Hvad koster en influencer ?

Hvad koster en influencer, når man bruger de sociale medier? Det ser vi på her, hvor vi blandt andet skelner imellem micro- og mega-influencers. 

Vi ser helt bort fra politiske influencer, og fokuserer udelukkende på social media influencer, som kan bruges til eksempelvis webshops, brands og virksomheder, der lever af at yde en rigtig god service. Det kunne være hoteller, restauranter eller seværdigheder.

Vil du gerne høre lidt mere om, hvad en influencer er, kan du se denne korte video:

Du kan også læse mere om: Værdien af influencer marketing

Micro-influencers er billigst

En micro-influencer har i Danmark op til cirka 15.000 følgere. Og det er faktisk ret mange. Langt de fleste micro-influencer har under 2.500 følgere, men det skal du ikke være ked af. Faktisk skal du være rigtig glad, for det er typisk disse influencers, som er bedst til at interagere med deres følgere. Det giver det bedste udgangspunkt for markedsføring af dit brand.

Dertil kommer, at micro-influencerne er langt billigere end mega-influencerne, så du kan få langt flere micro-influencers for dit markedsføringsbudget i forhold til, hvis du brugt alle dine markedsføringskroner på mega-influencers. 

En del af mirco-influencerne vil gerne "nøjes" med betaling via dit eller dine produkter. Men hvis du har et produkt, som kun har en markedsværdi på få hundrede kroner, kan det godt være, at du ved siden af dit produkt, skal betale et honorar. 

Er din betaling for lav, kan du godt risikere, at der ikke rigtigt er nogen respons fra micro-influencerne, når du kontakter dem. Eksempelvis via Loggershut er det let at komme i kontakt med micro-influencerne:

Micro-influencers er billige

Mega-influencers er dyre

Mega-influencer med mere end 100.000 følgere kan være rigtig dyre. Eksempelvis Kristine Sloth, den kendte youtuber, med mere end 200.000 abonnenter på sin YouTube kanal, og mere end 360.000 følgere på Instagram, får alt andet lige 25.000 kr eller mere for et enkelt post på Instagram.

At en post kan være så dyr kan skyldes, at der bag mega-influenceren er en agent, som styrer forespørgslerne om samarbejde samt hjælper med til gennemførelsen og rapportering af kampagnerne.

En post giver gerne flere tusinde synes godt om, men ikke ret mange kommentarer. Og det er fordi, at Kristine laver content, som følgerne med deres synes om viser, at de har set Kristines post, og ikke ret meget andet.

Rækkevide versus konverteringer

En ting er prisen på at få lave en Instagram post eller story, eller en YouTube-video men, når du regner din pris ud for et samarbejde med en influencer, så kan det være en god idé, at - ud over rækkeviden på influencerens opslag - at fokusere på, om influenceren reelt skaber salg hos dig eller i din webshop. Det kan du blandt andet gøre ved at bruge UTM-koder.

Til dit regnestykke hører også, om du vil bruge en hel masse tid selv til at finde de influencers, som passer bedst til dit brand, eller du gerne vil bruge en agent eller en influencer platform såsom: Loggershut

 

Micro-influencers er generelt billige

hvad koster en influencer

Influencers skaber god stemning

pris på influencer

Mega-influencers kan være dyre

mega-influencers kan være dyre