Århus - Undgå disse fejl

Har du en butik eller tilbyder en service, som tager udgangspunkt i din lokation i Århus, så vil det være et oplagt valg at søge en influencer, som bor i, eller nær Århus. Det vil være en helt naturlig tanke at have. Men der er en faldgrube, som du skal lige være opmærksom på!

En influencer fra Århus har ikke nødvendigvis kun følgere fra Århus. Det kan der være forskellige årsager til. Det er der primært 2 grunde til:

  1. Influenceren har en engelsksproget kanal
  2. Influenceren har mange følgere (macro eller mega influencer)

Lad os se nærmere på de to faldgruber:

1. Engelsksproget kanal

Der findes mange internationale studerende i Århus, og har de en social media platform, så er den højest sandsynligt på deres modersmål eller på engelsk. Vælger en dansker at køre sin Instagram eller YouTube kanal på engelsk, så er det helt klart fordi, at influenceren ønsker at tiltrække følgere fra hele verden. 

Uanset årsag, så giver det ikke dig de bedste forudsætninger, for at skabe markedsføring overfor en målgruppe, nemlig følgerne til influencerne. Følgerne bor højest sandsynligt langt væk fra Århus, og kommer derfor ikke til at købe noget som helst i din butik.

2. Macro og mega influencers

Man inddeler influencerne i grupper - alt efter, hvor mange følgere de har. Man taler om:

  • Nano - de helt små influencers. Det kan du læse mere om her
  • Micro - stadigvæk små, men utroligt interessante for dig. Hvorfor kan du læse mere om her - eller nedenfor i denne artikel.
  • Macro - er de mellemstore influencers
  • Mega influencers - er de helt store influencers

Når en influencer starter med at opbygge sin social media platform, så er det helt naturligt, at starte med at få de nærmeste venner og veninder til at følge sin Instagram profil eller YouTube konto. Da influencerens omgangskreds er lokal, vil følgerne i sagens natur også komme fra Århus. En undtagelse fra reglen kan dog være aarhusianske influencers, som er på efterskole, eller tager et sabbatår for at rejse i udlandet.

Men som udgangspunkt, så kan du regne med, at en aarhusiansk nano eller micro influencer - det vil sige op til et par tusinde følgere - i udpræget grad har lokale følgere fra Århus og omegn. Det er derfor en fordel for dig, hvis din butik ligger i Århus, at du søger influencers i denne kategori.

Omvendt, vælger du macro eller mega influencers, som også er væsentlig dyrere, så kan løsningen derfor være, at du beder om influencernes statistikker, før du indgår et samarbejde. En aarhusiansk macro eller mega influencer med en Instagram profil, kan let vise dig, hvorfra deres følgere kommer. De skal blot have en Instagram virksomhedskonto, og det må du forvente, at de har. Har influencerne ikke det, så ønsker de formentlig ikke at lave markedsføring for nogen som helst brands.

Vil du gerne vide mere om nano og micro influencers, så se denne korte video:

Influencer Aarhus

Nu, hvor du har gjort dig nogle tanker om, hvilken størrelse din influencer skal have, så er du klar til næste skridt. Du skal finde en eller flere aarhusianske influencers, som er gode for dig. Så hvad er en god influencer for dig? Det kan være, at du lægger vægt på en eller flere af følgende kriterier:

  • En generel funderet influencer:
    • Det kan eksempelvis være i kategorien: Teenager. I dette tilfælde er der i udbredt grad tale om en livsstil. Og livsstil kan som kendt være rigtig mange forskellige ting. Du kan derfor med fordel bruge teenage influencers, hvis du gerne vil have promoveret et event i Aarhus. Et andet eksempel kunne være produkter eller services, som blot passer til det at være ung. Det kan eksempelvis være indenfor: Mode, skønhedsprodukter eller musik.
  • En niche orienteret influencer:
    • Der findes to typer influencers:
    1. De influencers, som gør en dyd ud af, at være specialist i en niche
    2. De influencers, som er lidt mere bredt funderet
    • Har du et skønhedsprodukt, så kan du via Loggershut´s segmenteringsværktøj: Find influencer, i dette tilfælde vælge kategorien: Skønhed. Her vil du så se en lang række profiler, som netop i høj eller lidt mindre grad har specialiceret sig indenfor denne kategori. 

Nu, hvor både har fundet ud af: 

  1. Hvor store dine aarhusianske influencers skal være
  2. I hvor høj grad du ønsker at dine influencers skal være specialister indenfor dit område, eller du ønsker en mere generel tilgang

så er du klar til at kontakte influencerne. Også her er der mere end én måde at gøre det på, nemlig:

  1. Gør det selv
  2. Find et influencer bureau

Er du lidt i tvivl om, hvad der er bedst for dig, så:

Brand ambassadør fra Aarhus

Det er altid en god idé at bruge mere end én influencer. Både fordi:

  • Din markedsføring ellers kan blive alt for ensporet
  • Du ikke ser, hvad andre influencers kan lave af spændende posts og videoer
  • Du ikke når ud til andre følgere, end de samme følgere, som du altid når med den samme influencers

Men når det er sagt, så kan der også være fordele ved at bruge den samme influencer flere gange. Det kalder man for: Markedsføring via brand ambassadører. Det kommer vi tilbage til om lidt, men først er det vigtigt lige at sige, at der er undtagelser fra reglen om at: Det er altid godt at bruge mere end én influencer.

