære at kravle, før man kan gå?
Her handler det ikke om at pege fingre, men om at være klædt på til at lave influencer marketing.
Prøv i stedet for at se, hvad du kan gøre bedre. Det gør du ved at se denne oversigt:
Der vil altid være individuelle behov og præferencer, når man taler om de førende, eller de bedste influencer marketing platforme - så det fokuserer vi ikke på her.
Til gengæld ser vi på, hvad en influencer marketing platform er, hvordan du kan få glæde af at bruge en: Influencer marketing platform
Vil du gerne vide, hvad "influence" betyder på dansk, skal der skelnes mellem - om der er tale om et navne- eller udsagnsord.
Hvad er en god influencer?
En god influencer, er en influencer, der:
- Engagerer sig med sine følgere
- Kender til de mest basale regler indenfor influencer marketing, herunder, at der tydeligt skal markeres med "reklame" eller "annonce" i et influencer post
- Overholder deadlines og aftaler
- Leverer det ønskede materiale i overensstemmelse med det leverede influencer pitch
Hvordan finder jeg en god influencer?
Du kan let finde en eller flere gode influencers ved at bruge en influencer marketing platform, hvor der er lavet en kvalitetskontrol af influencerne - før du køber dig adgang.
På den måde optimerer du den tid, som du bruger på at søge efter gode influencer.
Klik for at se gode influencers:
eller tag et hurtigt kursus i influencer marketing:
Der er flere forskellige måder, hvorpå man finder influencers.
Hvordan du vælger at gøre, afhænger i høj grad af:
- Hvor meget tid du har til rådighed?
- Hvordan du bedst kan lide at arbejde?
- Hvor meget er din tid værd?
Har du god tid - en studentermedhjælper eller lignende til at arbejde for dig, så kan du finde influencers på de sociale medier ved at bruge #hashtags - se, hvad dine konkurrenter bruger af influencers osv.
Vil du gerne spare tid, og få direkte adgang til en database af influencers, som kvalitativt er udvalgt, så kan du klik her:
Vil du gerne vide, hvorfor influencer marketing er så succesfuldt, så se her:
Virksomheder, brands og organisationer bruger influenter til at lave markedsføring og salg. Hvorfor? Fordi, at influenterne kan noget, som mange andre typer for markedsføring ikke kan.
Influenter kan lave ægte indhold, der er skræddersyet til en meget klar defineret målgruppe, samtidig med, at reklamebuskabet ikke bliver ramt af diverse adblockers.
Det er altså som et Kinderæg - du får som 3 ting på én gang:
- Autenticitet - en influent, der er er ægte
- Klar defineret målgruppe - Influenten kan via sin Instagram virksomhedsprofil eller lignende, trække data på, hvem følgerne er
- Undgår adblocking - som ellers er særdeles udbredt blandt unge under 30 år
Hvorfor virker influencer marketing? Det er et rigtig godt spørgsmål.
Lad os se på nogle af de vigtigste årsager:
- Autenticitet. Det vil sige, det man udgiver sig for at være. I forhold til influencer marketing betyder det, at influenceren fremstår ægte, pålidelig og troværdig over for sine følgere. Influenceren er derfor sig selv - og ikke en falsk profil. Det er en af de primære årsager til, at følgerne vælger at følge en influencer. For virksomheden giver autenticiteten hos influenceren netop det ekstra kryderi eller boost, som de fleste andre markedføringsformer ikke kan
- Mange - i særdeleshed unge - bruger i dag adblocking. Men adblocking virker ikke, når man taler influencer marketing. Virksomheden kan derfor med sit brand altid komme igennem med sit budskab - uanset, om følgerne til en influencer - bruger adblocking eller ej
- Har man som virksomhed lavet en aftale med influenceren om, at det kreative indhold må genbruges i andre reklamer i en given periode, så vil det i langt de fleste tilfælde være en billigere løsning - i forhold til, hvis virksomheden skulle ud og betale for en professionel fotograf
- Virksomheden kommer ud til at meget specifik målgruppe. Det vil sige, at der ikke skydes med spredehagl, og virksomheden får derfor som udgangspunkt mere for sine markedsføringskroner
- Virksomheden kan nå en målgruppe, som virksomheden ellers kan have svært ved at ramme
Vil du gerne vide mere om influencer marketing, så se den store influencer marketing guide:
Din læring og succes indenfor influencer marketing, er utrolig vigtig.
Både for dig - og for Loggershut.
Derfor har Loggershut udviklet en række kurser i influencer marketing.
Kurserne foregår online, og har forskellige længder.
Du kan frit vælge, hvilket - eller hvilke teamer, som du gerne vil lære mere om.
Efter endt kursus, får du et kursusbevis.
For at få adgang til kurserne, så skal du blot klikke her
Når du vælger influencer marketing strategi, så er noget af det første du skal gøre op med dig selv. Ønsker du:
- Billig content, som kan bruges på andre sociale medier. Da gå efter de små nano- og microinfluencer med under 1500 følgere
- Hurtig spedning af en nyhed, men også en noget dyrere løsning, nemlig brugen af macro- og megainfluencers, der har helt op til 100.000+ følgere eller abonnenter
For dybere indsigt, da læs denne artikel med tips og tricks: Influencer- og markedsføringsstrategi
Hos Loggershut er influencer marketing lavet at social media influencers. Det vil sige, Loggershut har ikke noget med politiske influencers at gøre.
Influencer marketing er den nye og personlig måde at lave markedsføring på, modsat traditionelle tv-, radio- og avisreklamer. Med influencer marketing får du den personlige vinkel via influencerens udtryk og kontekts. Det gør dit budskab langt mere interessant for modtagerne, eksempelvis følgerne på Instagram og abonnementerne på YouTube.
For at få en god gennemgang af denne form for online marketing, da klik her: Influencer marketing
eller bliv inspireret af denne video: