Hvorfor bruge influencer marketing

Hvorfor bruge influencer marketing, hvis jeg ikke ved, om det virker? Det skal du gøre, hvis du blot synes at nogle af nedenstående punkter er gode for dig og dit brand.

  1. Du når ud til en specifik målgruppe
  2. Influencerne skaber et aktivt brand engagement
  3. Dit brand awareness øges
  4. Influencerne kan hjælpe med øget salg og vækst
  5. En omkostningseffektiv måde at lave marketing på
  6. Personaliseret markedsføring bliver foretrukke af forbrugerne
  7. Der skabes relevant værdi for en helt specifik målgruppe

Derud over vil du denne artikel få i indsigt i følgende vigtige fordele:

Så lad os starte med, hvordan kan du benytte influencer marketing og spare tid?

Spar tid

Der er primært to måder, hvorpå, du kan spare tid ved at bruge influencers til din markedsføring:

Hashtag

Vil du gerne bruge Instagram som reklamemedie, så kan du lave søgninger via #hashtag. Du kan på den måde søge efter influencers, som allerede har lavet posts om dit eller dine konkurrenters brand. Vælger du at kontakt en influencer, som har lavet et post for din konkurrent, så er det en god idé, at spørge influenceren, hvori samarbejdet med konkurrenten består. 

Her tænkes i forhold til, om der ligger en kontrak om et fast samarbejde og/eller en konkurrenceklausul. Hverken influenceren eller du har nemlig interesse i, at der laves noget ulovligt, eller der er misharmoni imellem det influenceren siger og gør. Eksempel: En influencer har et samarbejde med Matas, som influenceren siger er verdens bedste sted at handle sine skønhedsprodukter. Repræsenterer du The Body Shop, så ville det virke useriøst, hvis influenceren pludselig ved næste post fortalte, at The Body Shop var verdens bedste sted at shoppe. 

Ansvarsfraskrivelse: Dette er naturligvis blot et eksempel, og de nævnte brands kunne lige så godt være brugt i omvendt rækkefølge, så The Body Shop havde været bedst.

Influencer platform

I brugen af #hashtag til din søgning efter influencers, der ved du ikke, om influencerne reelt har lyst til at lave kommercielt indhold. Det kan lige så godt være, at influenceren blot har været en tur ned i Matas, og derfor tagger sin post med #Matas. Du kan derfor opleve, at influenceren ikke gider at svare dig, eller influenceren ikke har lyst til at samarbejde med dig.

Du kan derfor med fordel vælge at bruge en influencer platform, hvor præmissen er, at influencerne har vist interesse i lave kommercielt indhold. Vær i den sammenhæng opmærksom på, at der findes en lang række influencer platforme, som fortæller, at de har rigtig mange influencers, eksempelvis 1 million influencers eller mere. ¨

I det tilfælde er der alt andet lige tale om at influencer platformen blot har lavet en programmering, så influencer platformen blot kan vise, at de kvantitativt har mange influencers, men reelt ikke har kontaktdata på influencerne, eller ved, om influencerne ønsker at lave reklame.

Den kvantitative tilgang vil i bedste fald give dig mulighed for at søge efter influencers, men i værste fald begrave dig i arbejde, og du vil derfor ikke spare, men bruge alt for meget tid. Derfor gå efter en influencer platform med en kvalitativ tilgang, hvor du kan se, influencerne er blevet screenet, før optagelse på influencer platformen. På den måde vil du spare tid, når du søger efter nye influencers.

Når man sparer sin tid, så sparer man også penge. Men der er flere muligheder for at spare penge med influencer marketing.

Spar penge

Din influencer marketing strategi er helt afgørende for, hvor mange penge du kan spare. To forskellige strategier kunne være:

Mega versus Mikro influencers

En mega influencer har 100.000+ følgere, eller abonnenter hvis der er tale om YouTube. En Mikro influencer har kun nogle få tusinde følgere. Der er derfor i sagens natur stor forskel på, hvad en mega og hvad en mikro influencer koster. Blot i det faktum, at rækkeviden for influencerens post hos en mega influencer er langt højere, end hos en mikro influencer. Men er det så bedre at bruge en mega influencer, frem for en mikro influencer? Svaret er: Det afhænger af din strategi.

Har du mange penge på dit markedsføringsbudget, og skal lancere en Coca-Cola med mangosmag, så vil det give rigtig god mening at bruge mega influencers, da du hurtigt kommer ud til mange følgere. Lige ledes kan det være en god idé, at bruge en kendt filmanmelder, hvis du skal fortælle, at der kommer en ny James Bond film. 

Men ser du bort fra "rækkevidden", så kan en mega influencer godt være en dyr fornøjelse i forhold til, hvad du kunne have fået af værdi hos en mikro influencer. Du kan nemlig som hovedregel regne med, at en mega influencer kun har en "Engagement rate" på det halve af, hvad en mikro influencer har. Sagt på en anden måde, så er følgerne til en mikro influencer langt mere interargerende og aktive, i forhold til følgerne hos en mega influencer.

Så ønsker du at få mere for dine penge, og dit markedsføringsbudget ikke er astronomisk højt, så kan du med fordel vælge at bruge mikro influencers.

En anden måde at spare penge på i brugen af influencers er at vælge, i hvor høj grad du ønsker at få hjælp:

Full service - eller - Gør det selv

Et fuld servicebureau kan tilbyde dig alt ligefra screening efter influencers - til at lave script og story board til filmproduktion, og selve produktionen af YouTube videoer med mega influencers. Da der er tale om en stor produktion, som sættes igang, så må du også regne med, at det koster en del penge. Fordelen er, at du får professionel vejledning, og du skal ikke bruge så meget tid på at koordinere detaljerne.

Sidder du derimod og tænker, at du gerne vil spare penge, så der også er råd til andre markedsføringsaktiviteter, så er #hashtag eller søgning efter via en kvalitets influencer platform den bedste vej for dig. Se afsnittet Spar tid

En anden måde at spare penge på influencer marketing er ved at have fokus på influencer marketing data, som vi kigger på i det næste afsnit:

Influencer marketing data

En influencer ligger inde med en lang række data, som er yderst interessante for dig. Dertil kommer, at du med fordel kan fastlægge en række målepunkter (KPI´er) for succesmåling af din influencerkampagne. Lad os se på det:

Influencer data

Både instagrammere og youtuber har gode data, som er væsentlige for dig, før du indgår et samarbejde med influencerne. En instagrammer kan eksempevis godt bo i København, men følgerne komme fra hele verden. I det tilfælde så giver det ikke mening at bruge influenceren, hvis du har en lille restaurant i København.

Omvendt, hvis der er tale om en influencer, som fortæller om alt, hvad der kan opleves i København, eller er specielt glad for at vise gode oplevelser med lækker mad, så ligger influenceren alt andet lige inde med data om, at influencerens følgere i højgrad kommer fra eller området omkring København. I det tilfælde vil influenceren være langt mere interessant for din restaurant i København.

Data på følgernes alder og køn er også interessante for dig, før du igangsætter en influencerkampagne. Er din målgruppe kvinder i alderen 30+ år, så duer det ikke at bruge en kvindelig influencer, som er teenager. På samme måde, så kan en 16-årig mandlig influencer ikke bruges til at markedsføre hverken alkohol eller biler.

KPI´er

Hvor vigtige dine KPI´er (Key Performance Indicators) er for dig, afhænger af din strategi og dit fokus.

