Om influencers er en erhvervsdrivende eller ej, afhænger af hvilken vinkel, som du tager på spørgsmålet:
Forbrugerombudsmanden vurderer, at influencers er erhvervsdrivende, da influencerne reklamerer. Influencerne er derfor omfattet af markedsføringslovens regler. Det betyder i praksis, at influencerne ikke må lave skjult reklame, hvor der er en kommerciel hensigt, hvilket fremgår af markedsføringslovens § 6, stk. 4.
Da influencers i høj grad arbejder via de sociale medier, gælder gældende lovgivning derfor også i denne sammenhæng.
Uanset, om influenceren:
så gælder det, at der ifølge Forbrugerombudsmandes anbefalinger bruges udtryk såsom ”reklame” eller ”annonce” - i begyndelsen af en opslagstekst - på et uploadet billede eller i selve videon. Det kan du læse mere om her:
I forhold til Skat er svaret to-delt. En influencer, der har et momsnummer, er en erhvervsdrivende. Influenceren kan i derfor sende en faktura på en samabejde, til en virksomhed.
Det kan en influencer uden momsnummer derimod ikke. En influencer uden momsnummer, skal til gengæld oplyse indkomst eller markedsværdien af et modtaget produkt, som et honorar. Det vil sige som B-indkomst. Du kan se den uddyende forklaring her:
At spørge om, hvad et samarbejde med en influencer koster - er et godt spørgsmål - men også et spørgsmål, som kræver, at man sætter en ramme for, hvad man ønsker at samarbejde om, og med hvilken influencer.
Det handler nemlig om både: Indholdselementer og indholdspakke.
Det kan desværre ikke lige forklares på 2 minutter - men det er et super relevant spørgsmål, så har vi lave et lille kursus, der netop giver svaret på, hvad det koster at lave et samarbejde med en influencer. Klik her, for at se mere om kurset, og hvilken værdi, som det kan skabe for dig:
Som udgangspunkt kan du selv vælge, om udbetalingen til influencerne skal bogføres som: Marketing, eller Fremmedarbejde/eksternt arbejde.
Spørg dog altid din revisor til råds i denne sammenhæng.
Her kan du læse mere om spørgsmål, der vedrører betaling til influencere.
Ansvarsfraskrivelse:
Dette afsnit er kun vejledende. Du skal altid kontakte din revisor eller Skat, hvis du vi have et konkret eller bindende svar!
Loggershut kan ikke vejlede dig yderligere end nedenstående vedrørende udbetaling til influencers.
Når en virksomhed med momsnummer skal udbetale penge (honorar) til en influencer, der ikke har et momsnummer, så er der som udgangspunkt tale om to forskellige situationer:
I begge situationer skal du bruge influenceren´s CPR-nummer, så du kan oplyse til Skat, at du har udbetalt et beløb til en influencer.
Husk at lave skatteindberetning hver gang, så du ikke får en bod for, at få lavet sort arbejde!
Ad 1)
Ved månedlig udbetaling er der tale om løn. Derfor skal du også betale ATP, feriepenge m.m. af det udbetalte beløb. Om influenceren arbejder som ambassadør, eller får et kick back i forhold til salg via en promotionkode, er i denne sammenhæng ikke afgørende.
Ad 2)
Udbetalingen sker som honorar (B-indkomst)
NB
Har influenceren et momsnummer, så sender influenceren blot en faktura, som du betaler.
Hvad en influencer koster, afhænger af flere faktorer. Her får du et godt indblik i, hvad en influencer koster.
Alternativt kan du tage et for dig værdifuldt online kursus, hvor du får branchen´s bedste tricks til at lære at forhandle en god pris.
Det gør du ved at klikke her