Tilbage til FAQ

Kampagner

Hvilket ansvar har en influencer?

Repræsenterer du en virksomhed, en organisation eller et brand, vil du sikkert gerne vide: Hvilket ansvar har influencers?

Da influencers reklamerer, og derfor af Forbrugerombudsmanden betragtes om erhvervsdrivende, skal influencers følge Markedsføringsloven.

Det betyder i praksis, at det er influenceren's ansvar højt og tydeligt, at gøre opmærksom på, at der er en kommerciel hensigt. Det vil sige markere som det første, at der er tale om en reklame eller en annonce.

Men du gør klogt i, at tjekke, om influenceren reelt også husker at skrive annonce eller reklame i en post.

For du ønsker vel sagtens ikke negativ omtale i pressen?

Maler man fanden på væggen, kan man sige, at det kan være et større værditab for din virksomhed at influenceren glemmer at markere en post som reklame - end værditabet vil være for influenceren.

Når vi nu taler om Markedsføringsloven, så kan det overraske de fleste, hvad der er kommercielt indhold. Vil du gerne se, hvad det er, skal du blot klikke her:

eller