For virksomheder, der ønsker branding: Se svarene på de ofte stillede spørgsmål (FAQ)

Hos Loggershut er influencer marketing lavet at social media influencers. Det vil sige, Loggershut har ikke noget med politiske influencers at gøre.

Influencer marketing er den nye og personlig måde at lave markedsføring på, modsat traditionelle tv-, radio- og avisreklamer. Med influencer marketing får du den personlige vinkel via influencerens udtryk og kontekts. Det gør dit budskab langt mere interessant for modtagerne, eksempelvis følgerne på Instagram og abonnementerne på YouTube.

For at få en god gennemgang af denne form for online marketing, da klik her: Influencer marketing

eller bliv inspireret af denne video:

 

Hvad en influencer koster, afhænger af flere faktorer. Her får du et godt indblik i, hvad en influencer koster.

Ansvarsfraskrivelse:

Dette afsnit er kun vejledende. Du skal altid kontakte din revisor eller Skat, hvis du vi have et konkret eller bindende svar!

Loggershut kan ikke vejlede dig yderligere end nedenstående vedrørende udbetaling til influencers.

 

Når en virksomhed med momsnummer skal udbetale penge til en influencer, der ikke har et momsnummer, så er der som udgangspunkt tale om to forskellige situationer:

  1. Månedlig udbetalig
  2. Engangs udbetaling

I begge situationer skal du bruge influenceren´s CPR-nummer, så du kan oplyse til Skat, at du har udbetalt et beløb til en influencer.

Husk at lave skatteindberetning hver gang, så du ikke får en bod for, at få lavet sort arbejde!

Ad 1)

Ved månedlig udbetaling er der tale om løn. Derfor skal du også betale ATP, feriepenge m.m. af det udbetalte beløb. Om influenceren arbejder som ambassadør, eller får et kick back i forhold til salg via en promotionkode, er i denne sammenhæng ikke afgørende.

Ad 2)

Udbetalingen sker som honorar (B-indkomst)

 

NB

Har influenceren et momsnummer, så sender influenceren blot en faktura, som du betaler.

Som udgangspunkt kan du selv vælge, om udbetalingen til influencerne skal bogføres som: Marketing, eller Fremmedarbejde/eksternt arbejde.

Spørg dog altid din revisor til råds i denne sammenhæng.

Når du vælger influencer marketing strategi, så er noget af det første du skal gøre op med dig selv. Ønsker du:

  1. Billig content, som kan bruges på andre sociale medier. Da gå efter de små nano- og microinfluencer med under 1500 følgere
  2. Hurtig spedning af en nyhed, men også en noget dyrere løsning, nemlig brugen af macro- og megainfluencers, der har helt op til 100.000+ følgere eller abonnenter

For dybere indsigt, da læs denne artikel med tips og tricks: Influencer- og markedsføringsstrategi

Forbrugerombudsmanden har fastsat en række retningslinjer, som du kan læse om her: Hvad siger Forbrugerombudsmanden

Loggershut tilbyder ikke juridiske dokumenter men, hvis du bruger Loggershut PRO versionen, så har du en standard skabelon til rådighed, hvorudfra du definerer din influencer kampagne. 

På den måde bliver du spurgt om en række relevante emner, som du kan pointere overfor influencerne. Eksempelvis i hvilken periode du må bruge influencerens materiale.

Du sikrer derved også, at du har en skriftlig kommunikation med influencerne, så det er lettere at dokumentere, hvad der er blevet aftalt.