Inbound marketing

Inbound marketing er en effektiv måde at få dine potentielle kunder igennem salgstragten og dermed også kunderejsen til din butik eller webshop. Så lad os se på:

Vi starter med definitionen, så vi har det samme udgangspunkt:

Hvad er inbound marketing

Definition:

"Ved hjælp af informativt content motiveres potentielle kunder til at fortsætte kunderejsen"

Kodeordet her er: Informativt

Hvorfor det, tænker du måske. Det skyldes, at vi i dag i høj grad laver online research, før vi kommer hen til købsfasen i vores kunderejse. Faktisk er der undersøgelser der viser, at vi som kunder selv har lavet op i mod 70% af købsbeslutningen, før vi kommer til en webshop eller går i en detailbutik. Og hvordan vi lige på egen hånd kommer så langt som kunder skyldes, at al information på nettet er let tilgængeligt. Omvendt så er der også så meget information på internettet, at dit brand kan blive helt usynligt, hvis du ikke gør en aktiv indsats. Det er derfor med stor beklagelse at skulle meddele, at inbound marketing er rigtig godt, men også er forbundet med en del arbejde, før du kan få glæde af din indsats.

Lad os se på kunderejsen, før vi ser på, hvordan vi kan optimere dit tidsforbrug. 

Kunderejsen

Kunderejsen beskrevet via inbound marketing foregår via følgende trin:

  1. Ingen relation
  2. Besøgende
  3. Lead
  4. Kunde
  5. Ambassadør

1. Ingen relation

Når vi før et køb researcher, så gør vi det i høj grad på internettet. For som de unge siger: "Findes det ikke på nettet, så findes det ikke"! Og med nettet skal du tænke bredt. Det gælder både YouTube, som er Danmarks 2. største søgemaskine, og den allerstørste søgemaskine blandt de unge. Men også Instagram og blogindlæg er væsentlig platforme til indhentning af baggrundsviden, før man som kunde får lyst til at købe.

Derfor er det helt centralt, at du er synlig med dit brand ikke bare på én men på flere forskellige platforme. Og du skal selvfølgelig ikke ligge på side 2 i Google´s søgeresultater. Hvordan du bliver synlig på nettet, er som nævnt en tidskrævende proces, hvorfor det kan være en fordel at du får hjælp fra et marketingbureau, hvis du ikke har en marketingafdeling i din virksomhed.

Vi kommer senere i denne artikel tilbage til, hvordan du kan skabe godt content, og samtidig spare tid. Men lad os antage, at du allerede har styr på dit værdiskabende indhold og ligger godt i søgemaskinerne, så skabes der trafik til dit website.

2. Besøgende

Nu, hvor du har fået en besøgende til dit website, så har ud mindre end 6 sekunder til at overbevise den potentielle kunde om, at det er værd at bruge mere tid på dit website, ellers er den potentielle kunde væk fra dit website.

inbound marketing manager

Det er katastrofalt af to forskellige grunde:

  1. Google og andre søgemaskiner måler på tidsforbruget og den såkaldte bounce rate på dit site. Så er de besøgende hurtigt væk fra dit site, så falder dine placeringer i søgemaskinerne, da du lige har fortalt Google, at dit indhold ikke er værdiskabende for de besøgende. Derved giver du pladsen videre til dine konkurrenter
  2. Du har lige mistet muligheden for at bearbejde den potentielle kunde - både i forhold et givet produkt eller en service - men også i forhold til at blive et godt lead

Det leder os frem til, hvor skaber du et godt lead?

3. Lead

Det kommer helt an på, hvad du har brug for, for at få din potentielle kunde videre i købsprocessen. 

  • Hvis du har automatiseret dine nyhedsbreve, så en potentiel kunde blot skal sige ja tak til dine nyhedsbreve, så er et godt lead lig med at få en potentiel kundes email-adresse. Via dine nyhedsbreve kan du så følge kunden i kunderejsen. Du kan se, hvilke nyhedsbreve som bliver læst. For hvert nyhedsbrev, der bliver læst, kan du tillægge kunden mere værdi, hvilket også kaldes for: Marketing Attribution. Med andre ord, så ved du lige nøjagtig, hvornår kunden er klar til at købe, og du kan forstærke din markedsføringsindsats
  • Har du et teknisk produkt, som kræver personlig vejledning, så kan det være at telefonnummer er vigtigere for dig. Derved kan du bruge den personlige tilgang til at få fastsat et kundemøde

4. Kunde

Tillykke du har nu fået en lang række nye kunder. Men stopper festlighederne så her? Nej, selvfølgelig ikke. Det er nu, at du kan få bonus af alt dit inbound marketing forarbejde. Din kunde skal i din detailbutik eller webshop gerne købe for lidt mere, end der var planlagt hjemmefra. Ikke at du skal proppe varer ned i halsen på dine kunder, men både i en webshop og en detailbutik kan du skabe inspiration til at skabe merslag.

