Find den bedste influencer

For at finde den bedste influencer, er relevans et vigtigt parameter. Når du så har fundet den eller de bedste influencere, så kan du have en holdning til brugen af influencer i forhold til din konkurrencesituation og fremtidig bruge af influencer som en god ambassadør.

I stedet for på internettet at lave en søgning a la: Find influencers i Danmark, som er en alt for bred søgning idet, at du så også vil få politikkere og andre influencers at se, som ikke nødvendigvis er interessante for dig - Så lad os se på, hvordan du på en lettere måde kan finde de bedste influencers fra Danmark:

Find influencer

Når du vælger en influencer ud fra kriteriet: Relevans, så er det så er det nogle af følgende kriterier du kan segmentere efter:

Kategori:

Hvilken eller hvilke kategorier har influenceren speciale og dermed aktive følgere i? Det kan eksempelvis være: Mode og livsstil; Gaming eller Sport.

Dermed ikke sagt, at man ikke kan få en modeblogger eller vlogger til at fortælle om, hvor glad modebloggeren er for sin nye smartphone som bruges til at tage fotos med til bloggen. Men som hovedregel, så er den en fordel at vælge influencers, som har en passion inden for det produkt, eller en service, som du gerne vil sælge.

Andre gode eksempler, hvor der er tale om komplementære produkter er en influencer: 

  • Med fodbold som speciale anmelder fodboldstøvler
  • Der elsker dyr fortæller sine følgere om nye plejeprodukter, transportudstyr eller andet, som er relevant for influencerens følgere

Køn:

Lidt i samme boldgade hører en segmentering på køn. Igen findes der undtagelser fra hovedreglen. Tager vi stereotypen, at kvinder ved mest om makeup, så giver det god mening, at søge efter kvindelige bloggere og vloggere, der har skønhed som passion. Dermed ikke sagt, at der ikke findes mandlige skønhedsbloggere, men der er bare ikke så mange af dem.

Så med stor sandsynlighed vil metroseksuelle mænd følge kvindeligelige skønhedsbloggere. Og blot for en god ordensskyld, så bruges ordet ”metroseksuel” i denne sammenhæng ikke vedrørende en form for seksualitet, men om en livsstil.

Undgå dårlige influencers:

Nogle enkelte influencers har desværre lyst til at snyde når det gælder antal følgere, kommentarer og synes godt om. Det kan skyldes et psykologisk behov for anerkendelse, eller fordi, at influencerne ønsker at så i et bedre kommercielt lys. Det vil sige på overfladen kan en influencerprofil godt se attraktiv ud, men når man graver lidt dybere, så er influencerprofilen knap så interessant.

Lad os se på, hvordan man kan tjekke, om eksempelvis en Instagram influencer er reel eller ej:

  • Virker de sidste mange posts autentiske i forhold til kommentarer, synes godt om og samspillet imellem influencerne og deres følgere?
  • Er der lidt for mange af disse ord, så vær varsom, da det kan være robotter eller billig arbejdskraft fra Kina, Indien eller Brasilien, som arbejder udfra falske social media profiler: Gorgeous, handsome, perfect, love you, beautiful, eller nice shot osv.
  • Er antallet af følgere steget kraftigt over kort tid, så er der med rimelig sandsynlighed tale om noget, som ikke er helt fint i kanten - andre vil måske kalde det for snyd
  • De personer, som følger influencerne, er deres profiler næsten tomme for billeder eventuelt i kombination med en fremmedsproget Instagram-bio-tekst?
  • Tjek via Phlanx.com, hvordan engagement raten ser ud. +/- 5% er fint.
  • Bed instagrammerne om deres statistikker, så du kan se, demografien på influencernes følgere

Med Loggershut kan du hurtigt lave: Find influencers søgninger:

Hvordan finder jeg en influencer?

Konkurrenter:

Du ved helt sikkert med dig selv, om du synes det er en fordel, en ulempe, eller lige meget, om en influencer både reklamerer for dig, og dine konkurrenter. Hvis du søger influencers, og ikke ønsker, at influenceren reklamerer for dine konkurrenter, så kan du tjekke influencerens sociale profiler og/eller skrive til influenceren, som influenceren tidligere har reklameret for et givent brand.

Dog bør du være opmærksom på, at du ikke kan indføje en konkurrenceklausul, som gælder i al evighed ud i fremtiden, og hvis du indføjer en passus i konktakten om, at influenceren ikke må reklamere for navngivne konkurrenter, kan der kun være tale om det i en relativt tidsbegrænset periode og det kan ikke ske uden betaling, der svarer til almindelige markedsvilkår. Det vil sige, at du ikke her kan komme uden om, at der er tale om et større beløb, end en krone. For videre vejledning herom, bør du kontakte din advokat.

Skab relation til influenceren

At få en god og langtidsholdbar influencer, hvis du ønsker det, er som at pleje et netværk. Du kan hjælpe influenceren med relevant og ikke mindst ny information. Når influenceren har lavet et godt indlæg og eller interageret med følgerne, på en for dig optimal måde, så giver det god karma, at sige tak til influenceren.

En tak tænkes i denne sammenhæng som en skriftlig feedback eller en positiv reference på dit website eller måske Linkedin, hvor forretningsfolk er, og dermed potentielle kunder for influenceren.

I samme boldgade ligger at takke for influencerens tid. Det kan godt være ret tidskrævende for influenceren at forbered, lave og redigere en blogpost eller en video. 

Er du klar til finde din første influencer, så se en liste over influencers her.

 

Mode influencer

hvad er en influencer

Influencer i dejlige omgivelser

dansk influencer

Influencer boligindretning

find influencer til boligindretning