Forbrugerombudsmanden

Forbrugerombudmanden har gjort det klart, hvad bloggere og videobloggere, også kaldet for: Vloggere, skal i deres rolle som influencer i forhold til deres følgere på de sociale medier - i det tilfælde, at der er tale om markedsføring af et produkt eller en service. 

Vi ser her på, hvordan man gør det. Men før vi når så langt, så tager vi lige et hurtigt blik på begrebet etik.

Etik hos influencers

Influencer marketing handler i høj grad om troværdighed. Det er influencernes personlighed og dermed også troværdighed, som bliver brugt, når en service eller et produkt bliver testet eller på anden vis markedsført overfor målgruppen, som er følgerne til influcerne.

Idet at influenceren får penge af din eller en anden virksomhed, så vil nogle måske hævde, at det er svært at opnå en reel troværdighed fordi, at der er tale om en økonomisk relation.  Men når influenceren klart viser, at der er tale om en sund etisk holdning,  så er der et godt udgangspunkt.

Etikken består i, at influencerne skal have fokus på transparens. Det vil sige, at der ikke må fremkomme skjult reklame, som følgerne ikke kan gennemskue. Specielt overfor børn er der strenge regler i denne sammenhæng. Men det er ikke så svært, hvis man bare følger Forbrugerombudsmandens retningslinjer.

Hvad er kommercielt?

Omtale på blogs, vlogs eller sociale medier generelt skal, hvis der er tale om kommercielle intereresser, markeres som reklame. Hvordan man gør som influencer, kan ses længere nede i denne artikel. Men her vil vi give nogle eksempler på, hvad der er en kommerciel interesse:

  • Der foreligger en mundtlig eller skriftlig aftale imellem en virksomhed og en influencer om, at influenceren laver omtale af virksomhedens produkter eller services
  • At influenceren på vegne af virksomheden giver rabatter og rabatkoder, udlodder præmier, eller giver give-aways
  • At der er tale om en affiliate aftale, hvor virksomheden giver influenceren en kick-back i forhold til det salg, som influenceren har genereret
  • Deltagelse for influenceren til et lukket arrangement eller et event, som virksomheden arrangerer
  • Goodiebags udleveret af virksomheden til influenceren
  • Influenceren har et tæt forhold til virksomheden, hvor der er tale om gentagne gange, at influenceren laver omtale for virksomheden. I dette tilfælde vil der være tale om at influencerne agerer som ambassdør for virksomheden
  • At influenceren eller ambassadøren får gratis produkter, eller rabatter, når influenceren handler hos virksomheden

Som lovet kommer her en gennemgang af, hvad influencerne kan gøre, for at være transperante om deres influencer-rolle og dermed fortjeneste ved at lave kommercielt indhold:

Markedsføring på de sociale medier

Influenceren skal markere tydeligt, at der er tale om en reklame, så følgerne ikke er i tvivl. Det er helt centralt for, at reklamen er lovlig. Da du ikke ønsker at lave ulovlig reklame og potentielt havne i en shitstorm, så er det også i din interesse som virksomhed, at det klart fremgår, at der er tale om reel reklame. Hvordan man så gør, ser vi på her:

YouTube

I starten af videoen skal det fremgå, at der er tale om reklame eller ”Denne video er betalt af … dit brand”. Det skal også fremgå af overskriften eller i underteksterne i videoen. Da mange unge ser YouTube videoer uden lyd på, så vil det være et fint sted eksempelvis at indsætte ordet ”reklame” i starten af underteksterne.

Instagram og Snapchat

Også her gælder det om i starten, at skrive, at der er tale om reklame eller #reklame.

Twitter

Twitter er ikke specielt udbredt i Danmark set relativt i forhold til eksempelvis USA, men vælger du at bruge en influencer til at reklamere på Twitter, så gælder de samme regler som for Instagram og Snapchat.

Pinterest

Hvor Pinterest er stort på de engelsksprogede markeder såsom: USA, Canada, Australien og UK, så går det mere trægt i Danmark. Brugerne er primært kvinder under 30 år. Pinterest er primært et inspirationssite med et købekraftigt publikum. Pinterest lægger dog ikke op til, i samme grad som andre sociale medier, at der skal foregå en interaktion, men Pinterest kan stadigvæk bruges til influencer marketing blot, der bliver gjort opmærksom på, at der er tale om reklame, eller #reklame.

Facebook

Samme retningslinjer som til YouTube, Instagram og Snapchat

Markedsføring via bloggere

Øverst i teksten på blogindlægget kan bloggeren vælge af skrive en af følgende fire fraser: ”Reklame; Annonce; Betalt indlæg, eller Sponsoreret indlæg”.

Teksten skal fremgå tydeligt, hvilket gør, at bloggeren ikke må bruge en utydelig skriftfarve eller på anden vis ændre skrifttypen, så teksten bliver gjort mindre synlig for læserne.

Og du kan som udgangspunkt regne med i 99,99% af tilfældene, at der er tale om reklame, da både: Stiltiende, mundtlige og skriftlige aftaler samt gaver og udlån, imellem dig som virksomhed og bloggeren, alt andet lige vil blive betragtet som reklame af Forbrugerombudsmanden. I nogle ganske få tilfælde, vil der ikke være tale om reklame, hvilket du kan læse mere om her:

Som NB kan nævnes, at der kom en opdatering af markedsføringsloven pr. 1. juli 2017.

Vil du gerne bruge influencers til din markedsføring, så kan du her se listen af danske influencers: