Fordele og ulemper ved influencer marketing

Måske er du ikke startet på influencer marketing endnu - eller måske har du gjort dig dine første erfaringer. Men uanset, hvor langt du er nået, så er det rigtig rart at få noget at vide om fordele og ulemper ved influencer marketing - eller spejle sine erfaringer hos nogle, som er vant til at arbejde med influencer marketing. Og det er vi her hos Loggershut.

Så lad os gå direkte til sagens kerne, og starte med det ingen andre tør at sige højt, for der er selvfølgelig ulemper ved influencer marketing. 

Ulemper ved influencer marketing

En ulempe, som ikke bare er kendetegnet ved influencer marketing, men al ny læring er, at det kan være en tidskrævende proces. Men du er nødt til at investere din tid i nye tiltag, hvis du ikke skal blive kørt over af alle dine konkurrenter.

Og ja, det er helt normalt at lave fejl, imens man lærer. Men man skal bare ikke lave den samme fejl to gange, som man siger. Du kan selvfølgelig vælge at prøve dig frem, og gøre dine erfaringer - eller vælge at tage et kursus i influencer marketing, hvis du gerne vil undgå at lave de værste fejl. Vejen til vækst går også igennem ny læring og kurser.

Men ud over det helt generelle, så er kan der helt specifikt være følgende ulemper ved influencer marketing:

Lange svartider

Ikke alle influencers er lige hurtige til at svare, så har du en stram deadline, så kan det være et irritationsmoment. Det skyldes ikke at social media influencers er specielt dovne. Det er blot et symptom på, hvordan befolkningen er sammensat i dag.

Du kender det fra hverdagen i virksomheden, i familielivet og vennekredsen. Der er nogle der bare altid gør tingene i sidste øjeblik. 

Det vil derfor være lidt naivt at tro, at blot fordi, at man har lavet et samarbejde med en influencer, at du så er i mål. Det er du desværre ikke. At komme i mål kræver, at du bruger din egen tid - eller du bruger et influencer marketing bureau.

Ingen salg

Findes der noget værre end, at man har dygtiggjort sig i et emne, og så virker det ikke som man ønsker. Nej, vel. Så ultimativt, har du en forventning om, at din første influencer marketing kampagne, skal dække dine omkostninger som et minimum, og der ikke sker et eneste salg via influenceren, så kan man godt sige, at kampagnen var en fiasko. 

Men er det nu også helt fair? Ikke helt, for selvom man træner til at blive en god håndbold- eller fodboldspiller, så er det ikke hver gang, at man vinder. Og det er selvom man har gjort sig umage.

Men det der derimod er vigtigt er, at man reflekterer over, hvad var det i samarbejdet med den pågældende influencer der formentlig gjorde udfaldet?

Eksempler på ting, som kan have indflydelse på, at der ikke kom noget salg:

social media marketing
  • Du betalte influenceren for lidt, så influenceren var ikke motiveret
  • Du glemte at give influenceren vigtige informationer såsom: Hvad er dit bedst sælgende produkt?
  • Du undersøgte ikke influenceren's målgruppe og engagement rate, før kampagnestart
  • Du var ikke i dialog med influenceren efter første post, før den den næste post eller story blev lavet
  • Du valgte en influencer, hvor der ikke var match imellem influenceren's feed og dit produkt

Det er helt med vilje, at jeg skriver "Du", for det er dig, som har mulighed for at forbedre dig. Influenceren er nemlig allerede på vej til næste job.

Kan være dyrt

Lidt i forlængelse af sidste afsnit om, at der ikke kom salg - kan der være tale om, at influencer marketing kan blive en dyr fornøjelse.

Det kan der i særdeleshed, hvis du angriber opgaven forkert, som vi var inde på lige før. Men det kan det også, hvis du ikke får tilladelse af influenceren til at genbruge deres kreativer (post, stories og videoer). Vi smider jo heller ikke vores vasketøj i skraldespanden, selvom tøjet er brugt. Vi vasker tøjet, og bruger tøjet igen.

