Influencer marketing statistik

Når man arbejder med influencer marketing, så kan man vælge at arbejde med KPI´er - Performance driven marketing og statistik generelt. Formålene er:

  1. Før vi går igang med med kampagnen - At finde ud af, om en influencer er god?
  2. Efter kampagnen - At se, om vi opnåde vores mål for vores influencerkampagne

Så lad os starte med at se på, hvilke faktorer, som er interessante, når du leder efter en god influencer:

Hvad er en god influencer?

Vil du gerne finde ud af, om en influencer er god for dig og dit brand, så taler man blandt andet om de kvantitative og kvalitative udvælgelsesparametre.

Kvantitative udvælgelsesparametre er:

  • Antal følgere
  • Rækkevidde i målgruppen
  • Reach efficiency rate
  • Engagement rate

Tallene kan du i nogen omfang få direkte hos influencerne, eller komplet via: Influencer marketing software.

Kvalitative udvælgelsesparametre er:

  • Typer af influencers
  • Værdisæt, tone og stil
  • Risikovurdering
  • Tidligere samarbejder
  • Kvalitet på indholdet / kreativerne
  • Match i forhold til brand
  • Målgruppematch

Og så vil du formentlig også gerne undgå de dårlige influencers med falske følgere. De kan du se mere om her: Guide til at finde de bedste influencers.

Rapportering - de relevante tal

Når du skal lave en rapport for en influencerkampagne, så er det afgørende, hvad du har haft fokus på som succeskriterie - før kampagnen startede. Var det

  1. Rækkevidde og branding?
  2. Engagement?
  3. Trafik?
  4. Leads?
  5. Salg?

Alle tal du ser nedenfor er relevante i forhold til de KPI´, som du har opstillet før du startede kampagnen. Hvordan den enkelte influencer har klaret sig, bør måles i forhold til - hvad influenceren ellers præsterer - influenceren´s benchmark. Sagt med andre ord. Man kan sammenligne en BMW og en Audi, men med al respekt, vil det være urimeligt at sammenligne en Ferrari med en Skoda.

For lethedens skyld, så lad os inddele de 5 ovennævnte succeskriterier i salgstragtens: Top funnel (ToFu) - Mid funnel (MoFu) - Bottom Funnel (BoFu):

ToFu

Her handler det om at måle på rækkevidde og skabe branding. Derfor er de relevante parametre at måle på:

MoFu

Midt i salgstragten er de statistiske tal, som vi fokuserer på, for at måle om en influencerkampagne har være succesfuld:

BoFu

I den nederste del af salgstragten handler det om at lave konverteringer. Derfor fokuserer vi på følgende statistikker:

Det syner måske en smule uoverskueligt med alle de tal, når man taler om influencer marketing statistik og rapportering - men du behøver ikke at fokusere på alle tallene. Først og fremmest vælger du enten: ToFu - MoFu eller BoFu. Dernæst kan du vælge den en eller den anden underkategori - hvis der er mere end én underkategori - eksempelvis: At skabe engagement i en MoFu-kampagne.

Men tal er en ting - men der er også andre værdi, som du kan tage med i din rapportering, nemlig en perspektivering i forhold til:

  • Indholdet (kreativerne som influencerne har lavet) - hvor gode har de være?
  • Målgruppen's reaktionsmønster - hvordan har målgruppen responderet på kampagnen?
  • Influencer samarbejde - hvordan har forløbet været, herunder: Er dit pitch blevet forstået og efterlevet - antal kontaktpunkter - rapportering og afregning
 

Få statistikker af din influencer

influencer marketing statistikker

God influencer

god influencer

God influencerkampagne

god influencerkampagne