Influencer pitch
Denne artikel fokuserer kun på influencer pitches set fra en virksomheds eller et brands synspunkt.
Er du influencer, så skal du derimod klikke her: Bliv influencer
Repræsenterer du en virksomhed eller et brand, så har du måske allerede gjort dig nogle erfaringer med influencer marketing, eller også har du lyst til at lave din første influencer kampagne. Uanset hvad, så gælder det nu om at lave et godt influencer pitch. Hvorfor, det ser vi på som det første:
Undgå fejl med et Influencer pitch
Det er helt i orden at lave fejl. Man skal blot ikke lave den samme fejl om og om igen. Det er en kliché, men ikke desto mindre, så er de virkelig godt, at du giver dig tid til at læse denne artikel, for så minimerer du risikoen for, at enten du eller influencerne bliver misforstået. For det er i det usagte ord, at der kan opstå mange misforståelse.
Skriver du eksempelvis ikke, at du gerne vil genbruge det af influenceren lavede content, og i hvilken periode, så har du brugt kreativt content på en ikke lovlig måde. Så faldgruben er i dette tilfælde at være transparent om hensigten i et samarbejde.
Det er også vigtig for influenceren, at du klart fortæller, hvad du forventer. Derved kan du undgå en masse skriverier frem og tilbage, for at influenceren forstår din målsætning for denne marketingkampagne. Omvendt så skal du som virksomhed eller brand ikke give influencerne en spændetrøje på. Eksempelvis sige 10 ting, som de ikke må. Det er dog helt fair at sige, at influenceren ikke for nylig må have lavet et influencer samarbejde med en af dine konkurrenter, eller nævne din konkurrent i influenceren's post, story eller video.
I stedet for at fokusere på alt det, som ikke er godt at gøre, så lad os fokusere på: Hvad er et godt influencer pitch?
Influencer pitch skabelon
Før vi når til, hvad et godt influencer pitch skal indeholde, så lad os lige gennemgå processen, idet at du i din segmentering allerede vælger om du eksempelvis vil have influencers i en eller flere af følgende kategorier:
Forældre |
Hobby |
Hus og have |
Interiør og design |
Kæledyr |
Mad |
Mode |
Rejser |
Teenageliv |
Transportmidler |
Udendørsliv |
Skønhed |
Sport og fitness |
Teknologi og gadget |
Underholdning og musik |
Litteratur og kunst |
Du kan også i segmenteringen vælge:
Antal følgere |
Køn |
Alder på influenceren (ikke følgerne) |
Medie (YouTube, Instagram osv.) |
Vi kan tage Loggershut.dk som eksempel:
- Du klikker på: Find influencer og laver din segmentering
- Klik på: Opret annonce
- Du udfylder din annonce, som svarer til dit influencer pitch. Dette sender du til influencerne, og de influencers, som er interesserede, vender retur til dig.
Og hvad er et godt influencer pitch så? En skabelon findes allerede i Loggershut, hvis du laver: En gratis test-konto.
Men ellers kan du følge denne skabelon:
Din segmentering er er grov segmentering, så du skal i dit influencer pitch gøre det endnu mere klart, hvem du søger. Eksempler:
- Du har valgt: Forældre, i din segmentering. Men det siger ikke noget om, om denne forældre influencer har en baby, en toddler (12-36 måneder gammel), et barn som er på vej til, eller allerede går i skole. Afhængigt at dit produkt, så kan du skrive: Vi søger influencers, som har børn i alderen...
- Mode er mange stilarter, så skriv, hvilken stilart, som du specifikt søger
- Hvor influenceren bor, kan godt have måske betydning for dig. Vær specifik hvis du eksempelvis har et event på en bestemt lokation, og du gerne vil, at influenceren bor i nærheden
Andre væsentlig punkter til din overvejelse er:
Kampagneperiode (r) |
Skriv i hvilken periode, evt. kampagneperioder, som du ønsker at influenceren skal lave et post for dig |
Skriv også i denne sammenhæng, hvis du vil genbruge det materiale som influenceren har lavet, på andre sociale medier, og i hvilken periode |
Hvad får influenceren? |
Er der tale om betaling i kroner, gavekort (værdi) eller produkter (værdi) |
Hvis du tilbyder affiliate, så skal du skrive, hvad influenceren får, og hvordan processen er |
Hvordan får influenceren produktet? |
Hvordan får influenceren det produkt, som der skal vises i influencerens post, video eller story? |
Instagram business profil |
Har du brug for statistikker efter endt marketingkampagne, så skriv, at det er et krav, at influenceren har en Instagram virksomhedskonto, hvis det er Instagram, der er tale om som medie |
Antal posts |
Skal influenceren kun lave 1, eller skal der laves eksempelvis 2-4 posts i influenceren's feed, og/eller det samme antal stories på Instagram? |
Konkurrerende produkter |
Skriv, hvis influencerne ikke må have været influencer eller ambassadør for et konkurrerende produkt. Pas på med ikke at lave konkurrenceklausuler i en lang periode idet, at du skal betale influenceren for at have en konkurrenceklausul. Ligesom i en almindelig medarbejderkontrakt |
Sletning af content |
En del influencers har hang til lejlighedsvis at rydde op i deres feed. Skriv derfor gerne, at opslaget ikke må slettes efter endt kampagneperiode |
Hashtags |
Angiv med hvilke #hashtags, at influenceren skal lave sit opslag |
Som du nok fornemmer, så kan der være en del faldgruber i denne sammenhæng. Men fortvivl ikke. Øvelse gør mester, og følger du ovenstående influencer pitch skabelon, så er du rigtig godt på vej til at få succes med dine influencer marketingkampagner.