Nano influencers

Nano influencers, eller de såkaldte mini influencers, er en smule større - end pico influencers, der har op til 500 følgere.

Definition:

"En nano influencer er kendetegnet ved at have mellem 500 og 1.000 følgere eller abonnenter på deres sociale medie profil"

 

Hvad er en nano influencer ?

En nano influencer har en række fordele, når det gælder influencer marketing. Lad os se på, hvad det er:

Nærværende indhold

En nano influencer laver posts om, hvad influenceren har på hjertet. Er nano influenceren en outdoor type, så kan det være alt fra, hvordan man får våde vandresko tørre, til hvordan en ny gadget gør, at livet i det fri bliver lettere. Alle følgerne har købt ind på denne præmis, ellers fulgte de ikke nano influenceren. Derfor vil du via et samarbejde med en nano influencer komme ud til en relativt lille niche målgruppe, men en helt unik målgruppe, som via traditionel reklame ikke ville være let at nå, eller ville være meget dyr at nå.

Høj grad af troværdighed

Når en nano influencer siger noget, så er det til en lille gruppe af følgere, som kan betragtes som online venner. Det gør, at nano influenceren har en høj grad af troværdighed. Det svarer til, at din mor eller din bedste ven eller veninde fortæller dig om et produkt eller en service. I det tilfælde har du som modtager af budskabet dine parader helt nede, og vil lytte eftertænksomt til budskabet.

Specifikt content til målgruppen

Når gruppen af følgere eller abonnenter (YouTube) er lille, så er det også lettere for nano influenceren at lave godt content til sin målgruppe. Hvor store macro eller mega influencers taler til masserne og dermed skyder med spredehagl, så har nano influenceren den klare fordel, at en post kan komme fra hjertet. Det rammer spot on følgerne, som føler at budskabet fra nano influenceren er nærværende og kan bruges med det samme.

Øjeblikkelig respons

Nano influencers føler alt andet lige en højere grad af passion overfor sit indhold og sine posts. Det vil sige, at du kan forvente, at nano influenceren interagerer med sine følgere, og er klar til at svare på spørgsmål om dit produkt, hvis du har klædt nano influenceren godt nok på. Derved er det ikke dig og dit brand, som fremstår belærende, men nano influenceren, som vejleder sine følgere, hvilket virker meget bedre.

Billig content skaber

I sagens natur, så er en mini influencer billigere end en macro eller mega influencer. Du kan derfor have den positive sideeffekt, at du via nano influenceren får skabt noget personligt og troværdigt content, som du kan, ved nano influencerens accept, genbruge på andre social media platforme. Eksempelvis Facebook og via retargeting. Her kan du læse mere om, hvordan du via influencers skaber god: Content marketing

Lokalt forankret

Som udgangspunkt kan du regne med, at alle influencers starter med at få deres venner som følgere. Det gælder derfor også for mini influencers. Da vennerne findes i nærmiljøet, betyder det dermed også, at følgerne findes lokalt i forhold til nano influencerens bopæl. Jo flere følgere, jo længere væk kan man regne med at komme fra nano influencerens bopæl.

Har den lokale forankring stor betydning for dig, så skal du altid lige tjekke, om denne forventning holder stik. Det gør du ved at bede nano influenceren om statistikker på nano influencerens målgruppe. Ved mini influenceren ikke dette, kan du henvise til denne link om: Sådan laver du en Instagram virksomhedsprofil

nano influencers

 

Hvad er en nano influencer ikke ?

Nu, hvor vi har gennemgået, hvad en nano influencer er, kan vi også lettere tale om, hvad en nano influencer ikke er:

Ingen kendthedsfaktor

En nano influencer har ingen kendskabsgrad i den offentlig debat eller i medierne generelt. Dermed får du via en nano influencer ikke den effekt, at en VIP tager dit tøj på, når der er præmiere på en ny film, hvor alle de kendte bliver fotograferet på den røde løber.

Ekspertgodkendelse

En mini influencer kan godt være ekspert på sit område, eksempelvis indenfor outdoor, som vi var inde på tidligere i denne artikel. Men en nano influencer kan ikke som en kendis give en blåstempling af dit produkt, som vi kender det fra bilreklamer og andre dyre varemærker.

Ingen breaking news

Når en nano influencer laver en post eller en video, så er der ikke tale om breaking news. Det er en nyhed målrettet en relativt lille gruppe af følgere, og ikke andre. Derfor skal du ikke bruge en nano influencer til at promovere store events. Har du derimod et event, målrettet en lille med passioneret skare, så er nano influencers interessante for dig.

Mange følgere

Med mini influencers når du ikke ud til masserne. Hvis det heller ikke er dit mål, så kan du lige så godt spare dine penge, og bruge en nano influencer i stedet for.

Vil du gerne se mere om, hvad influencer marketing er, så kan du se denne korte video:

 

Mini influencer marketing

Det er let at komme igang med mini influencer marketing. Vælger du at bruge Loggershut som platform til at finde dine mini influencers, kan du blot søge efter influencers, som har 1.000 eller færre følgere. 

Efter du har lavet din segmentering, laver du et jobopslag, som mini influencerne vil svare på, såfremt, at der er interesse. På den måde kan du let finde ud af, hvor der er et match imellem dig og mini influencerne. 

Du kan selvfølgelig også vælge den variant kun at kontakte de mini influencers, som du manuelt har udvalgt via Loggershut.

Sådan gør du:

Find micro influencers

Nano influencer Danmark

Nano influencers i Danmark er der mange af, men de kan, på grund af deres størrelse, være svære at finde, med mindre du bruger en influencer marketing platform. 

Du må påregne, at jo mindre din niche er, som du gerne vil målrette, jo sværre kan det være at finde den eller de ønskede nano influencers. Men igen, så er tricket for dig, at bruge en influencer marketing platform. 

Eksempler på danske nano influencers kunne være:

 

Sports mini influencer

Sports mini influencer

High tech nano influencer

high tech nano influencer

Nano influencer på Instagram

nano influencer på Instagram