Hvad er virtuelle influencers ?

Hvad er virtuelle influencers, og hvad kan virtuelle influencers gøre for dit brand? Det ser vi på her.

Lad os starte med at definere, hvad en virtuel influencer er:

Defintion:

'En virtuel influencer er en avatar (Avi). Det vil sige en grafisk og dermed også kunstig fremstilling af en person, som bruges i markedsføringssammenhæng til at influere på forbrugerne, så der skabes interesse for et brand'.

Med definitionen i tankerne, så kan vi gå et spadestik dybere, for at se på, hvilke fordele og ulemper der kan være, ved at bruge virtuelle influencers.

Fordele og ulemper ved virtuelle influencers

Fordelene og ulemperne ved at bruge virtuelle influencers kan være mange, så lad os starte med en lille oversigt:

Fordele
Tiltaler gamere og den helt unge generation
Du bestemmer 100% selv det grafiske udtryk, så der er overensstemmelse mellem dit brand og den virtuelle influencer
Hvis du er first mover, så kan der skabes ekstra brandingværdi ved, at du får omtale i pressen, eller via delinger på de sociale medier
Relativt nemt at genbruge på forskellige social media platforme
Tegneseriefigurer er i markedsføring blevet brugt lige siden julemanden startede med at reklamere for Coca-Cola, så whats new?
Ulemper
Kan virke frastødende eller neutralt intetsigende overfor den voksne del af forbrugerne
Du mister de menneskelige glimt i øjet, der hjælper til at gøre dit brand mere tiltrækkende for forbrugerne
En computeranimeret influencer har en kunstig hverdag. Kan følgerne relatere til den kunstige hverdag, eller er der blot tale om: Jeg synes godt om tegneserien?
Følgerne kan ikke gennemskue hvem der reelt gemmer sig bag den virtuelle influencer
Influencer marketing handler i høj grad om troværdighed. Er en kunstig influencer troværdig?

Det gode spørgsmål er så, er det en god eller en dårlig idé, at bruge virtuelle influencers. Det korte svar er: Det er helt op til din branding strategi. Men før du lægger dig fast på, om du vil bruge virtuelle influencers eller ej, kan vi se på, hvordan virtuelle influencers i dag bliver brugt i markedsføring.

Hvem bruger virtuelle influencers ?

En af de virksomheder, som bruger en virtuel influencer er den Amerikanske fastfood kæde KFC, som tidligere brugte skuespillere i deres markedsføring. Nu bruger KFC grafiske og dermed kunstige influencers:

Avatar influencer

Foto: Eater.com

På Instagram kan du se flere fotos af Colonel, som KFC har valgte at kalde influenceren. 

Et andet godt eksempel på en virtuel influencer er @lilmiquela, som fashion brandet Prada blandt andet har brugt.

Allerede nu er virtuelle influencers ved at blive en industri. Som altid, fristes man til at sige, når man taler influencer marketing, er det modebranchen, som er først. Bureauet 'The diigitals' har eksempelvis kun digitale modeller.

Hvad koster en virtuel influencer?

Da en virtuel influencer er en grafisk fremstillet person, så koster en virtuel influencer som udgangspunkt blot din grafikers eller animators arbejdsløn. Vælger du at købe din virtuelle influencer fra et ekstern bureau, så skal du lige sikre dig, at du har rettighederne efterfølgende. Faldgruben kan nemlig være, at kreativt arbejde er lig med ophavsrettighed.

Og aftaler du som køber ikke med grafikeren, at fakturaen på den virtuelle influencer er lig med overdragelse af ophavsrettighederne til dig, kan det blive en dyr opgang, hvis din grafiker en dag bliver sur på dig eller din virksomhed.

At lave en virtuel influencer er heller ikke lige noget, som bare tager fem minutter at lave. Det kan være en længerevarende proces, før I rammer det grafiske udtryk, som passer til jeres brand, og som er langtidsholdbart. Så lad dig ikke forblænde af den 100% kontrol du får på din influencers. Det kan være både en tidsmæssig og økonomisk vej at gå ud ad.

Hvis du ikke er til virtuelle influencers

Hvilket alternativ findes der til virtuelle influencers? Har du en webshop, en detailbutik eller vil du bare gerne have skabt noget positiv energi omkring dit event, så kan du med fordel bruge mennesker i kød og blod, til influencer marketing.

Som du kan se af denne graf, så er trenden for brugen af influencer marketing pænt stigende, hvorfor det også er attraktivt for dig, at bruge influencer marketing, hvis du ikke allerede gør det:

influencer marketing trend

Så vil du igang med influencer marketing, og gøre det let, uden brugen af virtuelle influencers, så kan du starte her:

 

Naturlig og glad influencer

hvad er virtuelle influencers

Ikke kunstig influencer

ikke kunstig influencer

Dansk influencer

dansk influencer