Undtagelsen er at: En mega influencer vil alt andet lige have en stor tilgang af nye følgere, så i det tilfælde kan det godt være en god idé, at bruge den samme mega influencer (har mere end 100.000 følgere) mere end én gang.

Du kan være næsten 100% sikker på, at en mega influencer har en agent eller et bureau, som du lige skal igennem, for at få kontakt med influenceren. Det behøver ikke være et problem, men det er et fordyrende mellemled. Men der er også en billigere måde at gøre det på: Du kan vælge at gøre en af dine aarhusianske influencers til en brand ambassadør. Så hvordan gør man det?

Unset om du ønsker en aarhusiansk brand ambassadør, eller kører strategien om at vælge en eller flere for dig nye influencers til hver marketingkampagne, så er det af stor betydning, at du behandler dine influencers godt. Husk derfor altid at takke for samarbejdet. Giv gerne ros og konstruktiv feedback. Samtidig kan du så benytte lejligheden til at høre, om influencerne er interesseret i at lave et længerevarende samarbejde i form af at blive en brand ambassadør.

brand ambassadør
Brand ambassadør

En brand ambassadør laver en række posts om din service, vare eller butik. Prøv at forestille dig, at du gerne vil have nye kunder til et event, hvor du efter lukketid viser nogle nye skønhedsprodukter. Der kan en aarhusiansk brand ambassadør være en god hjælp for dig. Brand ambassadører laver ikke nødvendigvis salgsarbejde for dig, men sørger for, at deres følgerne fra Aarhus får lyst til at deltage i dit event, eller et af dine kommende events. Det foregår på følgende måde:

En lokal brand ambassadør laver en post om, at influenceren glæder sig helt vildt til:

  1. I næste uge, hvor der er et event i din butik, fordi personalet er super dygtige til at give vejledning
  2. På torsdag kl. 20.00 på en given adresse vises nye produkter for et givent brand
  3. Så er det i dag om få timer, at jeg skal hygge med mine veninder. Kommer du også?
  4. Stemningsfotos fra dit event
  5. Vise, hvis der er uddelt goodiebags
  6. Fortælle om brugen af de nye produkter
  7. Fortælle, efter et par måneder, hvornår der er et nyt event hos dig i Aarhus

Der er altså tale om et længerevarende forløb og samabejde, hvilket er essensen i et brand ambassadør samarbejde.

Synes du at alt det her er lidt for tidskrævende, og er klar til at betale dig for at nogle fagpersoner laver fodarbejdet for dig, så kan du overveje at finde et Influencer bureau. Influencer bureauet behøver ikke komme fra Aarhus, men det kan dykke mere ned i, i næste afsnit:

Influencer bureau Aarhus

Ønsker du helt specifik et influencer bureau, som ligger i Aarhus, så kan du naturligvis vælge det. Det kan være fordi, at du gerne vil have en personlig relation til din kontaktperson. Men omvendt, så er Danmark et lille land, og man kan komme utrolig langt på blot 2 timer. Dertil kommer, at mange møder i dag holdes via Facetime eller Skype.

Et lokalt influencer bureau kan have et unikt lokalt indblik qua at: Århus Onsdag, eller andre lokale medier læses. Men det er nødvendigvis ikke der, at man finder de aarhusianske micro influencers. Det gør man derimod via influencer platforme, som influencer bureauerne i vid udstrækning bruger, uanset hvor i landet at influencer bureauet ligger. 

Det kan derimod anbefales, at du tager en række møder med forskellige influencer bureauer, uanset om de ligger i Aarhus eller ej. For det handler i højere grad om influencer bureauet:

  • Forstår dit behov
  • Giver en klar plan for eksekveringen af influencer kampagnen
  • Hjælper med at alle formalia overholdes i forhold til markedsføringsloven
  • Udbetaler løn til influencerne, og oplyser dette til Skat
  • Du får statistikker fra en kørt kampagne
  • Du får sparring og indspil til de kommende kampagner
  • Giver dig en god følelse i maven. Det vil sige, at I har en god kemi sammen

Har du lyst til at høre mere om dette, så er du velkommen til at kontakte Loggershut, for at få seriøs og professionel sparring.

 

Influencer viser skønhedsprodukt

influencer bureau aarhus

Influencer fra Aarhus

influencer aarhus

Brand ambassadør

influenser aarhus