Influencer kampagne eksempel - Mødre

Little Savage laver lækre og biologiske nedbrydelige kvalitetsprodukter til børn, hvor der er fokus på holdbarhed, åndbarhed og lækkert design. Målgruppen er ansvars- og miljøbevidste forældre. Little Savage henvendte sig derfor til Loggershut for at få adgang til en lang række micro influencers, som ville være gode til at fremvise og fortælle om Little Savage´s lædertaske.

Ud over det lækre design, var det også vigtigt at få fortalt, at lædertasken ikke blot var en smuk pusletaske, men en taske, som har flere funktioner. Derved stiger anvendeligheden og glæden ved tasken.

For ikke blot at skyde i blinde, valgte Little Savage at bruge Loggershuts 'Enterprise' løsning, hvor Loggershut var tovholder fra start til slut i hele kampagnen.

Det inkluderer blandt andet at Loggershut har supporteret med:

  1. Klar definering af opgaven, så faldgruber undgås
  2. Segmentering af influencers herunder blandt andet: Alder, medie og antal følgere som kriterier
  3. Manuel screening af micro influencers Instagram profiler
  4. Præsentation af bruttoliste på micro influencers til Little Savage
  5. Kontakt til influencerne på vegne af Little Savage
  6. Præsentation af nettoliste på influencers til Little Savage
  7. Afslag til de micro influencers, som ikke fik opgaven, henholdsvis fortælle den gode nyhed til de influencers, som fik opgaven
  8. Tjekke at influencerne have markeret deres post som reklame og givet reference til @littlesavage på Instagram
  9. Generere rapport, med statistikker over influencernes Instagram post, til Little Savage

Little Savage stod derfor udelukkende for det endelige valg af micro influencers og fremsendelse af lædertaskerne til influencerne.

Resten klarede Loggershut.

Kampagne resultat

Der blev udvalgt 2 influencers til at markedsføre lædertasken.

Nedenstående tal viser statistikker målt efter kun 4 dage, efter influencerene havde lagt deres post online. Statistikkerne viser fine resultater i forhold til antal visninger og engagement:

Ser man udelukkende på antal eksponeringer, gav de to posts mere end 5000 visninger. 

  • Den ene micro influencer havde 5473 følgere, hvilket gav 176 synes godt om, 66 positive kommentarer og hele 10 i gemt samling. Det giver en engagement rate på ((174+66+10) x 100) : 5473 = 4,57%
  • Den anden micro influencer havde 8499 følgere på Instagram, hvilket gav 173 synes godt om, 16 kommentarer der var positive, 1 videresending og 1 gemt samling. Derfor bliver resultatet for engagement rate: ((173+16+1+1) x 100) : 8499 = 2,25%

Dette eksempel viser meget godt, at det ikke altid er antallet af følgere, som er afgørende for, om en post på Instagram bliver succesfuldt. Vigtigere er, at begge influencers har over 50% af deres målgruppe i alderen 25-34 år, henholdsvis cirka 25% i alderen 35-44 år, som er en købekraftig målgruppe.

Og dertil kom, at Little Savage fik en aftale med influencerne om at genbruge influencernes fotos til Little Savage's markedsføring. Derfor blev de lækre fotos genbrugt til at køre en målrettet look alike kampagne på Facebook med et rigtig flot resultat.

 

Influencer post for Little Savage
Influencer post for Little Savage

Instagram post
Instagram post

Key take aways:

  • Materiale fra Instagram posts kan genbruges på andre sociale medier, i følge aftale med influencerne i en given kampagneperiode. Derud over kan du som brand, virksomhed eller organisation opnå en høj grad af troværdighed. Det gør du ved at henvise til @influenceren i din Facebook reklame. På den måde validerer @influenceren dit produkt eller dit brand, og din Facebook reklame fremstår personlig, i modsætning til alle de andre Facebook reklamer, der kan virke spamagtige på dig
  • Antal følgere er ikke afgørende. Antal følgere kan kun bruges som en retningspil. Se i stedet på, om influenceren er god til at interagerere med sine følgere. Derfor er de store mega og macro influenceres som regel heller ikke så interessante, med mindre du har et stort setup i forhold til en omfattende mediestrategi, der inkluderer: Mange social media platforme, events, OOH (out-of-home) reklamer ved eksempelvis busstoppesteder, radio, tv eller lignende

Se også et eksempel på, hvordan influencers blev brugt til markedsføring under Covid-10 pandamien.

 

Har du få lyst til selv at komme i gang med influencer marketing, så er det let. Du følger blot nedenstående link.