Nogle kunder hører til din kategori af at være kernekunder. De passer til den persona, som du har defineret til at være din målgruppe. Det kan være "Alice"

  • husmor
  • 35 år
  • småbørnsfamilie
  • kører i Peugeot
  • bor i rækkehus
  • husstandsindkomsten er 600.000 kr
  • hun er ikke-ryger
  • elsker at bage
  • lægger vægt på økologi

Alt dette spørger du ikke nødvendigvis dine kunder om i det daglige, men det kan være en rigtig god idé at spørge om via et online spørgeskema, før du lægger din marketingstrategi for det kommende år. Alternativt kan det være, at du bruger dit marketingbudget på den forkerte måde. Og hvad værre er, kender du ikke din kernekunde, så bliver det svært at kommunikere optimalt med dine kunder. Sagt lidt sort hvidt: Det er svært at sælge kød og ost til en veganer, eller at sælge bildæk til en person, som ikke har en bil.

5. Ambassadør

Lad os sige, at du nu har fundet "Alice" i din butik. Hun er online på de sociale medier, og som alle andre, så elsker hun at dele gode oplevelser på Instagram osv. Det er nu, at du får bonus med bonus på, for dit arbejde med inbound marketing.

Du spørger ganske enkelt Alice, om hun kunne tænke sig at være ambassadør for dit brand eller din butik. Vi har nemlig en tendens til at omgåes og følge andre personer, der ligner os selv. Det kan lyde kedeligt, men det er sandt.

Sagt med andre ord, så kan Alice være den perfekte eksponent, der fortæller om din butik eller dit brand til sine følgere på Instagram. Følgerne har nemlig af fri og egen vilje valgt at følge Alice. Derved bliver Alice en værdifuld influencer for dig.

Influencer marketing

Alice som fuldendte din kunderejse, og faktisk fik status af at blive brand ambassadør for dig, er guld værd. Du kan bruge Alice igen og igen til din branding, hvis Alice har lyst. Får du Alice´s accept, så kan du genbruge det content, som Alice har skabt via Instagram, eller de andre online platforme, som Alice bruger. Derved kan du eksempelvis få indhold til dine Facebook reklamer, hvor du kan lave kampagner til "Alice" målgruppen, og målgruppen der ligner Alice (lookalike audience).

Nu fik Alice status af at være brand ambassadør, men faktisk findes der en lang række personer på de sociale medier, som også kan hjælpe dig godt på vej, til at stimulere dine kunder på kunderejsen. De kaldes for: Influencers.

Med influencers kan du skabe troværdigt content, hvor det ikke er dig der er afsender af det kommercielle indhold. Dertil kommer, at influenceren rammer målrettet sine følgere (Instagram) eller abonnenter, hvis der er tale om YouTube. Derved undgår du at råbe højt i megafonen, som traditionel marketing gør. I stedet for, får du en social media influencer til målrettet at "hviske en hemmelighed" om dit brand til sine følgere.

Vil du gerne vide mere om hvordan, at du bruger influencers, kan du se nedenstående korte video, eller læse mere her: Influencer marketing

Hvad koster inbound marketing

Hvad inbound marketing koster, er det, som kalder et rigtig godt spørgsmål. Det afhænger nemlig af en lang række faktorer:

  • Ved du nok om emnet til ikke at begå dyrekøbte fejl? Hvis ikke, så tag eksempelvis et kursus i influencer marketing
  • Dit budget
  • Kan du skabe alt det gode content selv?
  • Vil du bruge et marketingbureau?
  • Hvor meget content har du ambition om at lave
  • Hvilken type content er der tale om: Tekst, video eller?
  • Skal ambassadører være en del af din marketingstrategi?
  • Vil du bruge micro- eller mega influencers?

Vælger du at gøre en del at arbejdet selv, så handler det også om, at du bruger din tid optimalt. En let måde at gøre det på, er ved at bruge en influencer marketing platform, hvis du leder efter micro-influencers.

Sådan gør du eksempelvis, hvis du bruger Loggershut.dk :

Find micro influencers

 

Eksempler på inbound marketing influencers:

 

Inbound sports marketing

Inbound marketing sport

Inbound marketing via influencer

inbound marketing via influencer

Influencer skaber godt content

inbound marketing