Hvad er digital marketing

Hvad er digital marketing og hvad betyder digital marketing? Digital marketing er paraplyen for en lang række discipliner indenfor markedsføring. 'Digital marketing' refererer til brugen af mange forskellige former for digitale kanaler, uanset om den digitale platform er online eller offline. Digital marketing begrænser sig derfor ikke kun til platforme, som har direkte adgang til internettet. Eksempelvis kan man som forbruger godt blive præsenteret for en reklame i en app, som er downloaed, og dermed ikke er online.

Denne artikel vil derfor være med til at fjerne en lang række misforståelser indenfor marketing, idet termer bliver brugt og misbrugt i forskellige sammenhænge.

Du vil via denne artikel få en god guide og forståelse indenfor følgende emner:

Hvad er digital marketing?

Hvad er online marketing?

Så lad os starte med det første, nemlig: Hvad er content marketing?

Content marketing

Content marketing er det man kalder for inbound marketing. Modsat traditionel markedsføring såsom: Aviser, tv-reklamer og out of home medias (OOH), så skriger content marketing ikke i en megafon ud til alle og enhver, blot fordi, at de tilfældigvis har åbnet for et tv-program på et givent tidspunkt.

Derimod er content marketing vejledende, informativt og relevant for den enkelte forbruger. Men content marketing kan være tidskrævende at producere. En god måde på undgå blive træt af at lave godt content til dit website eller til dine social media platforme er ved, at få andre til at lave godt indhold for dig. Det kan du eksempelvis gøre via digitale influencers, som vi ser på i et af de kommende afsnit.

Vælger du at bruge en eller flere influencers til at skabe godt content for dig, så kan du opnå en troværdighed og en kreativitet, som du ikke selv kan skabe. Det skyldes, at influencers er gode til at skabe relevant og informativt indhold til deres følgere, henholdsvis abonnenter, hvis det er youtubere, som vi taler om. Du bliver derfor ikke eksperten, der fortæller om dit produkt. Det gør derimod influenceren. Og influencerens følgere, har netop købt ind på den premis, at influenceren er eksperten, og ikke dig.

Content as a Service

Content as a service (CaaS), også kaldet for Managed Content as a Service (MCaaS) er en platform, hvor du let kan få adgang til content via en abonnementordning. Eksempelvis hos content marketing platformen: Loggershut, kan du få direkte kontakt til en lang række influencers indenfor forskellige: Livsstile, aldre, medier, og forskellige køn. Det gør det let for dig, at finde relevante influencers, som vil være god til at skabe kreativt indhold for dig, som du kan bruge i din markedsføring.

Dansk influencer marketing platform

Når du er i dialog med influencerne om at skabe content til din markedsføring, så skal du allerede i dit script til influencerne gøre opmærksom på i hvilken periode, at du ønsker at kunne bruge influencerens content. Derved har du ophavsretten til det indhold, som influenceren har skabt.

Vil du gerne læse mere om at skabe godt indhold til brug i din markedsføring, kan du fortsætte din læsning her: Content marketing

Video marketing

Video marketing er rigtig godt, specielt hvis der er en eller flere personer i videoen, eller alternativt dyr, som kan være med til at højne antal sete minutter i videoen. Sagt på en anden måde: Videoer, der viser virksomhedsbygninger udefra for at vise, hvor stor en virksomhed, der er tale om, virker ikke længere, med mindre man gerne vil vise den idylliske natur, som virksomheden er omgivet af.

Som seer, vil vi have passion, intensitet og glimt i øjet, for at blive grebet af en video. Det kan man ikke just sige, at en video af en virksomhedsbygning skaber. 

Det handler om at skabe interesse for dit brand, dine produkter og dine services. Bruger du ikke allerede video i dag, så er det på høje tid, at du kommer igang - ellers overhaler din konkurrent dig indenom. Video bør derfor være en væsentlig del af din digitale marketing strategi.

Digital marketing strategi

Når du udarbejder din digitale marketing strategi, som eksempelvis kan dække over dit valg af:

  • Social media platforme
  • Hvordan du skaber godt content
  • Valg af medie såsom video, tekst, podcast osv.

så er der også en række andre faktorer, som det er godt at have styr på, eksempelvis:

  • Hvem er din målgruppe?
  • Din foretrukne persona, så du ved, hvordan du skal tale til din målgruppe
  • Hvilke mål er vigtige for dig?
    • Salg af et givent produkt eller service
    • Tilmelding til nyhedsbreve eller event
    • Test af produkt, eksempelvis testkørsel af bil
  • Hvad er dine Unique Selling Points (USP)? Det vil sige: Hvad gør dit brand helt unikt i forhold til dine konkurrenters produkter?

Digital influencers

Vi var lidt inde på det i afsnittet om: Content og CaaS. Det vigtige punkt er derfor at tænke influencer marketing ind som en del af din markedsføringsstrategi. Influencer marketing er en markedsføringsform, hvor personer med inflydelse overfor deres følgere eller abonnenenter, målrettet fortæller om services og produkter, som influencerne selv udvælger. Derved skabes en høj grad af autencitet. 

En af grundende til, at digitale influencers virker så godt, er fordi, at influencerne over tid har gjort sig fortjent til at have en lang række følgere. Du skal ikke nødvendigvis vælge de influencers der er størst. Hvorfor kan du læse mere om her: Micro versus megainfluencers.

En digital influencer kan derfor være din genvej til at skabe troværdigt indhold, og vælger du de helt små nano influencers, så kommer du ud til en meget specifik målgruppe, hvilket du kan læse mere om her: Hvad er en nano influencer?

