Kampagner
Hvordan man skriver til en influencer afhænger af, hvilken metode, som du bruger.
Vælger du at finde dine influencers via de sociale medier, så kan du ofte se i influencernes bio, hvordan du kan kontakte dem. En bio er et kort tekststykke, der beskriver, hvem influenceren er. Det fremgår øverst på influenceren's profil på eksempelvis Instagram og Twitter.
Du kan også vælge at gøre det lidt smartere ved at samle al din kommunikation på ét sted via en influencer platform. Vælger du denne fremgangsmåde, kan du se her: Hvordan du gør.
Når en influencer ikke er fyldt 18 år, er influenceren ikke myndig jf. værgemålslovens § 1.
Derfor kræver et influencer samarbejde - hvor influenceren er under 18 år - at influenceren har forældrenes skriftlige samtykke, for at kunne lave en influencerkampagne for dit produkt eller brand. Årsagen er, at influencere under 18 år ikke har ikke den samme erfaring som voksne til at gennemskue det kommercielle samarbejde.
En samtykkeerklæring fra en forældre skal være:
- Frivillig
- Specifik (på baggrund af dit influencer pitch)
- Informeret (fyldestgørende information om baggrunden for et influencersamarbejde - igen kan et influencer pitch bruges)
- Utvetydig (må ikke kunne misforstås)
Teksten skal være skrevet i et neutralt sprog, så teksten er letlæselig.
Hvis en influencer under 18 år handler i strid med værgemålslovens § 1, stk. 2, er aftalen er ugyldig. Giver den umyndige influencer ikke korrekte oplysninger om sin alder - eller ikke oplyser korrekt - om det manglende eller falsk skriftlige samtykke fra en forældre - vil aftalen også være ugyldig.
Influencere under 18 år må ikke fremvise farlige situationer eller i aktiviteter overfor deres følgere - hvor situationen er er skadelige for influenceren selv eller andre. Der må derfor ikke anspores til potentielt farlig aktivitet eller adfærd.
Markedsføringslovens § 8, stk. 3, indeholder et forbud, så markedsføring rettet mod børn og unge under 18 år ikke må indeholde fotos, video, omtale eller henvisningeer til rusmidler, herunder også alkohol og sodavand med alkohol.
Hvis målgruppen for din kampagne - det vil sige følgerne til influenceren - er under 18 år, så skal influenceren være særlig opmærksom. Influenceren må eksempelvis ikke bruge sex i sin markedsføring af et produkt, da følgerne vil blive bragt ind i et univers, hvor de ikke nødvendigvis har forudsætninger for at bevæge sig i.
Influenceren skal højt og tydeligt i starten af en post eller video gøre det klart, at der er tale om reklame.
Vil du gerne se et eksempel på en influencereklame, hvor målgruppen var piger - både over og under 18 år - kan du klikke her.
Der er flere måder, hvorpå du kan spore værdien af de salg, som du laver igennem influencere:
- Du kan bruge et affiliate program. Der laver du dine kampagner og din kampagnesporing. Du kan vælge at lave en unik url til kampagnen eller til hver enkelt influencer. Kampagne-url´en giver du så til influenceren
- Du bruger rabatkoder, og kan se hvad rabatkoden har genereret af omsætning
- Google har en url-builder, der bruges når du gerne vil spore dine kampagner. Derefter kan du gå i Google Analytics, og se, hvor mange konverteringer (hvis du har opsat konverteringssporing), som er gennemført via en eller flere forskellige urls. Da du kender værdien af et salg, kan du så udregne den samlede værdi, som en eller flere influencere har skabt for dig
Vil du gerne, at de influencere - som du samarbejder med - giver en rabatkode, så:
- Du kan kan spore salget fra influencerne
- Influencerne kan give rabatkoden til deres følgere, og derigennem skabe mere opmærksomhed omkring salget?
Så er det så heldigt, at mange webshop systemer har indbygget et modul, hvor du kan lave rabatkoder:
Så om du gerne vil lave et sommerudsalg, Black Friday tilbud eller lignende, så er det muligt.