  • Er dit fokus, at influenceren blot skal lave noget godt materiale (content), som du kan bruge på andre sociale medier, så er du nok relativt ligeglad med KPI´er generelt
  • Fokuserer du på, at få spredt budskabet om dit brand, og derved få folk til at tale om dit brand, så er det rækkevidden (reach) på influenceren, som er den centrale KPI for dig. Bed dog influenceren om både at vise "Audience" og statistik på de sidste 5-10 posts. Der kan nemlig være stor udsving i rækkevidden på influencernes posts. Et meget tænkt eksempel:
    • En influencer har 10 posts. De 9 posts er blev set af 1000 personer. Den sidste post er blevet set af 1 million følgere. Da vil gennemsnittet være usandsynligt højt. Det kan skyldes at influenceren har lavet en post med en video eller et billede af influenceren selv, og en VIP-person. Men det sker jo ikke hver dag.
  • Engagement rate som KPI, er for dig, som gerne vil opnå en given interaktion imellem influenceren og følgerne. Vær blot opmærksom på, at med engagement forstås både: 
    • Delinger
    • Kommentarer
    • Synes godt om
    • Med mere
  • Du kan også give influenceren en målbar internetadresse (url), så du kan måle antal tilmeldinger til et nyhedsbrev, eller salg i din webshop
  • En anden måde at måle salg på, er ved at give influenceren en unik rabatkode, som følgerne skal bruge i din webshop, eksempelvis: CAT20

Efter du har gennemført din influencerkampagne, så er det tid til at få statistikker fra influenceren. Er tallene væsentlig lavere, end du forventede, kan det skyldes:

  • Influeceren passede ikke specielt godt til dit produkt eller din service
  • Du var ikke klar nok i din kommunikation overfor influenceren. Det vil sige at dit "brief" eller "job post" ikke klargjorde væsentlige fordele ved dit produkt.
  • Dine forventninger var urealisk høje
  • Influenceren´s følgere var ikke interesseret i dit produkt. Det kan skyldes at du ikke fik tjekket influencerens data, men også forkert timing. Sagt lidt sort/hvidt. Det er svært at sælge en bikini om vinteren
  • Du valgte forkert socialt medie. YouTube kan eksempelvis godt være bedre til at forklare features på gadgets, i forhold til Instagram

Så alt i alt, så brug KPI´er til at fastsætte dine fokusområder, men også til at blive endnu bedre til at lave din næste influencerkampagne. Fortvivl ikke, hvis dine statistikker ikke er perfekte i første forsøg. Også indenfor influencer marketing handler det om at få erfaring - både for dig, men også hos influencerne.

KPI´er er det målbare instrument til at måle din succes med influencer marketing. Vi vil nu fokusere på en emotionel værdiskabelse, som også vil hjælpe på dine KPI´er.

Trovædighed

En af de væsentligst faktorer for, at du skal bruge influencer marketing er, at influencers kan skabe en troværdighed omkring dit brand eller dit produkt, som du ikke selv kan. 

Vælger du at lave traditionel reklame via TV, radio, aviser og ugeblade, så svarer det til, at du stiller dig på en trafikeret gade, og skriger dit budskab i en megafon. Selvom du vælger en trafikeret gade i det område, hvor dine kunder bor, så er sandsynligheden meget lille for, at du rammer dine kunder lige på det tidspunkt, hvor de er i en orienterende fase for et køb.

Du kender det fra TV. Der kommer en bilreklame for Audi. Da du ikke ønsker at købe en ny bil, og altid kører i en Ford, så rammer reklamen dig på ingen måder. 

Præmissen for influencer marketing er derfor en helt anden. Her er tale om en kvalitativ tilgang forstået på den måde, at følgerne selv har valg, hvilken influencer, som de vil følge. Det vil sige at allerede her er der en positiv energi, og ingen støj. Derfor vil en influencer have langt lættere ved at nå igennem til sine følgere, end Audi vil have til TV-seeren, som kun kører i brugte Ford-biler.

Influencer marketing handler derfor i høj grad om autencitet og troværdighed. En ægthed som kan være guld værd for dig. Dertil kommer så, at influencers kan bidrage til en ny fortælling omkring dit brand:

Skab en ny fortælling

En klar kommunikationsstrategi er rigtig godt. Men en klar kommunikationsstrategi kan godt have den ulempe, at der ikke er plads til innovation. Du risikerer med andre ord, at dit brand går i stå i den samme fortælling hver gang du kører en markedsføringskampagne. 

