Hvad er influencer marketing

Hvad er influencer marketing, og hvordan laver du det bedst, så du får den bedste effekt? Det ser vi på her. Det vil sige: Hvis du læser hele artiklen så vil du få indsigt i, helt overordnet, hvad influencer marketing er; Hvilke influencers du skal vælge, og hvad det koster at bruge influencers til dit salg og din markedsføring.

Lad os starte med definitionen af influencer marketing:

Influencer definition

Influencer marketing udspringer af begrebet: Influencer (også kaldet: Influent, på dansk) kan defineres som følger:

En influencer er en person, der har indflydelse på andre personer. I en social media kontekst er en influencer en person, som har mange følgere på de sociale medier såsom: Instagram, YouTube og Twitter.

Og det er vigtigt at vi fokuserer på de sociale medier i denne sammenhæng, for selvom politikere også er influencers, og politikerne er på de sociale medier, så er det ikke denne type influencers, som vi vil se på her. Det skyldes, at vi specifikt vil fokusere på markedsføring af dine produkter og services.

Social media influencers

Social media influencers er som nævnt influencers, der har mange følgere på Instagram og Twitter, eller hvis vi taler om YouTube, så hedder følgerne: Abonnenter. Influencer marketing kan også laves via andre sociale medier, eksempelvis Facebook. Hvert socialt medie har sine fordele og ulemper, som ret beset kan både afhænge af, hvilket brand du gerne vil have markedsført, og hvilken målgruppe, som du gerne vil markedsføre dit produkt overfor. 

I følgende eksempel er der tale om en tyk stereotyp, så der er på ingen måde tale om diskrimination af hverken det ene eller andet køn.

Eksempel:

Lad os sige, at dit produkt er en drone. Vi tager i eksemplets magt udgangspunkt i, at det primært er mænd, som gerne vil styre flyvende droner. Nogen vil måske gå så langt at sige, at der er tale om voksenlegetøj for mænd. I dette tilfælde tænker du, hvilket medie er bedst for mig? Og hvor får jeg mest for mine penge?

1) Twitter

Kan Twitter bruges med succes? Twitter er ikke et visuelt medie, så det vil kræve, at du finder en meningsdanner indenfor droneteknologi for, at det vil give mening for dig, at lave marketing via Twitter. 

2) Facebook

Der er fine segmenteringsmuligheder i forhold til: Alder, køn, interesser osv. Dertil kommer, at en influencer kan lave en kort introduktionsvideo til sin blog om droner, så ja Facebook kan være et fint medie for dig i denne sammenhæng.

3) Instagram

Lad os sige at en influencer har 30.000 følgere. Så er det interessant for dig at vide, hvem er disse følgere? Vælgere du at bruge Enterprise-modellen via Loggershut.dk, så vil du kunne få hjælp til at få denne viden, men mere om det senere i denne artikel. Da Instagram bliver brugt af flere kvinder end mænd, kan resultatet af en analyse af følgerne til influenceren måske være, at 80% af følgerne er kvinder. 

Det vil sige, at hvis vi går ud fra, at ingen kvinder gider at købe en drone, så har denne influencer reelt kun 6000 følgere, som kan have din interesse.

Men Instagram er også for mænd, og der kan laves stories, som kan være interessante for dig, hvis du gerne vil bruge Instagram til at markedsføre dit produkt.

4) YouTube

På YouTube er der en del mænd, som er glade for gadgets og teknik generelt, samt gamers. Du kan helt sikkert finde en influencer, som enten generelt tester ny teknik, eller helt specifikt er vild med droner. Uanset hvad, så vil influenceren være passioneret i forhold til teknik, og målgruppen vil alt andet lige være flere mænd end kvinder. 

Skulle der have sneget sig nogle kvinder i influencerens netvæk, så er det kun en fordel for dig. Da en kunde for dig, er en kunde uanset køn, hår- eller hudfarve.

Hvad er micro influencers ?

Eksemplet på markedsføring af droner strejfer ganske let en af de klare fordele ved influencer marketing nemlig, at nichemarkedsføring kan være væsentligt bedre end, at skyde med spredehagl i din markedsføring. 

En nem og god måde at skabe effektiv markedsføring på, er ved at fokusere på: Micro influencers.

En micro influencer måles i forhold til antal følgere eller abonnenter. I Danmark er en micro influencer som hovedregel en person som har mindre end 15.000 følgere. Men som vi tidligere var inde på, så er det ikke antallet af følgere, som udelukkende skal være dit pejlingsmærke. 

Uanset om du vælger micro eller mega influencers, så er den såkaldte engagement rate et vigtigt parameter, når du vælger influencers. Engagement raten fortæller, hvorvidt influenceren er god til at interagere med sine følgere, og hvorvidt følgerne synes om eller deler influencerens posts.

Lad os tage udgangspunkt i, at du har et fastsat budget til markedsføring af dine droner. Der spiller det selvfølgelig ind, hvad det vil koste for dig, at sende en drone til x-antal influencers.

Et andet parameter kan være, at micro influencers blot vil være glade for at modtage en drone for dig, og derud fra lave salg og marketing via deres social media kanal, uden at du skal betale honorar.

Hvad koster en influencer ?

Hvad er influencer marketing
Skab dynamik via influencer marketing

Hvad en influencer koster, afhænger helt af dit produkt, engagement rate og om der er tale om en mega eller micro influencer. 

Der vil altid være tale om en individuel forhandling. Ikke alle influencers har lige meget erfaring med marketing, herunder markedsføring af produkter og services. Resultatet kan være, at influencernes forventninger til betaling er skyhøje, rimelige eller decideret lave.

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at processen med at finde de bedste influencers til dit brand i forhold til dit markedsføringsbudget, kan være tidskrævende. Men her kan du også få hjælp, hvis du vælger Loggershut´s Enterprise-løsning, som du kan klikke dig videre til i den nedenstående blå boks.

 

Influencer marketing via Instagram

influencer marketing

Mode influencer

dansk influencer marketing

Stemningsfyldt influencer marketing

danske influencers