Content marketing strategi

Content marketing strategi kan deles op i 6 trin. Disse faser gennemgår vi nedenfor inklusiv hvordan, du let kan eksekvere din content marketing strategi via influencers på de sociale medier.

Content målsætning

Hvorfor vil du gerne lave content marketing? Er der tale om at skabe opmærksomhed om dit brand, butik , app eller webshop? Eller er du mere til specifikke salgsmål? Eksempler på content målsætninger kunne være:

  • Markedsføre et nyt produkt
  • Nå ud til specifik målgruppe, i stedet for at bruge traditionel og dyr markedsføring
  • Generere flere salgsleads
  • Øge salget i en specifik periode
  • Deltagere til dit event
  • Tilmeldinger til nyhedsbrev
  • Videoafspilninger
  • Antal content posts

Det kan derfor godt være, at du har nogle delmål, såsom: Tilmelding til jeres nyhedsbrevsliste, eller: Antal content posts, som er en del af kunderejsen til et salg af dit produkt eller din service.

Målgruppe

Hvilken identitet har dit brand? Hvis vi tager udgangspunkt i Jansens 12 arketyper (personaer), og du vælger én af arketyperne, så ved du også hvilke type influencer, som du primært skal bruge til din content marketing:

Innocent – Gør altid det rigtige, den politiske korrekte
Everyman – Den person som ikke gør nogen fortræd, som alle gerne vil være sammen med
Outlaw – Lever uden for samfundets normer
Explorer – På jagt efter nye oplevelser
Caregiver – Hjælper andre
Hero – Helten med stor vilje og styrke
Creator – At gøre en smuk vision til virkelighed
Lover – Detaljeret fokus via passion og kærligheden
Sage – Intelligent og rationel
Jester – Sjov og useriøs
Magician – Får drømme til at gå i opfyldelse
Ruler -  Den selvsikre og indflydelses ledertype

Valg af medie

Når du kender din arketype, så kan der hurtigt tegne sig et billede af om du skal bruge: Blog, Snapchat, Facebook, Instagram eller eksempelvis YouTube, hvor sidstnævnte er en vlog – videoplatform.

Tager vi Jester typen, som var den sjove og underholdende type, så kan Snapchat, Facebook, YouTube og eventuelt Instagram via stories være gode valg for dit brand.

Der findes rigtig mange Innocent influencer typer på Instagram. Her kan influencerne nemlig i høj grad redigere deres fotos, før det perfekte billede lægges på Instagram. Men lad dig ikke forblænde af, at der i så fald kun er Innocent instagrammers. Der er mange Caregivers, som hjælper andre; Creators som er visionære; Magicians og Rulers.

Content kalender

For at få den mest effektive content kampagne, så skal det nøje planlægges, hvornår og hvordan du gerne vil bruge influencerne.

En strategi kan være at bruge mega-influencers til at starte med, og så drypvis bruge micro-influencers, via eksempelvis Loggershut.dk, til at holde gryden i kog, så din content kampagner ikke bare virker i 14 dage.

En anden strategi kan være kun at bruge micro-influencers. I Danmark taler vi i den sammenhæng om en influencer, som typisk har op til 30.000 følgere. Vælger du kun at bruge micro-influencers, så får du alt andet lige mere for dine penge. Det skyldes primært tre ting:

Content Marketing Manager
Vi skaber balance i din Content Marketing

 
  • Følgerne til micro-influencerne er mere aktive, dvs. bedre til at dele indhold, kommentere og følge influencerens råd og evt. opfordring til at købe en service eller et produkt
  • Micro-influencers bruger ikke i så høj grad agenter, modsat de større influencers
  • Micro-influencer har ikke så mange følgere, så prisen er lavere i forhold til mega-influencers, men interaktionen med følgerne hos micro-influencerne er bare bedre. Så hos micro-influencerne får du alt andet lige mere for dine penge

Hvem gør hvad?

