Influencer PR bruges i dag som den perfekte storytelling, og en influencer er derfor også attraktivt medie indenfor marketing. Så arbejder du med PR og kommunikation, eksempelvis:
- I din egen virksomhed
- Har du en webshop
- Kommunikationsansvarlig i en virksomhed
- Mediebureau
så kan du med fordel bruge websitet Loggershut.dk
Her finder du en lang række blogger og vloggere – som er de influenter, der laver videoer. En del influenter laver både blogs og vlogs, da det er 2 forskellige måder at kommunikere med målgruppen på, dvs. følgerne.
Influencer PR – Hvilke influencers er bedst?
Det kan sagtens være, at de influencers, der har flest følgere er de bedste. Men det der i højere grad er vigtigt for dig, når du gerne vil bruge influencers til din PR er, at finde de influencers der har en høj grad af troværdighed overfor deres fanskare. Hvis følgerne er loyale, så er det et godt tegn på, at influenceren er troværdig i sin kommunikation. En måde at måle det på er ved at tjekke tråden af følgernes kommentarer og efterfølgende svar fra influenten.
De unges sprogbrug kan være mere ligefrem end ældre generationers sprogbrug. Så lad dig ikke skræmme af, at tonen i kommentarerne til tider kan føles lidt sort/hvid eller bombastisk. At tonen udefra set, til tider kan være lidt skinger skyldes, at de unge er vant til at råbe højt, for at blive hørt i et socialt medielandskab, hvor informationsflowet er utrolig højt, og det derfor kan være en udfordring at komme igennem muren af: Informationer, blogs, videoer og støj helt generelt.
Men det er netop ud fra denne præmis, at det kan være svært at komme igennem muren, hvor de unge er målgruppen. Derud over bruger de unge kun i svagt omfang traditionelle medier, så for at du kommer igennem med dit budskab, skal du ikke udsende klassiske PR-meddelelser, men derimod bruger influencers fra de sociale medier til din influencer PR, så du ikke bare står på et gadehjørne og råber højt med dit PR-budskab, men reelt udvælger, hvem du gerne vil kommunikere med, nemlig følgerne til influencerne.
Via Loggershut kan du let finde dine PR influencers:
Influencers som reklamesøjler?
Hvis du er vant til at skrive PR-meddelelser, så er du alt andet lige også vant til, at PR-meddelelsen skal tilpasses det eller de medier, hvor du ønsker at PR-meddelelsen bliver bragt. Det kræver faglighed og en god research.
På samme måde, så skal du ikke bare betragte influencers som reklamesøjler. Du skal selektivt finde de influencers, hvor der er match imellem dit ønskede budskab og influencernes domæne. Det giver eksempelvis ikke mening at få en influencer indenfor skønhed til at reklamere for bildæk med mindre, at man personligt kan designe og gøre bildækkende smukke.
I samme ånd kan du udvælge de influencers, som du som afsender, gerne vil give noget unikt eller eksklusivt. Derved kommer influencernes følgere også til at føle sig unikke. At føle sig unik er et stærkt salgsparameter.
PR-meddelelser virker ikke
Du er selvfølgelig en dygtig kommunikator, så med udsigten til at du skal fralægge dig ansvaret for blandt andet sproget, kan virke angstprovokerende. Men det er her du skal træde i karakter, ligesom en dygtig leder. Du skal lade dine medarbejdere være kreative og komme med deres personlige indspark til, hvordan budskabet skal formidles.
Sagt på en anden måde. Ønsker du at være en general og diktere slagets gang overfor influenceren, så skal du ikke bruge influencers til din PR. Influencernes følgere, elsker derimod deres influencer fordi, at influenceren generøst bruger sin egen personlighed. Og det er influencerens personlighed, og ikke din sproglige ekvilibrisme, der skal bruges, når budskabet eller budskaberne om dine produkter skal formidles overfor målgruppen.