Alternativt, se denne korte video om influencer marketing:

Digita

Digital markedsføring kursus

Det hele kan godt virke lidt overvældende, når man træder ind i den digitale marketing verden. Derfor har Loggershut udviklet to services, som kan hjælpe dig rigtig godt på vej. Det ene er et digitalt markedsføringskursus, og det andet er i det tilfælde, hvor du ønsker fuld service via et digitalt bureau. Så lad os starte med at at se på dine muligheder, hvis du selv ønsker at arbejde med influencer marketing, men ikke lige føler, at du er en verdensmester endnu.

Et digitalt markedsføringskursus vil eller kan være ret omfattende idet digital som beskrevet ovenfor vedrører rigtig mange discipliner. Et sådan kursus kan derfor både være omfattende, uoverskueligt og dyrt. Men det ønsker vi jo ikke!

Så vi har i stedet for valgt at fokusere "kun" på én ting, og det er influencer marketing. Til gengæld går vi i dybden med influencer marketing i vores online kursus. Det er et kursus i digital markedsføring, som indeholder følgende emner:

Hvad er influencer marketing? Din salgs- og markedsføringsstrategi Hvad skal du gøre nu? (En handlingsplan)
Forskellige typer af influencers Muligheden for at genbruge materiale Kampagneplan, så du ikke glemmer noget
Sociale medier - fordele og ulemper Dine prisforhandlinger med influencerne Best practice indenfor influencer marketing
Faldgruber indenfor influencer marketing Hvordan måler du salget? Hvordan ser en rapport ud?

Har du lyst til et sådan kursus, så klik her:

Digital influencer agency

Den anden service som Loggershut tilbyder, og som kan hjælpe dig rigtig godt på vej, er en fuld service løsning.

Men før du vælger et digitalt influencer agency, så skal du være klar over følgende fordele og ulemper:

Fordele
Det er tidsbesparende idet, at det er det digitale influencer agency, som overtager styringen af dine kampagner

Du skal ikke vide alt, når du bruger et digitalt influencer agency. Her har du eksperter ved din side hele vejen fra:

  1. screening af influencers
  2. dialogen med influencerne
  3. gennemførelse af kampagnen
  4. opfølgning på at markedsføringsreglerne bliver overholdt
  5. statistikker på effekten af kampagnen
Ulemper
Der er tale om et influencer netværk, hvor en agent sidder som mellemled. Derfor bliver influencers, der er fundet via et digitalt influencer agency, alt andet lige en dyr løsning
Du opnår ikke selv, at lære eller styre detaljerne i en influencerkampagne, så du kommer heller ikke til at spare penge på sigt. Virker det hele lidt overskueligt, så prøv at spørge en af dine unge medarbejdere, om de kunne tænke sig, at lave en "gør-det-selv" kampagne, hvorved viden forbliver i din afdeling eller virksomhed

Så anbefalingen herfra er: Prøv at gøre det selv, så du lærer mest muligt om hele processen, og de muligheder der ligger i at bruge influencers til din markedsføring. Og så er der selvfølgelige den fordel, at du sparer penge, ved at gøre det selv. Du kan prøve det helt gratis, uden at oplyse dit kreditkort:

 

Hvad er online marketing

Hvordan er online marketing og hvordan fungerer online marketing? Online marketing er en niche i den digitale markedsføring. Med ’niche’ menes ikke en lille del, men en del, som du med fordel kan bruge specialister til at håndtere, hvis du ikke har interne ressourcer til dette. Online marketing dækker over en række subkategorier, blandt andet:

  • Søgemaskineoptimering (SEO)
  • Pay Per Click (PPC) også kaldet Search Engine Advertising (SEA) annoncering
  • Display markedsføring
  • Social media marketing

Definition på SEM:

"Kombinerer du organisk SEO med SEA annoncering, så har du det man kalder for: Search Engine Marketing (SEM)"

Dermed også sagt, at SEO og SEA er to forskellige decipliner. Eksempelvis så kan du ikke forvente, at dine organiske søgeresultater bliver bedre, blot fordi, at du annoncerer via Google Ads, eller Bing.

Vi vil her ikke gå i dybden med alle kategorierne, men blot slå fast, at online marketing domineres af to mastodonter, nemlig Google Ads (PPC) og Facebook (Social media marketing). Faktisk taler man om, at der hersker et duopol indenfor online marketing.

Måske tænker du, hvad så med YouTube og Instagram? Det forholder sig sådan, at YouTube ejes af Google, så du kan via Google Ads annoncere på YouTube. Og ligeledes, så ejes Instagram af Facebook, så via din Facebook annoncekonto, kan du også vælge at markedsføre dine produkter eller services via Instagram.

Digital Marketing skaber dynamik
Digital Marketing skaber dynamik

Digital marketing bureau

Et digitalt marketing bureau kan være en god idé for dig, der ikke har interne medarbejderressourcer til at løfte SEO, PPC og analyseopgaverne. Ikke mindst data og brugen heraf er og bliver helt centrale i fremtiden, når vi taler online og digital marketing. Bureauer, der tilbyder marketing automation og AI har allerede gjort deres indtog på markedet. 

Hvad der er værd at betale for, handler ud over relationen også om reel sund fornuft. Hvem vil du låne nøglerne ud til dit hus? Det er i denne sammenhæng vigtigt, at du ikke lader det digitale marketing bureau oprette dine Google Analytics, Facebook, Instagram og YouTube konti med videre. For, er du ikke ejer af dine egne konti, har det digitale marketing bureau en stærk forhandlingssituation, hvis du gerne vil ud af et samarbejde, som ikke fungerer i praksis.

Nedenfor ser du nogle eksempler på, hvad digitale influencers kan lave af godt content:

 

Digital marketing på Instagram

hvad er digital marketing

Digital influencer viser produkter

digital marketing eksempel

Influencer viser digitalt produkt

influencer viser digitalt produkt