Vi skelner her imellem Content as a service (Caas) og Managed content as a service (MCaaS):

Content as a service

Content as a service er en let måde for dig at arbejde på, hvis du ønsker at gøre tingene selv.

Hvis du har prøvet at finde gode influencers til din content marketing, så ved du allerede nu, at dette er en særdeles tidskrævende proces. Det skyldes blandet andet:

  • at det kan være svært at finde kontaktdata på influencerne
  • influencerne ikke svarer
  • influencerne er booket til anden siden pga. Konkurrencehensyn
  • influencerne er bundet til dyre agenter
  • influencerne er ikke interesseret i at reklamere for produkter eller services

Dertil kommer så, at der skal følges op på de posts, som influencerne laver. Herunder om disse posts overholder markedsføringsloven og statistik på engagement.

Den største sten i skoen har Loggershut fjernet for dig, hvis du vælger gør det selv løsningen, det vil sige du bruger content as a service på abonnementsbasis.

På Loggershut er influencerne nemlig ikke bare en database som er skabt ud fra en crawling fra internettet. Hvis du hos nogle udbydere af influencers se, at du får adgang til særdeles mange influencers på én gang, så skal dine røde alarmklokker ringe. For her kan der være tale om kvantitet.

Hos Loggershut crawler vi som nævnt ikke efter influencers. Vi har vendt bøtten rundt., da det kvalitativt er en klart bedre løsning for dig. Det betyder i praksis, at influencerne ansøger hos Loggershut om at blive kommercielle influencers. Før influencerne bliver en officielt del af Loggershut, så gennemgår vi manuelt alle influencer ansøgningerne, og tjekker deres sociale medie profiler.

Derved vil du spare enorme mængder af tid, og dit abonnement hos Loggershut vil formentlig derfor være en rigtig god investering for dig. Så prøv det. Det er lige så let at framelde sig , som det er at tilmelde sig. Klik nederst på siden for at vælge abonnement.

Managed content as a service

Der kan være mange gode grunde til at vælge en managed content as a service løsning:

  • Du har ikke medarbejdere indenfor medier og kommunikation, som kan hjælpe dig
  • Du har fundet ud af, at gøre det selv løsningen alligevel kræver for meget af din tid
  • Du arbejder i et reklame- eller marketingbureau og har brug for en god underleverandør
  • Din timeløn kan udfaktureres til en højere pris, en du betaler for en underleverandør, som laver alt det hårde rugbrødsarbejde for dig

Hvis du tager kontakt til Loggershut, som er et: Content marketing bureau, så kommer vi meget gerne forbi dig, så vi finder den for dig bedste løsning.

Hvis du klikker på den nederste bar for annoncører, så kommer du til prisoversigten, hvor du enten kan vælge gør det selv løsningerne, som betales online, eller fuld service versionen, hvor du kontakter Loggershut.

Mikael Rieck Kousgaard, Social Media Manager: "Arbejdet vi har lavet med influencers har givet nogle rigtig fine billeder/videoer som vi kan bruge i fremtidig markedsføring".

Effektmåling

Vi talte indledningsvis om content målsætning. De mål du har opsat skal du også måle effekten på. Vælger du gør det selv modulet hos Loggershut, er effektmåling ikke en del af pakken. Det er til gengæld effektmåling, hvis du vælger at bruge Loggershut som et fuldservice content marketing bureau.

Men har du valgt gør det selv løsningen, så fortvivl ikke. Du kan ved hjælp af Google Analytics og Google Url-builder spore, hvor meget trafik eller salg, som en influencer har skabt, hvis du giver den unikke url til influenceren, og måler herpå. Google kan dog ikke fortælle dig insights såsom: Engagement, audience osv.

Uanset dit valg af løsning, så glæder vi os rigtig meget til at høre fra dig.

 

Instagram content marketing

content marketing strategi

Content marketing kampagne

Content marketing strategiplan

Produkt vises via content marketing

Marketingstrategi ved hjælp af content