Hvordan finder man influencers
Overskriften burde måske nærmere hedde: Hvordan finder man de bedste influencers? For det er vel sagtens det, som du søger? Hvis dit svar er ja, så lad os se nærmere på, hvilke faktorer, der kan spille ind i forhold til dit valg, og hvordan du så vælger den rette strategi.
Faktorer som spiller ind er:
- Hvor meget tid har du til rådighed?
- Hvor stort er dit marketingbudget?
- Hvor mange influencers skal du bruge?
Lad os se på den første faktor, nemlig din tid.
Din tid
Tid, er nutidens hårde valuta. Vi vil gerne have tid til alt det, som vi gerne vil nå og opleve. At være sammen med familie og venner - Gå til sport og fritidsaktiviteter - Udvikle os og være den perfekte udgave af os selv (i hvert fald de fleste dage :).
Det gør, at nogle af os godt kan føle os stressede af og til. Og med nye opgaver såsom at lave influencer marketing, så har vi behov for at optimere vores tid.
Men som i livets mange andre facetter, så er der også flere løsninger på denne udfordring, når vi taler om social media influencers og markedsføring.
Før du beslutter dig for, hvor meget tid du vil bruge på influencer marketing, så prøv at tænk over følgende:
- Hvor mange teori- og køretimer havde du, før du fik dit kørekort?
- Hvor mange timer træner deltagerne, for at være med i kendte reality shows såsom: "Den store bagedyst" og "Vild med dans"?
- Hvor mange timer vil du bruge på at træne dig op til at løbe 5 km, eller en halvmarathon?
Nu var idéen ikke, at give dig sved på panden, men blot at sætte tingene lidt i perspektiv. For vil du gerne teste eller arbejde med influencer marketing, så kræver det ud over din lyst og passion, at du har tid til at arbejde med denne form for markedsføring.
At lære ting tager tid - at blive god til noget, tager endnu længere tid.
For at få succes med influencer marketing, behøver du ikke at have en ambition om at blive verdensmester. Faktisk får langt de fleste succes med influencer marketing - blot de har:
- Økonomi til at lave tests
- Tid til at teste, og derigennem vælge den rette strategi
Hvis du føler, at du har tid og nogle penge til at investere i influencer marketing - så vil du opleve, at du får en uundværlig og ny viden - som dine konkurrenter måske ikke har. Det handler altså om, at du har tid og lyst til at komme på en rejse ind i et forunderligt og kreativt univers.
Og er du ikke en kreativ sjæl, så skal det ikke sortne for dine øjne nu. For det er netop det kreative, som influencerne blandt andet kan hjælpe dig med. Det kommer vi tilbage til. Men først lad os se på, hvilken betydning dit marketingbudget kan have for dit valg af strategi.
Hvor stort er dit marketingbudget?
Lad os starte med den gode nyhed. Der er influencers til ethvert marketingbudget.
Til en start er det store, men vigtige spørgsmål: Hvor mange penge vil du bruge til at test influencer marketing af? Der er ikke noget forkert svar her, men som ved alle andre projekter, så kan det være en god idé, at indlægge en reserve i budgettet.
Ellers uden nogen anden sammenligning til bilbranchen i øvrigt - så har de fleste billister nok oplevet, at der lige kom en uforudset udgift, i forbindelse med et værkstedsbesøg.
På samme måde, så er det ikke umiddelbart en god idé at have et 100% fast budget - uden mulighed for ændring heraf. Det skyldes primært to ting:
- Får du succes, så vil du måske gerne købe nogle dyrere influencers i kampagnerunde nummer 2 eller 3
- Du vil være ked af ikke at kunne vælge de influencers, som du synes er de bedste influencers for dig
Men som sagt, så er der influencers til ethvert marketingbudget. Det skyldes, at der findes en række forskellige kategorier indenfor influencer marketing. Kategorierne er:
- Nano-influencers
- Mikro-influencers
- Makro-influencers
- Mega-influencers
Som tidligere omtalt kan alle kategorier af influencer hjælpe dig med at lave kreativt materiale. Derud over har de forskellige grupper af influencer en række fordele, som er er værd at hæfte sig ved. Så lad os se på, hvad kategorierne af influencerne kan gøre for dig:
Nano-influencers
De mindste influencers der findes, kaldes for nano-influencers. De er som udgangspunkt de billigste, og kan til tider være meget nørdede - ment på den positive måde. I denne kategori kan du eksempelvis finde ikke "bare" veteranbil-entuisiaster, men en niche dybere, eksempelvis: Opel-veteranbil-entuisiater.
Så sælger du interiør eller merchandise til dette segment, så kan nano-influencers være idelle for dig.
På græsk betyder "nano": Dværg, og i influencer marketing sammenhæng betyder det blot den mindste gruppe af influencers - målt i antallet af følgere. Typisk har en nano-influencer op til cirka 500-1.000 følgere.
Mikro-influencers
Langt den største gruppe af influencers er: Mikro-influencers.
Her er der tale om influencers op til 10-15.000 følgere. Jo færre følgere, jo mere lokale, er influencerne. Så vil du gerne finde en lokal influencer, så er det blandt mikro-influencerne, at det er et godt sted at starte din søgning.
En god influencer marketing strategi kan være, at bruge størstedelen af dit marketingbudget på mikro-influencers. Det kan der være flere gode årsager til:
- Du kan få adgang til flere kreativer såsom billeder og Instagram stories. Disse kreativer kan du - efter aftale med influenceren - genbruge i: Dine nyhedsbreve; På dit website / din Facebook side og/eller bruge i dine kampagner på Facebook og Instagram
- Mange mikro-influencers har ikke tidligere fået så mange jobs, så de kan være meget passioneret omkring deres samarbejde med dig
- Du kan alt andet lige få flere Instagram posts for samme beløb i forhold til, hvad en makro-influencer koster
Instagrammere med 10.000 følgere, eller mere, har en vigtig funktionalitet i form af en "swipe up" funktion, der gør det lettere for følgerne, at lave et køb direkte i din webshop.
Da der er tale om et stort spænd i antallet af følgere; At nogle influencers er mere professionelle end andre, og samarbejdets omfang kan variere - er det ikke muligt at lave et snævert spænd i forhold til pris. Men du kan som hovedregel regne med, at det koster 1-10.000 kr at lave et samarbejde med en mikro-influencer.
Makro-influencers
I denne gruppe af influencers, har vi at gøre med semi- eller fuldtidsprofessionelle influencers. Det er ikke usædvanligt, at en makro-influencer har en agent, som du skal tale med, for at lave en forespørgsel, eller indgå et samarbejde.
Agenten sørger for at være gatekeeper, og optimere tiden for makro-influenceren. Det gælder både i forhold til at kommunikere med brands - udvælge brands - køre kampagnerapportering osv.
Det er også agenten, der vejleder makro-influenceren i forhold til, hvilke produkter, der skal reklameres for. Måske er er der etiske eller andre hensyn. Det kan være, at der skal tages hensyn til, at der ikke er et unaturligt flow i instagrammerens flow i forhold til konkurrerende produkter, eller at influenceren kører i røde farvenuancer i uge 42-46, og i sorte eller grå farver i ugerne 47-51.
I forhold til pris er det vores erfaring, at pris i forhold til udbytte kan have en tendens til at knække i niveauet 30.000 følgere. Det vil sige, at en makro-influencer kan være "for dyrt" i forhold til den værdi, som influenceren skaber for et brand. Men dette er en meget sort/hvid betragtning! Hver kampagne skal altid tage udgangspunkt i, om der er et godt match imellem influenceren og det givne brand.
Antallet af følgere i denne gruppe kører op til 100.000 følgere. Dernæst kommer mega-influencerne:
Mega-influencers
I denne kategori skal du have den helt store pengepung frem. Du kan med storsandsynlighed regne med, at en mega-influencer har en agent.
Blandt mega-influencerne finder du kendisser, reality stjerner, og personer, som var med, da hele bølgen med influencers startede på YouTube og Instagram. Et godt eksempel herpå er Rasmus Brohave, som du sikkert har set på TV. Han startede i de små på YouTube, og i dag er han på vej til at have 300.000 følgere.
Beløbet skal tages med alle mulig forbehold, men har du ikke minimum 50.000 kr i dit marketingbudget, så bliver det nok svært at lave en aftale med en mega-influencer.
