Kreativiteten blomstrer under Covid-19

Corona hænger som en 5 kg sæk rundt om hvert ben. Vi føler alle, at hvert skridt vi tager, er lidt mere drøj, end vores skridt plejer at være. Det gælder i mange sammenhænge, eksempelvis:

  • Brug af mundbind
  • Begrænsning i, hvor mange, at vi må mødes
  • Bekymringer om vi er syge eller ej
  • Ventetiden på at en Covid-19 vaccine kommer
  • Hjemmearbejdsplads
  • Pasning af børn
  • Osv.

Men den gode nyhed er, at vi i nøden finder nye måder at gøre tingene på, og kreativiteten blomstrer, når vi føler os allermest pressede. Det gælder også indenfor influencer marketing. Og hvordan, vil vi se på her:

Selv det offentlige bruger influencers

Hvor det for få år siden kun var de store virksomheder, og personer med fingeren på pulsen, der brugte influencers som en del af deres marketingmix, så er det i dag blevet en helt naturlig - og uundværlig del af - at sælge både online, men også i butikker. 

Det nye er, at nu bruger det offentlige også influencers. Årsagen er, at social media influencers har direkte adgang til en målgruppe, som det offentlige og politikerne ellers har svært ved at ramme. 

Årsagen kan også være at imødegå: Misforståelser, eller som i USA: Misinformation. University of Missouri bruger eksempelvis deres studerende til at vise, hvordan og hvorfor man skal bruge ansigtsmaske.

I England bruger den engelske regering reality-stjerner og social media influencers til at fortælle om mulighederne for at blive Covid-testet via NHS (National Health Service). Hvorfor? Fordi at de unge ikke lod sig teste, eller kunne se værdien deri.

Herhjemme bruger det offentlige også influencers. Rigspolitiet kontaktede eksempelvis Rasmus Brohave. Han indleder videoen med at sige: "Jeg skal på ingen måder gøre mig til ekspert i corona-virus, men i går fik jeg altså et opkald fra Rigspolitiet, som spurgte mig, om jeg ikke kunne tænke mig at videreformidle fire gode råd til jer derude".

covid-19 influencer video

Og hvad Rasmus Brohave siger, at netop hele essensen i, at Rigspolitiet kontakter Rasmus. Rigspolitiet vil gerne i kontakt med de knap 300.000 følgere, som Rasmus Brohave har.

Så det gode spørgsmål er, hvordan kan du få succes med influencer marketing i en corona-tid? Det får du eksempler på her.

Lad os starte med den lette: Brug din familie

Din familie som influencers

Der kan være flere fordele ved, at du bruger din familie som influencers. Det er nok de færreste børn, ægtefæller, forældre eller svigerforældre, der vil sende dig en faktura, når du beder om deres hjælp. Og at lave kampagnemateriale, der ikke koster noget nævneværdigt at lave i en corona-tid, er jo ikke så dumt endda. 

Men ud over det økonomiske, så giver brugen af din familie også dine følgere en fornemmelse af: Behind the scene. Hvad er det lige der sker hjemme hos dig, når kameraet er slukket? Du vil træde i karakter som en troværdig person, specielt, hvis tonen er uformel og måske lidt pjattet.

Et godt eksempel herpå er skuespilleren Gwyneth Paltrow. Hun "udnytter" at man godt må være tæt på sin familie, og bruger hendes mor, til at prøve en række skønhedsprodukter. Ærligheden kommer frem idet, at moren i sagens natur er oppe i årene, og derfor er hendes hud er præget af tidens tand.

 

 

Her bruger Gwyneth Paltrow en af primære årsager til at influencer marketing er så udbredt, nemlig at influencerne er: Troværdige. Det skyldes at følgerne selv har valgt at følge influencerne - og influencerne deler ud af alt: Hvad de oplever; Laver, og har af planer eller udfordringer.