Finder du ikke lige dit webshop system ovenfor, kan du kontakte din webshop udbyder.
Har du et Begynder medlemskab, kan du køre 1 kampagne ad gangen.
Har du et Øvet abonnement, kan du selv bestemme, hvor mange kampagner, som du vil køre samtidig.
For mere information klik her.
Login og klik på:
- Beskeder
- Find en besked fra den ønskede influencer
- Klik på beskeden
- Klik på: Afsender - så kommer du frem til influenceren´s adresse
Ofte skyldes, at en influencer ikke svarer, at influenceren er blevet distraheret eller ikke lige har haft tid til at svare.
Sådan rykker du for et svar:
- Finder "tråden" på influenceren, som du finder under: Beskeder - og skriver en besked til influenceren
- 1) Du finder en besked fra den ønskede influencer. 2) Du klikker på beskeden. 3) Klik på: Afsender - og du kommer frem til influenceren´s kontaktdata, hvorefter du kan ringe til influenceren
Lykkes ingen af ovenstående mulighede er du velkommen til at kontakte Loggeshut Support
Her bevæger du dig ind på et område, som kan blive ganske komplekst, hvilket du kan læse mere om her.
Alternativ gennemgår dette online kursus, hvilke udbytter og priser som kan være gode for dig, at fokusere på, når du samarbejder med influencers. Klik for at se indholdet i kurset om influencers, priser og værdiskabelsen.
Så snart du har lavet dit medlemskab
og logget ind i øverste højre hjørne - er du klar til at lave en influencer kampagne.
Fremgangsmåden er som følger:
- Du finder din målgruppe
- Du klikker på opret annonce
- Du udfylder annoncen, også kaldet for et influencer pitch
Så er din influencer kampagne lavet.
Dernæst kommer de influencers retur, som gerne vil samarbejde med dig.
- Du tjekker disse influencers´ social media profiler, og evt. statistikker (datasæt)
- Du skriver til dem du gerne vil samarbejde med
- Du giver afslag til de influencers, som du ikke ønsker at samarbejde med
Selve gennemførelsen af din influecer-kampage, kan du lave via Loggershut´s kampagne-modul, hvis du har valgt at købe Øvet-pakken
Vil du gerne, at influenceren sender produktet retur til dig, så kan det anbefales at:
- Alt er aftalt på forhånd - det vil sige før produktet sendes til influenceren
- Influenceren bliver gjort opmærksom på, at produktet skal genbruges, og produktet må derfor ikke beskadiges
- Virksomheden har betalt for returneringen
- Returseddel inkl. porto og leveringsadresse lægges sammen med produktet - eller returseddel fremsendes pr. email til influenceren
Her kan du se mere om, hvordan du skaber et godt samarbejde med en influencer
Det er i langt de fleste tilfælde en fordel at sende et produkt til en influencer, hvis du har mulighed for det.
Dit produkt kan på den måde både testes og fremvises af influenceren - i influenceren´s private miljø - eller hvor influenceren synes, at det giver god mening at fortælle om dit produkt.
Beholder influenceren dit produkt, skal influenceren blot lige huske, at der er tale B-indkomst i den sammenhæng
Alternativt kan du få influenceren til at sende produktet retur til dig, hvis du har betalt for returneringen.
Adressen på influenceren fremgår af de kontaktdata, som du finder på influenceren via Loggershut. Men for en god ordens skyld, er det en god idé - inden afsendelse af dit produkt - at tjekke om influencere stadigvæk bor på den angivne adresse. Er influenceren flyttet, hører vi det meget gerne hos Loggershut support, så kartoteket fortsat er opdateret.
Hvordan kommer man i kontakt med influencers?
Du kan kun kontakte en influencer via Loggershut, hvis du har et medlemskab.
Når du har et medlemskab, kan du logge ind i øverste højre hjørne via Loggershut.dk
Søger du en specifik influencer, så bruger du søgefunktionen og du kan så klikke på billedet for den influencer - som du gerne vil komme i kontakt med. Derved fremkommer der en mulighed for at skrive en besked til influenceren. Svaret fra influenceren vil fremkomme i din indbakke, som du har på din Loggershut-konto.
