Social media influencer

Social media influencer til din markedsføring på nettet er en god íde, men det handler som i som mange andre sammenhænge om at gøre det rigtigt. Vi ser derfor her på:

 

Hvad er social media influencers

En social media influencer er en person, som har indflydelse på sine abonnenter via YouTube eller følgere på andre sociale medier. Det kan du have glæde af, hvis du har et kommercielt budskab, idet du bruger influencerne, der har en høj grad af troværdighed overfor deres fans, til at skab markedsføring og salg af dit produkt eller din service.

Et centralt spørgsmål for dig er derfor: Hvordan kan jeg finde de gode influencers? I din søgning bør du lægge vægt på følgende parametre:

  • Relevans - for dit brand
  • Hvem er de mest indflydelsesrige influencers (performance)
  • Influencernes profil hvori dit brand bliver vist (kontekst)

Relevans

Her kan du fokusere på om influenceren er specialist i en niche, eller influenceren har promoveret konkurrerence eller komplementære produkter. Det gælder om at finde influencers, som kan bidrage med deres personlighed og miljø til at styrke dit produkt. Eksempelvis at fiskeudstyr bliver vist i brug imens lystfiskeren er ude at fiske.

Performance

Her er det: Reach og Engagement, der vægter højt. Med en god reach menes, at influenceren når langt ud i forhold til antal følgere.

Engagement dækker over interaktionen mellem influenceren og følgerne. I interaktionen ligger antal synes om, delinger og kommentarer. De bedste engagements ligger i kommentarerne.

Du kan vælge enten at lægge mest vægt på reach eller engament, eller alternativt lave en både/og løsning. I eksemplet med en sportsfisker, så kan det være interessant for dig, at vægte engagement højest, da der er tale om et nichesport, hvorfor reach kan være begrænset. Omvendt vil det være ideelt, hvis de relativt få antal følgere er glade for at kommunikere med influenceren og dele, hvad inflenceren har postet. 

Kontekst

Hvis influenceren tidligere har lavet post om produkter, hvordan er disse posts så lavet? Er der et humoristisk eller et fagligt fokus? Er der brugt lækre miljøer, hvori produkterne er vist?

Social media strategi

Når du gerne vil skabe din social media strategi, kan du gå igennem følgende 7 punkter:

  1. Brug SMART-modellen:
    • Specifikt - hvad du gerne vil opnå ?
    • Målbart - hvornår har du opnået dine mål ?
    • Attraktivt - hvad gør disse mål attraktive for dig?
    • Realistisk - er det realistisk med disse mål, i forhold til de ressourcer du har til rådighed (økonomi, personale, kreativitet osv.)
    • Tidsbestemt - hvornår er der deadline?
  2. Find din målgruppe - hvem er din ideelle kunde (persona) - se videoen nedenfor:
  3. Konkurrentanalyse
  4. Valg af social media kanaler
  5. Lav en social media kalender
  6. Skab godt content
  7. Mål, evaluer og juster løbende

I de følgende to hovedafsnit, vil vi fokusere på punkt 6 og 7, nemlig at skabe godt content og lave målinger af din influencer marketing:

 

Social media marketing - Skab godt content

Formålet med at lave social media marketing er primært:

  • PR
  • Branding - brand awareness
  • Skab trafik til dit website
  • Salg

Det kan bannerreklamer og sponsoreret indhold være udemærket til, men vil du gerne skabe en mere troværdig form for markedsføring, så skal du bruge SoMe influencers. Herved kan du opnå følgende:

  • Godt content
  • Diversitet
  • Få mange posts og videoer
  • Kreativitet
  • Troværdigt indhold
  • Bedre leads i forhold til andre marketingkanaler
  • Høj ROI

Så det er ikke uden grund, at det indenfor social media marketing er influencer marketing, som vækster voldsomt lige nu. Og via Loggershut er det let at komme igang:

SoMe influencer

Og så til det sidste punkt om at måle, evaluere og justere din social media strategi løbende:

Mål din influencer marketing

I dag vil vi gerne måle på alle de tiltag, som vi laver. Når vi taler om influencermarketing, så er det primært effekten af marketingkampagnen, som vi er interesseret i. Effekten kan måles via forskellige KPI´er:

  • Engagement rate
  • Effekt i målgruppen
  • Share of voice
  • Kvaliteten af omtalen
  • Synlighed på de sociale medier
  • Kendskabsgrad
  • Salgskonverteringer - købelyst

Det gode spørgsmål er så, hvilke værktøjer vil du bruge til måling af dine KPI´er. Men lige så vigtigt er, hvem gør det? Og sidst men ikke mindst: Hvornår og hvor tit vil du evaluere?

Du er nu klar til at finde de bedste influencers.

 

Social media marketing

dansk social media influencer

Social media influencer

social media influencers

SoMe influencer sælger via post

social media influencer på Instagram