På samme måde kan du købe dig til kreativer, lavet af en influencer, og så genbruge kreativerne i: Nyhedsbreve og på de sociale medier.

Hvis kampagnen ikke lever op til dine forventninger, kan det også være en dyr løsning at vælge en dyr makro- eller mega-influencer, som har mange tusinde følgere. Det svarer til at investere i en stor kanon, og så ramme ved siden af. Det gør ondt. Selvom det kan have en negativ klang, så kan det være en fordel at skyde med spredehagl. Det vil sige: Vælg nogle mikro-influencers - og lav tests, så du ved, hvad der virker for dit brand.

B2B virksomheder er udfordret

Modsat B2C-virksomheder, der sælger direkte til forbrugerne - så er der B2B-virksomhederne, der sælger til andre virksomheder. Finder man en influencer, der er ekspert indenfor det område, at man sælger produkter eller services, så kan det give god mening, at bruge influenceren til markedsføring.

Det kan være meget svært at finde en ekspert, der har en følgerskare, hvori potentielle virksomhedskunder findes. Men det kan lade sig gøre, for vi er som personer ikke kun private personer, eller personer, der kun arbejder i en given branche. Vi er modtagelige for markedsføring hele døgnet rundt, dog undtaget imens vi sover.

Det vil sige, at du som virksomhed godt kan bruge en ekspert til at fortælle om, at en professionel Dewalt boremaskine er virkelig god. Det budskab ser en tømrer i sin fritid, hvorefter købet sker igennem virksomheden, hvori tømreren arbejder.

Der hvor det bliver virkelig svært er hvis produktet er så dyrt, at der sjældent sker et salg. Prøv at forestille dig en ekspert, der tester en gravko på 8 tons. Det er ikke lige et produkt man køber særligt ofte.

Måske svært at måle

Når man vil måle effekten af influencer marketing, kan man vælge "kun" at fokusere på:

  • Antal salg
  • Omsætning
  • Antal deltagere til et event
  • Antal tilmeldinger til nyhedsbrev
  • Antal engagements (synes om, kommentarer og delinger) af en post
  • Osv.

Eller man kan se det som ringe i vandet.

Valgte du:

  • de første par sko, som du så?
  • den første bil, som du testede?
  • at blive gift med din første kæreste?
measure social media marketing

Det gjorde du formentlig ikke, for du skulle lige ud og se udbuddet først. Men nok så interessant er, hvor fandt du det, som du søgte? Det gjorde du formentlig ud fra en kombination af:

  • Hvor du plejer at være
  • Hvad du har set reklamer for
  • Hvad der er top of mind

Det er derfor helt centralt, når man taler influencer marketing, at du ser dine kunder som værende på en kunderejse. Du kan bruge influencerne til at give en 3. persons feedback på dit brand, og derved opnå en troværdighed omkring dit brand. Hvorfor? Fordi, at følgerne selv har valgt at følge en eller flere influencers, som du bruger.

Så en klassisk fejl i influencer marketing er, ikke at se den brandingværdi, som du opnår via en influencerkampagne. 

Nok om fejl og faldgruber. Lad os se på, hvilke positive effekter, som du kan opnå ved denne form for social media marketing.

Fordele ved influencer marketing

Tager vi den sidste ulempe, så kan det selvfølgelig godt tænkes som en fordel, hvis man bruger det rigtigt, nemlig brandeksponering. Hvis du gerne vil styrke dine kunders præferencer og en god fortælling omkring dit brand, så er influencer marketing vejen frem.

Og på samme måde som ulempen, at salget udebliver, så kan du i modsat fald - hvis du gør det rigtigt - skabe salg og skabe vækst via influencer marketing.

Af andre fordele ved influencer marketing er:

Sover dine konkurrenter?

Vil du gerne være den hurtigste knallert på havnen, så er det nu, at du skal igang med at lave influencer marketing, og få nogle gode erfaringer dermed. Det er der specielt to årsager til:

  1. Priserne blandt influencerne har tendens til at stige over tid, så det er derfor relativt billigt nu
  2. Hvis dine konkurrenter ikke allerede bruger influencers til deres markedsføring nu, så kan du få et kæmpe forspring

For, som vi har været inde på, det tager noget tid, før man lige har lært at mestrer denne nye form for markedsføring. Og er du 6 eller 12 måneder, eller måske mere, foran dine konkurrenter, så ved du, hvad du skal gøre, og det gør din konkurrent ikke.