Har du udsendt til influencer pitch til en række influencers, så vil du automatisk i din Loggershut-indbakke se, hvilke influencers, der har svaret dig. Det vil sige, at der oprettes automatisk en "tråd", som gælder pr. influencer. Du kan derfor let fortsætte en dialog med en eller flere influencere.
Når du samarbejder med influencere, så er der nogle helt grundlæggende ting, som kan gøre samarbejdet til et frugtbart samarbejde.
- Dit influencer pitch - som er din kampagnebeskrivelse - er velbeskrevet, og virker interessant for læserne
- Fysiske produkter er visuelle, så produkter gør arbejdet lettere for influencerne. Har du ikke et fysisk produkt, så prøv at tænke på en vinkel, der er fysisk. Eksempelvis:
- Du tilbyder wellness - så inviter influenceren til en behandling på dit wellness-center
- Det kan være svært at sende en menu for to med posten - så lad influenceren have en hyggelig aften på din restaurant - sammen med en kæreste, ven eller veninde
- Når man aldrig har mødt en person før, kan der opstå udfordringer i forhold til kommunikationen - ikke mindst, når man taler på tværs af aldersgrænser. Derfor kan det være en fordel ikke at tale som de unge (bruge slang), hvis du er er godt igang med dit voksenliv. Det kan også være en fordel at vise lidt overskud i forhold til eventuelt, at skulle gentage sig selv, eller uddybe noget - som de ellers må forventes, at de fleste godt ved
- De fleste personer kan godt lide at blive rost - det kan influencers også
Repræsenterer du en virksomhed, en organisation eller et brand, vil du sikkert gerne vide: Hvilket ansvar har influencers?
Da influencers reklamerer, og derfor af Forbrugerombudsmanden betragtes om erhvervsdrivende, skal influencers følge Markedsføringsloven.
Det betyder i praksis, at det er influenceren's ansvar højt og tydeligt, at gøre opmærksom på, at der er en kommerciel hensigt. Det vil sige markere som det første, at der er tale om en reklame eller en annonce.
Men du gør klogt i, at tjekke, om influenceren reelt også husker at skrive annonce eller reklame i en post.
For du ønsker vel sagtens ikke negativ omtale i pressen?
Maler man fanden på væggen, kan man sige, at det kan være et større værditab for din virksomhed at influenceren glemmer at markere en post som reklame - end værditabet vil være for influenceren.
Når vi nu taler om Markedsføringsloven, så kan det overraske de fleste, hvad der er kommercielt indhold. Vil du gerne se, hvad det er, skal du blot klikke her:
eller
Når influenceren har lagt sin post online, så - ideelt set - giver influenceren dig besked.
Alternativt, skal du selv lige følge op på de samarbejder, som du har kørende - eksempelvis, hvis du bruger kampagne-modulet, som er inkluderet i Øvet-medlemskabet på Loggershut.
Følgende 6 ting skal du som minimum tjekke:
- Stemmer influenceren´s post overens i forhold til dit kampagne brief til influenceren?
- Står reklame tydeligt markeret, og først i influenceren´s post?
- Lever kvaliteten på billede, video, lyd osv. op til dine forventninger?
- Hvordan omtales dit produkt eller din service?
- Hvordan bliver dit brand omtalt?
- Du skal ikke nødvendigvis være krakilsk med, om influenceren husker at bruge nutids-r på udsagnsordene - men er der grammatiske fejl, der gør læsning af teksten besværlig - det vil sige ikke læsevenlig (brugervenlig)?
Loggershut tilbyder ikke juridiske dokumenter men, du kan tage et online kursus, hvor du får værdifuld viden om:
- Hvilke faktorer har indflydelse på prisen på en influencer?
- Hvordan forhandler man prisen for et influencersamarbejde?
- Hvordan laver man en influencer kontrakt?
Her kan du læse mere om: Kursus i at lave en influencer kontrakt
Forbrugerombudsmanden har fastsat en række retningslinjer, som du kan læse om her: Hvad siger Forbrugerombudsmanden