Skal man have en Influencer kontrakt?

Skal man have en influencer kontrakt - eller skal man ikke? Det afhænger fuldstændig af dig og den virksomhed, som du repræsenterer.

Så lad og se på nogle af fordelene og ulemperne ved en influencer kontrakt:

Fordele Ulemper
Både for dig og for influenceren er det lettere at huske, hvad der er aftalt For nogle influencers kan en kontrakt virke skræmmende
Skulle en influencer ikke opfylde, hvad I har aftalt, kan du komme ud af samarbejdet En kontrakt kan give anledning til en række nye spørgsmål fra influenceren
En influencer kontrakt kan være med til at sikre dit brand Som brand eller jurist kan man være fristet af, at lave kontrakten for lang

Synes du, at der er flere fordele end ulemper - eller er klar til at tage højde for de potentielle ulemper der er - så er du klar til næst skridt.

Nemlig, hvad skal en influencer kontrakt indeholde?

Influencer kontrakt skabelon

Der er specielt 8 punkter, som du kan overveje at tage med i din influencer kontrakt. 

Om du laver din egen kontrakt, eller du bruger en jurist til at udfædige et dokument, vælger du naturligvis selv.

Der kan dog være risiko for, at en jurist bruger nogle ord og vendinger, som influenceren ikke er bekendt med - og en jurist skal vise sit værd: Så der tages gerne forbehold for en lang række scenarier. 

Lad os se på nogle af punkterne:

1. Kontaktdata

Det er en klar fordel, at du ved, hvordan - og i hvilket tidsrum, at du og influenceren lettest kan komme i kontakt med hinanden.

Skal du sende et produkt til influenceren, så er det også her, at du kan finde influenceren´s adresse.

2. Retningslinjer

Når vi taler om retningslinjer så er der to områder, der er vigtige:

  • Det overordnede
  • Indholdet

I denne video - som er en del at kurset beskrevet nedenfor - kan du se, hvad du skal tage højde for - i forhold til retningslinjer i en influencer kontrakt:

3. Eksklusivitet og adfærd

Under eksklusivitet og adfærd ser vi på, hvor man kan indføje en konkurrenceklausul, og hvordan. 

Vi ser også på, hvordan man kan udgå, at influenceren har stødende adfærd, der ikke er godt for dit produkt eller brand.

4. - 8. Andre væsentlige punkter

Vil du gerne lære mere om de andre vigtige elementer i en influencer kontrakt, så kan det anbefales, at du tager dette kursus.

På den måde kan du opnå, at du:

  • Let kan lave en kontrakt, som ikke koster dig en million at fremstille
  • Undgår at skulle gætte dig til, hvad en influencer kontrakt skal indeholde
  • Undgår at komme i konflikt med markedsføringsloven og forbrugerombudsmanden
  • Bliver klædt på til at tage en snak med din juridiske rådgiver - hvis du ønsker det

Din investering er kun 495 kr - og samtidig opnår du via dette kursus at lære alt om prisforhandling.

På på den måde: Kan du komme til at spare (rigtig) mange penge - ved at tage dette kursus.