Vælger konkurrenten at skaffe erfaringerne ved at gøre alt selv, så beholder du dit forspring en rum tid endnu. Vælger din konkurrent at hyre et marketingbureau, så bliver det væsentlig dyrere for din konkurrent, end det har været for dig. Så uanset hvad, så kan du vinde, blot du går igang som den første.

Det bedste af 3 verdener

Traditionelle marketing kanaler såsom: TV, radio, aviser, bandereklamer på stations, aviser og ugeblade har en kæmpe stor ulempe. Som brand bruger du denne kanalstrategi til at fortælle seerne og læserne om, hvor fantastisk dit produkt er. Der er dog en lille undtagelse, men det kommer vi tilbage til.

Så er der mund-til-mund markedsføring. Du hører fra din bedste ven eller veninde, at noget er godt eller skidt. Det er et naturligt og menneskeligt træk at spejle sine holdninger og viden i andre mennesker - specielt de personer, som vi holder af, og har en fællesnævner med. Men det kan være lidt svært at lave en marketingkampagne, som er baseret på mund-til-mund metoden.

Det leder os frem til den 3 kanalstrategi, nemlig influencer marketing. Det er en kombination af de to ovenstående marketingkanaler. Og det er her at undtagelsen kommer i spil. For influencer marketing behøver ikke kun at være på de sociale medier. Influencer marketing kan i traditionel marketing have form af:

Product placement

  • Eksempelvis har en medkommentator (som du synes godt om) en given bluse på - i et bestemt brand. På den måde oplever du, at medkommentatoren siger god for denne bluse, og du er dermed (måske) mere forfalden til at købe den samme bluse

Reklamer, der bruger kendte skuespiller eller eksperter

Lidt i samme boldgade som ovenstående, men nu er vi ikke i et direkte TV-program mere. Vi ser reklamer:

  • TV-værtinden Cecilie Frøkjær reklamerer for Mofibo
  • Skuespilleren Mads Mikkelsen reklamerer for Carlsberg
  • Pilou Asbæk og Peter Frödin reklamerer for spilfirmaer

Ad blocking

I dag betaler mange sig (især de unge - og i særdeleshed unge mænd) fra ikke at se reklamer, imens de surfer på internettet.

Det skyldes, at bannerreklamer og lignende sænker hastigheden på de sider, som besøges online. Derud over så er storforbrugere af YouTube (som de unge er) ikke interesseret i at se reklamer hele tiden, hvor man skal vente måske 15 sekunder, før man kan fravælge reklamen.

Reklamerne virker ganske enkelt som spam på denne målgruppe.

Men det er dit held, for adblocking kan ikke forhindre influencers i at promovere dine produkter og ydelser, som du gerne vil have solgt.

Webhops

Modsat eksemplet om gravkoen, så findes der i den modsatte grøft: FMCG, der står for hurtigt omsættelige forbrugs- og dagligvarer. Det er varer, som er emballerede varer, og let kan pakkes for at blive sendt til forbrugeren.

Dertil kommer, at kunderne er allerede online, så det er let at blive inspireret af en influencer, og derefter foretage et køb.

Fra supermarkedet kender vi det, at det kan være "farligt" at gå på indkøb, når maven er tom. Man har ganske enkelt mere lyst til at købe mad og slik, når maven er tom. Samme købsmønster findes online. Er vi sultne i ordets bredeste betydning, så er vi mere tilbøjelig til at købe online med det samme. Sagt med andre ord. Impulskøb lever i bedste velgående på internettet.

measure social media marketing

Butikker

Men det er ikke kun webshops, der har glæde af influencers, der påvirker forbrugerne og dermed dine potentielle kunder. Der er gode eksempler på, at butikker bruger influencers til:

  • En omni-channel strategi
  • At skabe hype omkring et event

Omni kommer fra latin og betyder "Alt" eller "Alle steder". I influencer marketing bruges begrebet til at skabe en sammenhængende og meningsfuld kunderejse. En simpel kunderejse kunne være:

Influencer fortæller om et produkt > Følgeren klikker på butikken's website > Følgeren sætter en cookie på websitet > Følgeren ser reklamer, der passer til søgningen på websitet (kaldet :Remarketing) > Kunden prøver og køber produktet i butikken

En anden måde butikker bruger influencers på er ved at bruge kendte influencers til at fortælle deres følgere, at de skal deltage i en åbning af en butik, en produktlancering eller lignende. Eksempel på kunderejse:

Influencer fortæller sine følgere, at hun har fået en invitation og føler sig beæret > Følgerne kommer med søde kommentarer, og synes godt om > Influenceren spørger følgerne om, hvad hun skal have på til eventet (interaktion igen) >Influenceren live live reportage fra eventet (interaktion igen) > Følgerne tager hen i butikken, for at se det tøj eller de styles, som influenceren er vildt glad for

Bliv set, eller forsvind

Vi får som forbrugere dagligt et hav af indtryk. Der findes en lang række kanaler, og alle kanaler indholder en række medier. Starter vi blot med kanalerne får vi:

  • Sociale medier
  • Digitale annoncer
  • Email
  • Webshops
  • Fysiske butikker
  • Traditionelle markedsføringskanaler, som beskrevet tidligere

Folder vi viften ud, så er der indenfor social medier: Facebook, Instagram, WhatsApp, YouTube osv. På samme måde kan de andre kanaler foldes ud. Det giver samlet set et væld af medier.

Alle disse medier kan bruges til at hjælpe kunderne på deres købsrejse hen til dig - eller væk fra dig. For det gælder om for dig, ikke kun at bruge én kanal, eller ét medie, men en kombination, som tilgodeser din kernemålgruppe.

Kreativer er guld værd

Hvis du har arbejdet med at lave fotos eller videoer til din virksomheds Facebook-side eller Instagram-profil, så ved du, hvor tidskrævende de kan være. Når man så dertil lægger, at du måske skal gøre det 2-3 gange i ugen, så er det man bliver helt træt, blot ved tanken om, hvilket arbejdspres det ligger på dig.

Også her kan influencerne hjælpe dig. Influencerne lever nemlig i et kreativt univers. De lever af konstant at skabe nyt indhold, som er interessant for deres følgere - ellers gider følgerne ikke at interagerer, og interessen falder blandt følgerene. Den naturlige konsekvens er, at følgerne klikker på: Unfollow. Og det vil influencerne for alt i verden undgå.

Tricket er derfor at bruge de influencers, som ikke har så mange følgere.

fordel og ulemper ved influencer marketing

Det er de influencers, som vi kalder for: Pico, Nano og Mikro. Det vil sige influencers om til 1-2.000 følgere. Retfærdigvis kan mikro-influencers have op til 10-15.000 følgere, men de er uinteressante i denne sammenhæng, da deres honorar ligger højere end, hvad dit mål er i denne sammenhæng - nemlig at få godt indhold (foto og video) til at lette dit arbejde i det daglige.

Er marketingbureauer en uddøende race?

I forlængelse af, at bruge de små influencers til at skabe gode kreativer til genbrug i din markedsføring, så vil vi måske se, at marketingbureauer kommer til at ændre sig i de kommende år.

Det skyldes, at det efterhånden er blevet så brugervenligt at målgrupper og marketingkampagner via Facebook/Instagram/WhatsApp (samme annonceringsplatform) og Google Ads/YouTube (samme annonceringsplatform), at det ikke er der, at marketingbureauer kan skabe en merværdi for dig.

Så fordelen for dig er, at du let kan bruge influencerne til forskellige ting, og du kan let genbruge kreativerne på de sociale medier, og derved styrke dine kunders rejse hen til dig.

Vil du gerne vide mere om influencer marketing, så klik nedenfor: