Hvad er influencer marketing

Hvad er influencer marketing, og hvordan laver du det bedst, så du får den bedste effekt? Det ser vi på her. Det vil sige: Hvis du læser hele artiklen så vil du få indsigt i, helt overordnet, hvad influencer marketing er; Hvilke influencers du skal vælge, og hvad det koster at bruge influencers til dit salg og din markedsføring.

Lad os starte med definitionen af influencer marketing:

Influencer definition

Influencer marketing udspringer af begrebet: Influencer (også kaldet: Influent, på dansk) kan defineres som følger:

En influencer er en person, der har indflydelse på andre personer. I en social media kontekst er en influencer en person, som har mange følgere på de sociale medier såsom: Instagram, YouTube og Twitter.

Og det er vigtigt at vi fokuserer på de sociale medier i denne sammenhæng, for selvom politikere også er influencere, og politikerne er på de sociale medier, så er det ikke denne type influencere, som vi vil se på her. Det skyldes, at vi specifikt vil fokusere på markedsføring af dine produkter og services.

Ole Holdgaard er også underviser i influencer marketing

Kursus i influencer marketing

Hvis du aldrig før - eller kun få gange, har prøvet at skabe salg og god markedsføring via influencere, så er dette lille minikursus lige noget for dig. Her kommer du på en kort, men lærerig rejse, hvor du får en let forståelig introduktion i, hvordan man arbejder med influencer marketing, og undgår de værste fejl.

De 4 moduler indeholder:

  1. En forståelse for, hvad influencere er, og hvad de kan gøre for dig i forhold til salg og markedsføring

  2. Her er der fokus på, hvorfor influencer marketing har taget Danmark med storm
  3. Der 4 primære typer influencers, som du skal lære at kende. Faktisk er der 5, men den 5. bruges kun i få tilfælde
  4. Hvem har lyst til at begå fejl - hvis fejlene ellers kan undgås? Det er vigtigt, at du føler dig tryg, når du starter med at lave influencer marketing. Så i dette modul bliver du klædt på til at undgå de værste fejl, som vi tidligere har set.

Til alle moduler er der gode eksempler, så du vil føle dig inspireret.

Hvem er målgruppen for kurset?

Kurset i influencer marketing er ideelt for dig, hvis du er:

  • Studerende
  • Selvstændige (eller gerne vil være det)
  • Du arbejder (eller gerne vil arbejde) med marketing
  • Du tror på, at de sociale medier er fremtiden

Hvordan deltager jeg i kurset?

Kurset foregår via Facebook. 

  1. Når du har tilmeldt dig, så bliver du skrevet på en venteliste (du kan som udgangspunkt regne med, at der er ét kursus pr. måned)
  2. Du får en email, når kurset går igang. Her får du alle de praktiske informationer.

Så det er super let.

Og, nåh ja - det koster dig selvfølgelig ikke en krone.

Det eneste du investerer med, er din email-adresse, og du kan til enhver tid framelde dig vores email-liste igen.

Hvordan tilmelder jeg mig?

Også her, er det super let.

Det eneste du skal gøre er, at du skal udfylde en formular med:

  • Dit navn
  • Din email-adresse

og så klikke for at tilmelde dig det næste kursus.

Det gør du ved at klikke på denne knap:

Tilmeld mig nu >>

 

 

Kursus

 

Social media influencers

Social media influencers er som nævnt influencers, der har mange følgere på Instagram og Twitter, eller hvis vi taler om YouTube, så hedder følgerne: Abonnenter. Influencer marketing kan også laves via andre sociale medier, eksempelvis Facebook. Hvert socialt medie har sine fordele og ulemper, som ret beset kan både afhænge af, hvilket brand du gerne vil have markedsført, og hvilken målgruppe, som du gerne vil markedsføre dit produkt overfor. 

I følgende eksempel er der tale om en tyk stereotyp, så der er på ingen måde tale om diskrimination af hverken det ene eller andet køn.

Eksempel:

Lad os sige, at dit produkt er en drone. Vi tager i eksemplets magt udgangspunkt i, at det primært er mænd, som gerne vil styre flyvende droner. Nogen vil måske gå så langt at sige, at der er tale om voksenlegetøj for mænd. I dette tilfælde tænker du, hvilket medie er bedst for mig? Og hvor får jeg mest for mine penge?

1) Twitter

Kan Twitter bruges med succes? Twitter er ikke et visuelt medie, så det vil kræve, at du finder en meningsdanner indenfor droneteknologi for, at det vil give mening for dig, at lave marketing via Twitter. 

2) Facebook

Der er fine segmenteringsmuligheder i forhold til: Alder, køn, interesser osv. Dertil kommer, at en influencer kan lave en kort introduktionsvideo til sin blog om droner, så ja Facebook kan være et fint medie for dig i denne sammenhæng.

3) Instagram

Lad os sige at en influencer har 30.000 følgere. Så er det interessant for dig at vide, hvem er disse følgere? Vælgere du at bruge Enterprise-modellen via Loggershut.dk, så vil du kunne få hjælp til at få denne viden, men mere om det senere i denne artikel. Da Instagram bliver brugt af flere kvinder end mænd, kan resultatet af en analyse af følgerne til influenceren måske være, at 80% af følgerne er kvinder. 

Det vil sige, at hvis vi går ud fra, at ingen kvinder gider at købe en drone, så har denne influencer reelt kun 6000 følgere, som kan have din interesse.

Men Instagram er også for mænd, og der kan laves stories, som kan være interessante for dig, hvis du gerne vil bruge Instagram til at markedsføre dit produkt.

4) YouTube

På YouTube er der en del mænd, som er glade for gadgets og teknik generelt, samt gamers. Du kan helt sikkert finde en influencer, som enten generelt tester ny teknik, eller helt specifikt er vild med droner. Uanset hvad, så vil influenceren være passioneret i forhold til teknik, og målgruppen vil alt andet lige være flere mænd end kvinder. 

Skulle der have sneget sig nogle kvinder i influenceren's netværk, så er det kun en fordel for dig. Da en kunde for dig, er en kunde uanset køn, hår- eller hudfarve.

Vil du gerne se mere om, hvordan du finder influencerne, kan du klikke her:

 

Influencer marketing via Instagram

influencer marketing

Mode influencer

dansk influencer marketing

Stemningsfyldt influencer marketing

danske influencers