Apropos udfordringer, så kan det at lave udfordringer være et godt Covid-19 trick for dig. Her kommer et eksempel fra Arla´s Covid-19 marketingkampagne:

Lav udfordringer

Arla er velkendt for Karolines Køkken og tusindvis af opskrifter. Hvad måske er mindre kendt er, at Arla har en mission om at give den næste generation bedre vaner indenfor mad igennem inspiration og uddannelse. Så hvordan løftede Arla denne opgave i en tid, hvor familier var stavnsbundne i hjemmet? Det gjorde Arla ved at lave en udfordring. 

Arla indgik et samarbejde med influenceren og den kendte TV-vært Sofie Linde om at lave "madløjer". 

Madløjerne var både:

  • Konkurrencer
  • Tips & Tricks
  • Hvordan laver man... videoer

Det kom der 4 videoer ud af. Den ene kan du se her:

 

 

Nu er Sofie Linde jo på den allerøverste hylde, når vi snakker om social media influencers, men mindre kan nu også gøre det.

Der findes influencers på alle niveauer, og til ethvert marketingbudget. Prøv eksempelvis at se her: Find influencers

Ud over at lave en udfordring, så har Arla også vist, at man kan udnytte en af kerneværdierne i influencer marketing, nemlig: Personlighed skaber brands

Personlighed skaber brands

Indenfor sport har man en træner, der via sin personlighed løfter holdet til sejr. Indenfor markedsføring har man influencers til at løfte brandet til sejr. Så hvad var det lige, at Arla gjorde, for at løfte deres brand til sejr, via influencers?

Arla bookede 7 kendte influencers til at give personlige fødselsdagshilsner til børn. Igen blev Sofie Linde brugt, men også Lakserytteren, Christopher og Zanka var med til at gratulere, og gøre børnenes fødselsdag til en uforglemmelig dag.

At Arla sælger Mathilde kakaomælk og andre produkter, som børn er glade for, er ikke agendaen i denne sammenhæng. Agendaen er, at Arla bruger influencers til at skabe en god stemning omkring sit brand. Tro mig, forældre der ser der børn have verdens bedste fødselsdag, optager gerne en video, som bliver delt på Facebook og Instagram. Disse feel good videoer har kæmpe potentiale til at blive delt og gå viralt. 

På den måde har Arla fået et hav af indirekte gratis eksponeringer, og undgået - modsat traditionel reklame - at presse et markedsføringsbudskab ned i halsen på os forbrugere om, at Mathilde kakaomælk smager dejligt.

Faldgruber

Som Arla har skab et feel good miljø, så er det vigtigt, at du også får skabt et lignende miljø. Du skal for alt i verden undgå, at slå plat på Covid-19, og dermed også folks ulykke. 

Mange er hjemsendt under Covid-19. Langt fra alle personer synes, at det er dejligt. Der er mange bekymringer, som kort blev beskrevet i starten på denne side. Nogle kender måske personer, der er døde på grund af Covid-19. Andre er blevet fyret. 

Det kan derfor anbefales, at du spørger folk på gaden, hvad de synes i forhold til dine idéer, før du starter din kampagne. Bed om deres ærlige mening.

Af samme grund skal du ikke spørge medarbejdere i din afdeling eller kollegaer i virksomheden, hvor du arbejder - eller familie og venner, da de altid vil være subjektive fordi, at de kender dig.

Det handler derfor i høj grad om, hvilken vinkel, som du vælger på dit markedsføringsbudskab. Lad dine produkter være sekundære. Fokuser derimod på at:

  • Være et lys i mørket
  • Skabe en god stemning
  • Få løst problemer
  • Skabe interaktioner (få feedback og kommentarer)
  • Lægge op til at seerne (følgerne til influencerne), at de viser deres kreativitet
  • Bidrage med viden med en legende tilgang

Sidstnævnte kan eksempelvis være, at du sælger produkter, som kan bruges til hjemmebag. Hvilken mor vil ikke gerne vise børnenes kreationer frem på de sociale medier?

