Først ser vil lige på, hvad en lookbook er, før vi viser, hvordan du kan bruge lookbooks som medie til din influencer marketing.

Hvad er en lookbook

En lookbook er en bog med fotografier eller videoer af eksempelvis en model, fotograf, et brand (fashion eller mærkevare generelt). Lookbooks bliver stort omfang brugt til at vise nye trends inklusiv sammensætning af tøj, sko, tasker, accessories og makeup. Derfor er fashion bloggers og vloggers flittige til at lave nye styles ved hjælp af forskellige brands, så deres personlige stil vises frem.

Da hyppigheden af updates fra bloggerne og vloggerne er høj, kan der i flere tilfælde være tale om en dagbogslignende blog. Varerne som vises frem kan ofte købes i butikker eller online. Nogle blogger og vlogger viser produkter frem, som de tjener penge på via affiliate marketing. Det vil sige, at de får en kick back i forhold til det salg, som de genererer. Lookbooken fungerer derfor også som et salgsredskab – både for bloggerne, vloggerne og virksomhederne.

Influencers og lookbooks

Da modebloggers er influencers, og modebloggerne har en lang række følgere, som bliver inspireret af de viste trends og styles, så er lookbooks effektivt som salgsmedie. Det kræver selvfølgelig, at du finder de modebloggere, som passer til netop dit brand og dit design.

Det er også vigtigt, at du med influenten får aftalt, om det kun er din kollektion, der vises frem i en blogpost, eller dine produkter gerne må vises i sammenhæng med andre produkter. Du kan i den sammenhæng overveje, om du ønsker at være specifik- enten i forhold til, hvad modebloggeren må eller ikke må.

Eksempelvis kan du skrive, at dine produkter ikke må vises i sammenhæng med en navngiven konkurrent. Eller at dine produkter gerne må vises frem i sammenhæng med mærkevarerne: ”A, B og C”.

Når du bruger en blogger eller vlogger så er det som udgangspunkt op til modebloggeren selv at udvælge stilen. Det betyder, at du alt andet lige ikke er med under optagelserne eller på anden vis har afgørende indflydelse på, hvordan dine produkter vises frem, ud over de ovenstående bekrevne muligheder.

Det er derfor i dit valg af bloggere og vloggere, at din kvalitetssikring sker. Hvordan du ellers kan sikre, at modebloggerne kommer til at elske dit brand, kan du læse mere om her: Influencer marketing som markedsføringsstrategi.  

Lookbook inspiration

YouTube, Pinterest og personlige blogs bliver i stort omfang brugt til lookbooks. Det kan være uoverskueligt at trawle alle disse medier og muligheder igennem, så den letteste variant for dig er eksempelvis at bruge influenter websitet: Loggershut.

Her får du direkte adgang til modebloggere, der har lookbooks indenfor fashion m.m. Det er også her du kan se, hvad modebloggerne ellers viser frem i deres lookbooks.

 

Lookbook viser her en klassisk stil

lookbook viser her en klassisk stil

Lookbook med romantisk stil

romantisk lookbook stil

Lookbbook med street look

lookbook med street look