Overvejer du at bruge influencers til markesføring, så køber du ind på den præmis, at det er influenceren, som vælger konteksten. Rammen kan være:

  • Ude i naturen
  • Hjemme i lejligheden
  • I sengen
  • osv.

Produktet har selvfølgelig betydning for lokationen, men vælger du i dit "brief" eller "job post" til influenceren at være alt for strengent, så mister du den føromtalte positive troværdighed. 

Brug i stedet for influencerne til at skabe en ny fortælling omkring dit produkt eller din service. En ny måde at bruge dit produkt på. Her kan du eksempelvis se en måde, hvordan en influencer fandt ud at, at en pusletaske kunne bruges til fotoudstyr, efter at babyen var blevet ældre: Forældre influencer

På den måde skabes der en merværdi omkring dit brand. Og det er i den vej trenden går indenfor marketing:

Marketing trend

Trenden indenfor marketing går fra traditionel marketing så som: Radio, TV, aviser og ugeblade til den i langt højere grad personifiserede form for reklame, nemlig influencer marketing.

Følgende kurve viser meget godt, hvordan udviklingen er:

Influencer marketing trend

Når der er peaks på kurven, så skyldes det typisk at influencers er et del af et program. Eksempelvis, hvor man kan følge fire influencers hverdag, og se, hvor meget det reelt kræver at være en god influencer på de sociale medier.

Vil du derfor gerne have maksimal glæde af influencers - både i forhold til at opnå erfaring - og købe influencers til at reklamere, uden at det skal koste alt for meget - så er det nu, at du skal gå igang med dine første influencer marketingkampagner. 

Købsrejsen

Før smartphones og Ipads så dagens lys, da søgte vi primært efter information via radio, tv, ugeblade, aviser og den stationære computer med internetadgang. I dag søger vi efter information via vores mobile enheder mange gange dagligt. Faktisk er det ikke usædvanligt at tjekke sin smartphone et par hundrede gange om dagen. Og du så lige tjekker de nye beskeder og de sociale netværk, så tjekker du også lige nyheder og søger efter svar på nettet.

Med andre ord, vores hverdag har ændret sig radikalt, og vi er mere oplyste end på noget tidligere tidspunkt. Det betyder to væsentlige ting for købsrejsen:

  1. Der er kommet langt flere touch points
  2. Forbrugerne er i langt højere grad oplyste, før et køb laves online eller i en butik

For dig som udbyder af en service eller et produkt, så betyder det, at du er nødt til at være på flere platforme end tidligere, hvis ikke konkurrenterne skal overhale dig. Det betyder også, at du via influencers kan skabe både et personligt touchpoint, men også en inspirerende og vejledende oplevelse for de potentielle kunder, som følger influenceren. Du sikrer på den måde at forbrugerne går fra at være informationssøgende, til at være oplyste forbruger, der er klar til at gøre et køb.

Du sikrer derfor via influencers, at hastigheden og sikkerheden i processen for købsrejsen rigtig god. Og kan du se, at en influencer er rigtig god for dig, så kan du overveje at invitere influenceren til at blive en ambassadør for dit brand:

Ambassadører

Du må forvente, at det tager noget tid, før du har opbygget et ambassadørkorps af influencers, hvis det er det, som du drømmer om. Men fordelen er, når du skabt et korps af ambassadører, at du kender ambassadørerne indgående. Både i forhold til, hvordan de arbejder, og hvad ambassadørerne kan levere af resultater. Derfor kan du spare en del tid, når du er nået så langt.

Det må dog ikke blive en sovepude, forstået på den måde, at du glemmer løbende at forny dit korps af gode influencers. Glemmer du dette, så vil du alt andet lige opleve, at effekten af influencers posts og video falder over tid. Dertil kommer, at nogle influencers får flere følgere over tid, og andre influencers mister følgere. Det er ikke nødvendigvis ensbetydende med, at influencerne er blevet dårligere. Det kan eksempelvis skyldes, at en influencer er begyndt at studere, og derfor ikke har så meget tid til at lave posts og vidoer på regelmæssig basis.