Nu hvor du kender til de forskellige grupper af influencers, og har nogle prisindikatorer, så er du klar til næste skridt. At tjekke, hvordan dit ambitionsniveau hænger sammen med dit marketingbudget.
Hvor mange influencers skal du bruge?
Hvor meget du selv vil lave og hvordan - eller alternativt - hvor meget hjælp du vil have fra professionelle - har selvfølgelig betydning for, hvor mange penge du har tilbage, når du skal finde influencers. Det bliver uddybet i næste afsnit.
Men først kan vi lige se på, hvorfor det kan være en god idé at gøre sig nogle tanker om, hvilken strategi du skal vælge i forhold til valget af antal influencers, som du vil bruge.
Det kan klart anbefales ikke kun at satse alle pengene på én influencer. Selvom man siger, at der er 50% chance, hvis man vælger rød eller sort farve på et casino, så er har du ikke samme odds indenfor influencer marketing. For alle influencers er ikke lige gode. Så vælger du en influencer som skuffer dig, så har du:
- Ikke opnået viden om, hvad der alternativt kunne fungere for dig
- Ingen viden om: Var det dig, eller influenceren, som ikke var dygtig nok
Sagt med andre ord, så vil en strategi om kun at vælge én influencer - kun give dig 10-20% chance for succes.
Du skal derfor sørge før at vælge flere influencers, så du kan teste dig frem. Det gælder både i forhold til:
- Influenceren´s måde at kommunikere på (visuelt, og engagerende med følgerne)
- Influenceren´s følgere (demografi og adfærd)
- Om dit produkt eller service passer naturligt ind i influenceren´s univers
Hvilken strategi skal jeg vælge?
Som lovet ville vi komme tilbage til udgangspunktet om: Hvor meget du selv vil lave, og ikke mindst hvordan? Men også, om du ønsker hjælp fra professionelle, eller har brug for at generere rapporter.
Det kan hurtigt blive meget komplekst, så derfor finder du i nedenstående boks en række udsagn, så du kan finde den strategi, der i øjeblikket tiltaler dig mest.
Dermed også sagt, at det er muligt at ændre strategi undervejs.
Du kan eksempelvis finde ud af:
- At gøre det 100% selv, er alt for tidskrævende, og derfor fremadrettet vælge at bruge en influencer-platform
- Eller du går fra: Gør det selv, til at købe dig til professionel hjælp fra et influencer marketing bureau
- Din rejse kan selvfølgelig også gå den modsatte vej, hvor du starter med at få professionel hjælp til at finde influencers og lave dine kampagne, og så på sigt, at oprette en intern afdeling, hvor I selv håndterer influencer marketing
Så i nedenstående boks kan du se dine muligheder. Derudfra skulle du gerne kunne vælge en strategi, som både vil passe til din tid - dit marketingbudget og antallet af influencers, som du skal bruge.
Prøv at bruge de forskellige udsagn som inspiration til dit valg af strategi:
Strategi 1 | Strategi 2 | Strategi 3 | Strategi 4 |
Jeg har masser af tid | Jeg vil gerne spare tid | Jeg har ikke tid | At lave rapporter, synes jeg er tidskrævende |
Jeg vil selv gøre mine erfaringer fordi, så lærer jeg mest muligt |
Jeg vil gerne se resultater, før jeg hæver mit budget |
Jeg har råd til at betale et bureau, der har specialistviden |
Performance based marketing er vigtig for mig og mine kunder |
Jeg tvivler på, at influencer marketing er noget for mig | Jeg starter med få influencers, men skal måske bruge flere | Jeg er klar til at ændre mit marketing-mix, og vil gerne skalere projektet | ROAS, Engagement rate og CAC er termer, som jeg kender og forstår |
Jeg har et lille budget, og det vil gøre ondt, hvis jeg ikke får succes med det samme | Har brug for en job-skabelon, så jeg får det hele med, og kan undgå faldgruber | Rapporteringssystemet skal have en funktionalitet, så man kan se historiske statistikker på influencerne | |
Jeg skal ikke bruge ret mange influencers | Jeg vil gerne teste forskellige influencers | ||
Ingen kender min branche, bedre end jeg | Jeg ved ikke, hvordan jeg finder influencers | ||
Er du stadigvæk lidt i tvivl, eller blot ønsker noget gratis sparring, er du velkommen til at kontakte os: