Influencers Danmark

Influencers i Danmark er blevet kæmpestort. Både i antal af influencers samt virksomheder, organisationer og marketingbureauer, som bruger influencers til marketing. Traditionel push marketing virker ikke så godt som det har gjort. Til gengæld så er influencer marketing i Danmark blevet det nye sort. Det vil sige, at det er smart og effektivt. I næste hovedafsnit går vi lidt dybere i forhold til, hvad "influencer" egentlig betyder, men lad os først lige se på, hvad influencers kan skabe af værdi for din danske markedsføring: 

Influencer marketing

  • Høj grad af troværdighed og autencitet
  • Du kan vælge lokale influencers, eller influencers der dækker hele Danmark
  • Høj grad af engagement blandt følgerne - specielt hos micro-influencerne
  • Dine reklamer er relevante for influencernes følgere
  • Du kan vælge imellem kategorier, som bedst passer til dit produkt eller dine services
  • Du kan sætte turbo på din markedsføring i forhold eksempelvis et event, eller strække din kampagne over lang tid

Hvad betyder influencer på dansk 

Diffinitionen på en influencer er:

En influencer er en person, som har en indflydelse på andre personer.

På dansk oversættes ordet en 'influencer' til: En influenter. Influenter kan derfor have stor indflydelse på deres følgere, eller abonnenter - hvis vi taler om YouTube.

Influenterne kan rykke holdninger og skabe følelser hos deres følgere, idet at influenterne har skabt en troværdi profil, selvom influenterne ikke personlig har mødt deres følgere. Blandt influenterne skelner man mellem micro og mega influenter. Hvilken type influent du vælger, kan afhænge af dit budget, tidshorisont og den tid du ønsker at bruge på din influenter marketingkampagne. 

Vælger du at bruge influenter websitet Loggershut, så har alle influenterne gennemgået en kvalitetssikring, før du får adgang til influenterne. På den måde sparer du tid, da det grove sorteringsarbejde allerede er gjort, og du ved, at influenterne på Loggershut.dk reelt er interesseret i at markedsføre services og produkter til din fordel.

Ole Holdgaard er grundlægger at Loggershut, og som så mange andre gode idéer her i verden, så blev idéen skabt ud fra tankegangen, at det her problem må kunne løses, så det vil blive lettere at få adgang til danske influencers, der ønsker at tjene penge via deres sociale medier. Ole blev nemlig hurtigt træt af at bruge store mængder tid på at finde influenter på egen hånd. Derfor blev Loggershut udviklet, og Danmark har taget mod konceptet med kyshånd, da Loggershut skaber værdi - både for de danske influenter og virksomheder. 

Danske influencers

På influencer websitetet Loggershut.dk er der mange danske influencers - både micro influencers og influencers med mange følgere, eller abonnenter - hvis vi taler om YouTube. De danske influencers har lagt sig i den kategori, hvor influenterne synes at de bedst kan markedsføre dit produkt eller din service. Kategorierne, der kan vælges imellem er blandt andet: Sport, skønhed, underholdning, kunst/musik/humor/bøger/litteratur og gadgets/gaming/teknologi, men også livsstil.

Livsstil kan dække over flere ting, hvorfor livsstil er opdelt i underkategorierne: 

Mode Interiør og design
Skønhed Rejser
Mad Hobby
Kæledyr Hus og have
Forældre Transportmidler
Udendørsliv  

 

Så det gør det let for dig at lave den indledende segmentering, så du finder de danske influencers, som passer til dit brand eller event, henholdsvis din virksomhed, organisation eller service.

Influencers i Danmark

Men for at gøre det endnu lettere for dig, at vælge de for dig bedste danske influencers, så kan du også vælge, hvilket eller hvilke medier, som du ønsker at bruger til din branding. De to største sociale medier, når vil taler influencer marketing, er: YouTube og Instagram. 

Youtubere og instagrammere har hver især deres fordele og ulemper, hvilket vi ser på her:

Danske Youtubere

Danske youtubere har følgende karakteristika:

Fordele
Den mest brugte søgemaskine blandt unge
Længerevarende videoer i forhold til Instagram stories
Man ser som regel mange videoer, når man er på YouTube
Det er let at komprimere meget information i en relativ kort video
Let for youtuberen at virke naturlig og skabe en relation til seerne
Toneleje og gestikulering kan bruges til at underbygge pointer eller udsagn
Statistikker via Google Analytics
Youtubere kan lave undertekster - er godt da mange videoer bliver set uden lyd på
Ulemper
Dyrere at producere end Instagram posts og stories
Færre seere vælger at blive YouTube abonnementer, i forhold til at blive følgere via Instagram
Reklamer fylder en del på YouTube i forhold til på Instagram

 

Danske instagrammere

Ser vi på danske influencers på Instagram, er der følgende fordele og ulemper:

 

Fordele
Visuelle fotos i kombination med en forklarende tekst er optimal
#dit-brand giver dit brand mere styrke og længere holdbarhed
Detaljerede statistikker, når influenceren har en Instagram business account
Følgere på Instagram er langt mere flittige til at kommentere, synes godt om og dele indhold i forhold til eksempelvis Facebook, som efterhånden er blevet lidt old school
Influenceren kan bruge geotags og dermed let vise, alle de fotos, som relaterer til din lokation
Du kan skabe knaphed og dermed incitament til at få influencerens følgere til at købe dit produkt ved, at bruge Instagram stories, som kun vises i 24 timer, før videoen automatisk bliver slettet igen.
Det er let at redigere via filtre, indsætte badges og sjove elementer, eksempelvis emojis
Ulemper
Specielt de små instagrammers har brug for tid, før de finder deres egen stil
Dårlige fotos har ingen nævneværdig effekt
Rektangulære fotos viser ikke alt og kan virke sjuskede
Langt fra alle influencers oplyser email-adresse

 

Micro influencers Danmark

Micro influencers fra Danmark giver dig mange fordele, eksempelvis:

  • For det samme budget kan du få væsentlig flere micro influencers, i forhold til, hvis du køber det større mega influencers
  • Engagement raten er generelt bedre hos micro influencers sammenlignet med mega influencers
  • Micro influencerne er ofte ivrige for at vise, at de kan lave et godt resultat som influencer
  • Du er måske den første som sender et produkt i bestemt kategori til micro influenceren, så glæden er stor, så du får maksimalt udbytte i forhold til markedsføring

Lad dig ikke forblænde af influencers med mange følgere. De store influencers kan være gode, men der er også risiko for at de ikke er. Fokuser i stedet for på engagement raten, som beskriver interaktionen mellem influenceren og følgerne, mål på antal delinger, kommentarer og synes godt om.

De god micro influencers kan være svære at finde via #hashtags eller i fora. Vælg i stedet for et influencer netværk, hvor det hårde arbejde er gjort for dig. En faldgrube er her at bruge et influencer netværk, som er baseret på crawling af internettet. Her er der nemlig stor risiko for, at du for kvantitet, frem for kvalitet. Gå i stedet efter en udbyder såsom Loggershut.dk, hvor du får adgang til micro influencers, som er blevet scannet manuelt af en person, og ikke fundet via en internet robot. Herved får du også adgang til alle de relevante data, og kan kommunikere direkte med micro influencerne.

Influencer Marketing Manager
Skab dynamik via influencers i Danmark

 

Dansk mester i cykelcross + 3. plads ved OL

influencers danmark

Miss Danmark deltager

dansk influencer

Dansk svømmer som har deltaget i EM

danske influencers