Er du til gengæld god til at holde dynamikken i dit ambassadørkorps, så er disse influencers også rigtig gode at tage med til dine events - og ja, faktisk også til at promovere dit event, og følge op efter eventet.

 

Men det er ikke kun genbrug af influencers, i form af ambassadører, som du kan have glæde af. Du kan også have glæde af at genbruge det indhold, som influencerne har skabt:

Genbrug af content

En ofte overset deciplin i influencer marketing er at genbruge godt content, det vil sige de posts, som influencerne har lavet. En lige så overset faldgrube er, at alt hvad influenceren laver har en kreativ tilgang, så det er influenceren, som har alle rettighederne til det producerede materiale, med mindre at andet er aftalt!

Vigtigt: Influenceren er ophavsrettighedshaver til det producerede content, med mindre andet er aftalt.

Det betyder: Så længe en given post eller video ligger på influencerens kanal, så er der ingen udfordringer i forhold til ophavsret. Men i det øjeblik, at du gerne vil genbruge influencerens content på dit website, Facebook eller andre sociale medier, så skal du have en skriftlig aftale herom med influenceren, som du også giver en kompensation herfor.

Det kan godt være, at influenceren ikke ved det, men det skal du som voksen vide, qua du det må forventes, at du kender til markedsføringsloven og loven om ophavsret. Derfor er der ingen undskyldninger i denne sammenhæng. 

Men nu hvor du er opmærksom på det, så er det også lettere for dig at agrere på det. Du søger blot for, i forbindelse med, at du laver en aftale med en influencer, at gøre det klart, at du gerne vil genbruge influencerens materiale, på: Dit website, og eksempelvis Facebook. Du vil i den sammenhæng skrive @influencernavn på dit FB-opslag, og alle ved derfor, hvem der har lavet det gode content.

Og du skal ikke være bange for at bruge og lave en reference til @influencernavn. Det er nemlig med til at højne troværdigheden for din FB-reklame, og influenceren vil typisk også være glad for at få den mention på FB, da det kan give influenceren flere følgere.

Til din aftale med influenceren hører også, at du skal angive i hvilken specifik periode, at du gerne vil genbruge influencerens content - henholdsvis hvilket beløb influenceren skal have i for denne ekstra ydelse.

Ved genbrug af godt content, så kan du let skabe flere gode touch points, som er værdifulde i kundens købsrejse. Men idet, at du nu bruger flere social media kanaler, så er det vigtigt, at du får opsat en konverteringssporing, så du kan måle på, hvilke kanaler, som virker bedst for dig. Derved kan du optimere din markedsføring og brugen af dit markedsføringsbudget. Så lad os se på konverteringssporing:

Konverteringssporing

Det er ret let at lave en konverteringssporing. Det kan gøres på forskellige måder. Du bruger enten:

  1. Google´s campaign url builder
  2. En sporingskode, som du har fastsat til din webshop. Husk at lave en ny kode pr. influent, og en ny kode pr. efterfølgende social media kanal, hvis du genbruger influencerens conten på eksempelvis Facebook

Har du opsat konverteringssporing, og sikret dig at koderne også bliver brugt af influencerne osv., så vil du opnå at få en uundværlig indsigt i, hvordan influencer marketing virker bedst for dig.

I denne artikel har du nu været igennem en lang række fordele i forhold til, hvorfor du skal bruge influencer marketing. Vil du gerne vide mere, så kan du her på websitet finde mange andre artikler om online og influencer marketing.

Har du fået lyst til at prøve at arbejde med influencers, uden at skulle oplyse kreditkort eller på anden vis lave et abonnement, er du meget velkommen til at prøve Loggershut gratis. Det sker ved at du klikker på nedenstående link:

 

Lifestyle influencer

Hvorfor bruge influencer marketing

Mode influencer

Hvorfor benytte influencer marketing

High tech influencer

Spar tid og penge med influencer marketing