Kreative idéer

I forlængelse af ovenstående, om at lave hjemmebag, så bruges influencers til at bage sammen med deres følgere. Det kan være challenge tilgangen. Til højre ses et eksempel fra Flying Tiger Copenhagen:

Influencers kan også holde online banko med deres følgere. Det kan der komme vildt meget interaktion ud af:

  • Influenceren kan sidde i din sponsorerede trøje
  • Du kan sponsorere gaver til bankospillet
  • Lav konkurrencer i bankospillet (hvor du giver en gave til vinderen). Eksempelvis: Hvem finder en først en tandbørste (hvis du sælger Colgate)

Der er også influencers der holder pyjamasparty. Idéer:

  • Bag en pizza
  • Lav lækre snacks
  • Skab komfort (bløde puder, lækker pyjamas)
  • Skønhedshygge (ansigtsmaske, manicure eller pedicure)
  • Fortæl hemmeligheder
  • Valg af film (afstemning)

Er man til quizzer, så kan influencers i kombination med Kahoot også bruges. Kahoot kørers via en internet-browser, så alle kan være med. Dette program kan du også bruge, hvis du bruger influencers, der læser sammen med følgerne, eller influencers, der tilbyder hjemmeundervisning. 

Så alt i alt, så er der tusindvis af gode idéer og muligheder, hvis du gerne vil bruge influencers imens, der er Covid-19. Det handler blot om at sætte dine produkter ind i influencernes kreative univers.

Og dertil kommer at der mindst 7 gode grunde til at bruge influencers:

covid-19 influencer video

Brug influencers under corona!

Der er mindst 7 gode grunde til, at du bør bruge influencers under corona.

1. Følgerne til influencerne har selv valgt influencerne, hvorfor influencerne lettere kan sælge for dig, i forhold til, hvad en traditionel reklame kan
2. Influencers har deres eget hjemmestudie, så du behøver ikke rykke ud med et helt team af medarbejdere, for at lave en god reklame

3.

Reklamer på de sociale medier har tendens til at blive billigere, når er der Covid-19. Det skyldes, at de store brands sætter en stopklods i deres markedsføringsbudget for at spare penge. Da efterspørgslen falder, falder prisen på markedsføring på Instagram, Facebook og Snapchat også. Det kan du udnytte i din brug af influencers, og ved at genbruge det indhold, som influencerne har lavet for dig. Du skal dog lige huske at betale influencerne for at genbruge deres materiale, da de har kreativt ophavsrettighed til deres posts, med mindre andet er aftalt
4. Vi sidder mere ved vores computer og vores smartphones i en corona-tid. Så dit brand får mere opmærksomhed
5. Livestreaming på Facebook har høje seertal under Covid-19. Standup komikeren fra "Helt sort": Melvin Kakooza lavede gymnastik live streaming for hele familien Danmark. Undersøg, om du kan lave aftaler om branding i lignende livestreamings
6. E-learn og online kurser m.v. vækster også, når vi skal arbejde hjemmefra. Har du remedier, som skal bruges i den sammenhæng?
7. Influencerne elsker at være kreative, specielt, hvis du lægger op til det, og samtidig giver influencerne frie rammer

Hvad er din komfort-zone?

Sidder du med en følelse af, at alt hvad du lige har læst, giver rigtig god mening - men ikke lige ved, hvordan en influencer kampagne skal gribes an, så fortvivl ikke.

Det kan også virke angstprovokerende at bruge ekstra penge i en corona-tid, men det er netop her, at du skal træde ud af din komfort-zone.

Som det fremgik af de 7 ovenstående punkter, så er der rigtig mange, der træder på bremsen, når det er corona-tid. Derfor skal du netop gøre det modsatte. Du skal træde på speederen. 

Men du skal selvfølgelige ikke køre med hovedet under armen, imens, du træder på speederen.

Så klik derimod på nedenstående knap - så får du 30 minutter gratis sparring.

Det er helt uforpligtende, og du kan opnå, ikke at komme i den samme klemme, som dine konkurrenter gør:

 

Forkælelse i en corona-tid

influencer viser en ring

Online shopping hitter under Covid-19

influencers inspirerer til online køb

Individuel træning under corona

influencers laver corona marketingkampagner