De 10 marketing fejl - som du (formentlig) gerne vil undgå

Der er 10 fejl, som er udbredt, når man laver online marketing - og influencer marketing i særdelshed.

Da vi hos Loggershut arbejder med social media influencers, vil vi tage udgangspunkt i denne form for online markedsføring:

 

Fejl nummer 1

 

Influenceren glemmer bevidst eller ubevidst - højt og tydeligt, at vise, at der er tale om reklame, og hvad hensigten er for en post, story, video, eller hvad det måtte være.

I dette eksempel fra Maria Lykke er alt perfekt:

influencer giveaway

 

Fejl nummer 2

 

Har du tjekket influenceren´s feed? Det vil sige, har du fulgt influenceren´s nyhedsstrøm?

  • Gemmer influenceren eksempelvis kun de posts, som performer bedst?
  • Har influenceren kun gode kommentarer - eller hvordan svarer influenceren, når der kommer en kommentar fra en følger, som ikke er enig med influenceren?
  • Hvor mange posts kommer der løbende - én eller flere pr. uge eller måned?

 

Fejl nummer 3

Ved du, hvem der er følgere til influenceren?

Du kan enten købe dig til statistikkerne, eller du kan spørge influencerne (det er gratis) om, hvem der følger influenceren.

Er der tale om lokale - følgere fra hele landet - eller primært internationale følgere? Det kan have stor betydning for, om du er interesseret i et samarbejde med en influencer.

Arbejder du eksempelvis med skønhedsprodukter, så er det interessant at vide, om en kvindelig influencer har kvindelige eller mandlige følgere. Er der tale om kvinde til kvinde er det nok fordi, at der er tale om at søge inspiration. Er der tale om at mænd følgere en kvindelig influencer, vil det nok i de fleste tilfælde være fordi, at mændene "blot" synes, at den kvindelige influencer er smuk.

Fejl nummer 4

 

Har du glemt at få lov til at genbruge de kreativer, som influenceren har skabt for dig?

En influencer, som laver noget kreativt for dig, har kreativt ophavsret. Du skal derfor betale for at genbruge det indhold, som influenceren har skabt for dig - eksempelvis fotos og videoer.

Vil du gerne lære mere om, hvordan prisen fastsættes for dette kan du klikke her:

 

Fejl nummer 5

 

Har du glemt eller har du ikke fokuseret på at genbruge de kreativer, som influenceren har produceret for dig?

Det kan være dyrt at hyre en professionel fotograf - så hvorfor ikke købe rettighederne til kreativerne af influenceren? Det vil nemlig i langt de fleste tilfælde være en billigere løsning for dig, da influenceren allerede har brugt tid på at producere fotos eller videoer for dig.

 

Fejl nummer 6

 

Fik du ikke lige opsat en remarketing-kampagne?

Når du har fået potentielle kunder til at besøge dit website, så kan du lige så godt begynde at sende reklamer i den retning via remarketing. De potentielle kunder har stiftet kendskab til dig, og det kan du lige så godt udnytte.

Remarketing kan du eksempelvis lave via Facebook og Google Ads.

 

Fejl nummer 7

 

Fik du lavet A-B tests?

Det vil sige, fik du kun teste én influencer og ét budskab - eller fik du testet samme budskab via en håndfuld influencers?

Det gælder om ikke at lave en test for smal, for så har du nemlig ikke nok viden - i forhold til, hvad der var godt, og hvad du ska gentage i fremtiden.

 

Fejl nummer 8

 

Kender du ikke værdien af, hvad en influencer kan skabe for dig?

En influencer kan tale i et sprog, som følgerne (dine potentielle kunder) forstår, og bruger i det daglige. Det kan virke påtaget, hvis du prøver at tale som de unge, hvis du ikke er det.

Faktisk er det så udbredt - og en misforstået tilgang til kommunikation, at det har fået sit helt eget udtryk, nemlig: “OK boomer”.

Det betyder, at her har vi (igen) et voksen, der har forældede holdninger eller talemåder, der ikke her helt ude af trit med tiden. Møder du "OK broomer", så er du blevet udsat for ironi og en distancering.

Der er flere værdier, som influencerne kan skabe for dig, eksempelvis:

  1. Influencerne viser deres egen personlighed, og gør dit brand eller produkt til en naturlig del af influenceren´s hverdag
  2. En influencer forstår sin målgruppe - måske bedre end du gør?
  3. Influencerne er rigtig gode til at engagere sig med følgerne

Se mere i denne korte video:

 

Fejl nummer 9

 

Har du sagt tak til influenceren, eller rost influenceren efter endt samarbejde?

Vil du gerne genbruge en influencer, så er det en god idé, at skabe en god relation med influenceren. Det kan eksempelvis gøres via ros og anerkendelse.

At rose en influencer, er også god stil for den eller de influencers, som man ikke forventer at lave et samarbejde med i fremtiden. Du vil formentlig gerne, at influencerne fortsætter med at tale pænt om dine produkter.

 

Fejl numer 10

 

Der kommer hele tiden mange nye ting indenfor influencer marketing, så det er en rigtig god idé - løbenede at uddanne - indenfor dette område.

Du kan gøre det let via online kurser, som du finder her:

 

Har du lyst til at få flere kunde via de sociale medier, og vide noget mere om influencer marketing, så klik på knappen nedenfor: